با مشكلات پوستی بعد از دریافت واكسن كووید-۱۹چه كنیم؟

با مشكلات پوستی بعد از دریافت واكسن كووید-۱۹چه كنیم؟ شاه بلاگ: مشکلات پوستی مانند خارش، راش، کهیر و تورم می تواند در بعضی از افراد بعد از دریافت واکسن کووید-۱۹، ایجاد شود اما معلوم نیست که این واکنش ها چقدر شایع هستند یا این که با انجام واکسیناسیون بعدی آن علایم باردیگر بازخواهند گشت یا خیر.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از سایتک دیلی، در مطالعه ای که به تازگی متخصصان آلرژی بیمارستان عمومی ماساچوست انجام داده اند نشانه هایی وجود دارد که نشان داده است این علایم دائمی نخواهند بود و بروز این گونه واکنش های پوستی بعد از واکسیناسیون نادر است و حتی اگر افراد بعد از دریافت دوز اول واکسن گرفتار چنین مشکلاتی شوند احتمال آنکه در هنگام دریافت دوز دوم واکسن هم چنین مشکلی برای آنها به وجود آید و مشکلات پوستی آنها عود کند، نادر است.
در این مطالعه که نتایج آن در مجله "JAMA Dermatology" انتشار یافته است، تعدادی از پژوهشگران به رهبری "کیمبرلی جی بلومنتال"(Kimberly G. Blumenthal) داده های ۴۹ هزار و ۱۹۷ کارمند بیمارستان "Mass General Brigham" که واکسن کووید-۱۹ مبتنی بر آر. ان. ای پیامرسان را دریافت کرده بودند مورد بررسی قرار دادند. آنها یک بررسی بر روی ۴۰ هزار و ۶۴۰ کارمند بعد از دریافت دوز اول واکسن کووید-۱۹ انجام دادند.
واکنش های پوستی در ۷۷۶(۱.۹درصد) نفر از کارمندان پس از دریافت نخستین دوز از واکسن گزارش شد. بثورات و خارش(در نواحی غیر از ناحیه تزریق) از شایع ترین واکنش های پوستی بود و میانگین سنی کسانی که بروز واکنش های پوستی را گزارش می کردند ۴۱ سال بود. واکنش های پوستی در زنان(۸۵ درصد) بیشتر از مردان(۱۵ درصد) بود و از نظر نژادی(۶۲ درصد سفید پوست، ۷ درصد سیاهپوست و ۱۲ درصد آسیایی) هم این رقم متفاوت بود.
بعد از آنکه ۶۰۹ فردی که واکنش پوستی به دوز اول را گزارش کرده بودند، دوز دوم واکسن را دریافت نمودند، محققان یک بررسی بر روی آنها انجام دادند اما ۵۰۸(۸۳ درصد) نفر از آنها هیچ واکنش پوستی را بعد از دریافت دوز دوم واکسن کرونا گزارش نکردند.
۲.۳ درصد از افرادی که هیچ واکنش پوستی به دوز اول نشان نداده بودند، چند واکنش پوستی را بعد از دوز دوم گزارش کرده بودند که علائمی مانند راش و خارش از شایع ترین آنها بود.
بلومنتال در اینباره اظهار داشت: این نخستین اطلاعاتی است که ما در مورد عود واکنش های پوستی بعد از دریافت دوز دوم در صورت وجود واکنش بعد از دوز اول واکسن را داریم. یافته های ما می تواند سبب اطمینان خاطر افراد دارای راش، کهیر و تورم بعد از دریافت دوز اول واکسن کرونا مبتنی بر آر. ان. ای پیام رسان فراهم آورد.
"لیسی بی رابینسن"(Lacey B. Robinson) نویسنده اصلی و متخصص آلرژی در اینباره اظهار نمود: واکنش های پوستی به تنهایی نباید دلیلی برای صرف نظر کردن از دریافت دوز واکسن کرونا شما باشد چون که در خیلی از موارد بعد از دریافت دوز دوم علایم برنگشته است.
ایشان در ادامه اضافه کرد: افرادی که ظرف چند ساعت بعد از واکسیناسیون یا در هر زمان، شاهد واکنش شدیدی بودند، باید به یک متخصص آلرژی یا ایمنی شناس رجوع کنند چون که آنها می توانند راهنمایی های مفیدی درباره دوز دوم واکسن به بیماران ارائه نمایند.




منبع:

1400/04/14
10:14:05
5.0 / 5
1119
تگهای خبر: پژوهش , سایت , متخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است