ایلان ماسک معدنچی می شود!

ایلان ماسک معدنچی می شود! برقی شدن خودرو های سواری با مزایای شناخته شده ای همچون کاهش انتشار کربن و از میان رفتن وابستگی به سوخت های فسیلی هم راه است، با این وجود مانعی بزرگ وجود دارد که سازندگان وسایل نقلیه برقی هم اکنون با آن مواجهند و آن قیمت بسیار بالای لیتیوم است.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از فیوچریزم، یکی از اشکالات شرکت های سازنده ی خودرو های برقی دسترسی به عناصر کمیابی است که برای ساخت باتری این وسایل نقلیه مورد نیاز است.
استخراج لیتیوم کاری به شدت دشوار است و هزینه های محیط زیستی قابل توجهی بر جهان تحمیل می کند. استخراج لیتیوم، به خاک صدمات بسیاری رسانده و سبب آلودگی هوا می شود. عملیات استخراج لیتیوم، جریان های آبی را که مورد استفاده انسان و چهارپایان است و برای آبیاری محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند، آلوده می کند.
بنا بر این است که ما حالا در میانه بحران لیتیوم قرار داریم. با وجود دلیلهای دیگری مانند افزایش تقاضا برای خودرو های برقی، قیمت جهانی لیتیوم در یک سال قبل به بالای ۴۵۰ درصد بالا رفته است.
حالا بنظر می رسد که این موقعیت، تسلا را به سمت قدم نهادن در صنعتی جدید سوق دهد.
ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا روز جمعه در توییتی نوشت: قیمت لیتیوم سر به فلک کشیده! تسلا ممکنست مجبور شود مستقیما وارد عرصه استخراج و پالایش لیتیوم در مقیاس بزرگ شود، مگر آنکه هزینه ها بهبود یابد.
وی ادامه داد: این عنصر به خودی خود با کمبود مواجه نیست؛ برای اینکه لیتیوم در سراسر زمین وجود دارد، اما سرعت استخراج و پالایش آن کم است.
این پیشنهادی قابل توجه است؛ برای اینکه تسلا برای شروع کسب وکار استخراج معدنی خود به منابع زیادی نیاز دارد.
علاوه بر این، شرکت های دیگر بطور فزاینده ای به دنبال راهی برای اختتام دادن به وابستگی ما به این عنصر هستند. برای مثال تعدادی از پژوهشگران باور دارند که زینک می تواند جایگزین ارزشمندی باشد. سایرین باور دارند که باتری های نمکی یا سدیم-یون می توانند جایگزین های امیدوارکننده ای باشند.
با این وجود جایگزین مناسبی که بتوان آنرا در مقیاس بالا تولید کرد و همین طور بتواند با چگالی انرژی قابل توجه باتری های لیتیوم یون رقابت کند، هنوز پیدا نشده است.
به زبان دیگر به رغم افزایش قیمت ها، تسلا احیانا در آینده ی نزدیک به لیتیوم وابسته می ماند. این بدان معناست که ما ممکنست شاهد افزایش قیمت خودرو های برقی شرکت تسلا و سایر شرکتها باشیم که این مساله تلاش مداوم برای پذیرش گسترده خودرو های برقی توسط عموم را با مشکل روبه رو می کند.
در حقیقت ماه گذشته تسلا مجبور شد قیمت خودرو های خودرا افزایش دهد و الان ارزان ترین مدل تسلا یعنی مدل ۳ قیمتی بیش از ۴۶ هزار دلار دارد.
حالا دوره سختی برای سازندگان خودرو های برقی است. کمبود ریزتراشه و بی ثباتی های سیاسی به وجود آمده در نتیجه حمله روسیه به اوکراین موجب افزایش قیمت کالاها شده است.
نیاز به جایگزینی برای باتری های لیتیوم-یون هیچ وقت تا این اندازه حس نشده بود و شرکت های سراسر جهان به شدت به دنبال یافتن راه هایی برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده ی جامعه هستند. اما آیا تسلا می تواند با ایجاد معادن لیتیوم خود شرایط را تغییر دهد؟ برای پاسخ به این پرسش باید منتظر بمانیم.



1401/01/20
23:43:50
5.0 / 5
552
تگهای خبر: باتری , پژوهش , تراشه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است