برچسبی که می تواند میزان گرمای لباس را برای کاربر خود تنظیم کند!

برچسبی که می تواند میزان گرمای لباس را برای کاربر خود تنظیم کند! شاه بلاگ: دانشمندان آمریکایی، نوعی برچسب ابداع نموده اند که می تواند میزان گرمای لباس را بر طبق نیاز کاربر خود تنظیم کند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از وب سایت رسمی "دانشگاه دوک" (Duke University) آمریکا، دانشمندان موفق شده اند ماده ای سبک وزن ابداع کنند که هنگام خشک شدن، انرژی گرمایی را به دام می اندازد اما منافذ کوچکی را نیز باز می کند تا هنگام عرق کردن کاربر، گرما از بین برود. منافذ باردیگر بسته می شوند تا بعد از خشک شدن، گرما را حفظ کنند.
این ماده که برای باز کردن منافذ، از فیزیک بجای تجهیزات الکترونیکی استفاده می نماید، مانند یک وصله روی انواع لباس ها به کار می رود تا به راحت نگه داشتن کاربر در وضعیت مختلف کمک نماید.


"پو چون هسو" (Po-Chun Hsu)، استادیار مهندسی مکانیک و علوم مواد دانشگاه دوک اظهار داشت: افرادی که در هوای سرد به اسکی یا پیاده روی می پردازند، بطور معمول لایه های زیادی از لباس را می پوشند تا بتوانند میزان گرمایی را که لباس با گرم شدن بدن به دام می اندازد، تنظیم کنند اما شاید با استفاده موادی که می توانند گرما را هنگام عرق کردن کاربر خارج کنند، بتوان نوعی پارچه ابداع کرد.
هسو در اولین تلاش خود برای ساخت این پارچه دو منظوره، به صورتی نایلون روی آورد که ارزان، سبک و نرم است. با این وجود، نایلون چندان برای ابداع لباس های گرم به کار نمی رود؛ بدین سبب هسو یک لایه نقره نگه دارنده گرما را روی آن اضافه کرد. او بعد از آزمایش نقره با ضخامت های گوناگون، یک مقدار درست را کشف کرد که حدود ۵۰ نانومتر بود.
هسو برای ادامه بررسی خود که با حمایت "بنیاد ملی علوم آمریکا" (NSF) انجام می شود، با "کیت برینسون" (Cate Brinson)، "شارون یوه" (Sharon Yoh) و "هارولد یوه" (Harold Yoh)، اساتید برجسته دانشگاه دوک و "دونالد آلستادت" (Donald Altstadt)، رییس بخش مهندسی مکانیک و علوم مواد این دانشگاه همکاری کرد.
دانشمندان در این آزمایش ها، برچسبی به اندازه دست انسان ابداع کردند که هنگام خشک شدن با منافذ بسته، حدود ۱۶ درصد گرم تر است و در صورت مرطوب شدن با منافذ باز، ۱۴ درصد خنک تر می شود. ترکیب نایلون و نقره در کنار یکدیگر می تواند آسایش حرارتی را تا ۳۰ درصد افزایش دهد. بگفته هسو، این روش مزایایی نسبت به روش های موجود برای تخلیه گرما از لباس های گرم دارد که برای نمونه، زیپ ها را در زیر بغل قرار می دهند.
هسو اظهار داشت: ما می خواهیم قسمت های عرق کننده بدن هواگیری شوند که لزوما زیر بغل نیست. سینه و پشت ما به هواگیری بیشتری نیاز دارد اما کوشش برای قرار دادن زیپ در این نواحی، حدودا مانند درآوردن لباس است.
هسو اهتمام دارد که روی کوچک کردن منافذ تا حد امکان و در عین حال حفظ کارآیی آنها کار کند. او همین طور درحال بررسی استفاده از یک لایه نانوکامپوزیت است که می تواند ماده را بدون تغییر دادن خاصیت های حرارتی آن، به هر رنگی درآورد.
این پژوهش، در مجله "Science Advances" به چاپ رسید.




منبع:

1400/09/27
11:39:26
5.0 / 5
880
تگهای خبر: پژوهش , دانش , سایت , نانو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است