آسیب نرسیدن به بشر با كمك هوش مصنوعی

آسیب نرسیدن به بشر با كمك هوش مصنوعی به گزارش شاه بلاگ ایلان ماسك (Elon Musk) در گردهمایی اخیر فرمانداران آمریكا، باز هم نسبت به توسعه هوش مصنوعی اخطار داد. به عقیده ماسك، حالا زمان آن رسیده تا دولت به فكر وضع قوانین برای هوش مصنوعی باشد.


اندیشه‌های ایلان ماسك در این حوزه برای همگان روشن بوده و شاید جمله مشهور او كه فعالیت در حوزه هوش مصنوعی را به احضار كردن دیو تشبیه كرده است، بیانگر همه چیز باشد. در واقع ماسك، از این تكنولوژی به عنوان یك خطر بسیار بزرگ برای بشریت یاد می‌كند.
 
وی در خلال نشست تابستانی انجمن ملی فرمانداران آمریكا گفت:
 
- من از قابلیت‌های بسیار عمیق هوش مصنوعی آگاهی دارم و فكر می‌كنم مردم واقعا باید نسبت به آن نگران باشند. من باز هم به صدا در آوردن زنگ خطر ادامه می‌دهم، اما تا زمانی كه مردم ربات‌ها را در خیابان نبینند كه مشغول كشتن انسان‌ها هستند، نمی‌دانند چه واكنشی نسبت به آن نشان دهند، چرا كه این پدیده بسیار ماورایی به نظر می‌رسد.
 
با این حال او وضع قوانین برای هوش مصنوعی را راه حل اصلی برای جلویگری از پیامدهای جبران ناپذیر می‌داند:
 
- هوش مصنوعی موضوعی نادر بوده و ما نسبت به وضع قوانین برای آن باید عملكردی فعالانه داشته باشیم. چرا كه اگر برخورد ما با این موضوع، واكنشی باشد، بسیار دیر شده است.
 
به نظر ماسك، وضع قوانین توسط دولت‌ها تنها زمانی كه مجموعه‌ای عظیمی از اتفاقات بد رخ داده باشد، برای هوش مصنوعی كافی نخواهد بود چرا كه این تكنولوژی، خطری اساسی برای تمدن بشری و ماهیت آن است.
مثل همیشه، منظور ماسك از هوش مصنوعی، فعالیت‌های فعلی شركت‌های مختلف همچون گوگل، مایكروسافت، اوبر و امثال آنها نیست و او این تكنولوژی در معنای كلی و كامل آن را در نظر دارد؛ همانند یك سیستم آگاه و فوق‌العاده هوشمند كه شاید مشابه آن را در فیلم‌های علمی تخیلی دیده باشید. ماسك و البته دیگر محققان فعال در حوزه هوش مصنوعی معتقدند توسعه این سیستم آگاه، به چیزی كه تنها در فیلم‌های علمی تخیلی می‌بینیم، منتهی خواهد شد. هرچند، بسیاری از افراد جامعه علمی نسبت به رخ دادن چنین چیزی در هر زمان از زندگی ما تردید دارند.
 
1396/04/27
22:40:20
5.0 / 5
6159
تگهای خبر: هوش مصنوعی
این مطلب را می پسندید؟
(2)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است