مدیرعامل سازمان تداركات پزشكی هلال احمر خبر داد:

همکاری هلال احمر با شرکت های دانش بنیان برای ساخت دارو با فن آوری بالا

همکاری هلال احمر با شرکت های دانش بنیان برای ساخت دارو با فن آوری بالا مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر از تولید داروهایی با ساخت فن آوری بالا با کمک شرکت های دانش بنیان آگاهی داد و اظهار داشت: هلال احمر برای واردات واکسن کرونا سر و صدایی نکرد و در گمنامی واکسن ها را وارد کرد.


علیرضا عسکری در گفت گو با خبرنگار ایرنا ضمن اعلام خبر توافق هلال احمر با معاونت علمی ریاست جمهوری اضافه کرد: در این راستا به زودی رییس جمعیت هلال احمر با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تفاهم نامه رسمی امضا خواهند کرد و این اتفاق وارد فاز عملیاتی می شود و بعد از آن شاهد تبلور حضور مؤثر شرکت های دانش بنیان در تولید تجهیزات پزشکی و داروهای با فن آوری بالا خواهیم بود.
وی یکی از نتایج این تفاهم نامه را تولیدات جدید در معاونت درمان هلال احمر باتوجه به توانمندی ها و سابقه این بخش ارزیابی کرد و اضافه کرد: از این فناوریهای جدید مبتنی بر ظرفیت های دانش بنیان، می توان در تولید اروتز و پروتز معاونت درمان هلال احمر بهره برد؛ باتوجه به وقوع جنگ های گوناگون در منطقه عرضه این محصولات می تواند خیلی از نیازهای درمانی کشورهای منطقه را تامین کند و برای کشور ارزآوری مطلوب داشته باشد.
وی دستاورد امضای تفاهم نامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را محدود به سازمان تدارکات پزشکی و معاونت درمان هلال احمر ندانست و اظهار داشت: دیگر بخش های این جمعیت همچون معاونت امداد نجات و معاونت پژوهش نیز دستاوردهای خوبی از این تفاهم نامه خواهند داشت.
عسکری با اشاره به عملکرد هلال احمر در دوره شیوع همه گیری کرونا اظهار داشت: کشور ما نیز مانند سایر کشورها در ابتدا گرفتار بحران های مختلف همچون کمبود ماسک و یا مواد ضد عفونی بود اما به مرور زمان همه این کمبودها رفع و حتی حالا در شمار تولیدکنندگان واکسن قرار گرفته ایم.
هلال احمر تنها دو هفته بعد از گرفتن مجوز داخلی یک میلیون واکسن وارد کرد
وی درباره عملکرد هلال احمر در این دوره اظهار داشت: هلال احمر در این دوره به سبب داشتن زیرساخت های گوناگون توانست وارد میدان شود و به تولید محصولاتی همچون مواد ضدعفونی و ماسک بپردازد. البته وظیفه هلال احمر محدود به این موارد، نبود یکی از موضوعات مهم توزیع داروهای در رابطه با کرونا و در اختیار مردم قرار دادن در طول این زمان بود.

عسکری اظهار داشت: البته با اهمیت ترین برنامه هلال احمر در طول این مدت واردات واکسن کرونا بود و تنها دو هفته بعد از گرفتن مجوز داخلی یک میلیون واکسن وارد کردیم که بزرگترین محموله زمان خود بود و در عرض ۴ ماه حدود ۱۱۲ میلیون دز واکسن از چین وارد کشور کردیم و البته نیاز فعلی به خوبی مرتفع شد.


عسکری رمز موفقیت هلال احمر برای ورود ۱۱۲ میلیون دز واکسن کرونا را در گم نام بودن آن در طول این واردات دانست و اظهار داشت: اگر هلال احمر در شرایطی که واکسن یک محصول امنیتی است، وارد فضای رسانه ای و دعواهای سیاسی می شد، این موفقیت ممکن نمی شد.
وی درباره تعداد پروانه ساخت دارو از سازمان غذا و دارو برای شرکت داروسازی زیر مجموعه سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر اظهار داشت: شرکت داروسازی سها بیش از ۱۲۰ پروانه ساخت دارو از سازمان غذا و دارو دارد.
وی با اشاره به اینکه بر حسب نیاز کشور به طور متوسط ۶۰ قلم دارو به شکل قرص کپسول، شربت و سوسپانسیون تولید می شود، اضافه کرد: در شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران که یکی از شرکت های بزرگ صنعتی در حوزه تولید تجهیزات پزشکی یک بار مصرف است، حدود ۳۵ قلم انواع تجهیزات پزشکی یک بار مصرف و همین طور انواع صافی دیالیز، ست دیالیز، محلول دیالیز انواع سرنگ، سرنگ انسولین، آنژیوکت کیسه و کارتریج بی کربنات سدیم و سوزن فیستولا تولید می شود؛ تولید صافی دیالیز با جهش قابل قبولی مواجه بوده ولی بروزرسانی ناوگان تولید برای خیز قابل توجه تر الزامی است و امیدواریم همه ارکان در این امر کمک کنند.
سها ۵۹۰ میلیون دارو تولید می کند
عسکری اظهار داشت: در شرکت داروسازی سها ۵۹۰ میلیون عدد دارو شامل بیش از ۴۱۰ میلیون عدد قرص، ۱۶۵ میلیون کپسول و ۱۸ میلیون از نوع مایعات تولید و روانه بازار دارویی کشور شده است، همین طور در شرکت کشت و صنعت فرآوری گیاهان دارویی سها جیسا با تمدید گواهی های استاندارد ایزو برای ۱۷ سال متوالی موفق به تولید ۱۶۰ هزار کیلوگرم عصاره و فرآورده های گیاهان دارویی شده است.


وی اضافه کرد: حالا کارخانه سها جیسا، با گرفتن ۱۳۵ پروانه تولید انواع عصاره های روغنی، خشک و همین طور با گرفتن ۵۳ مجوز تولید محصولات غذایی و انواع دمنوش های گیاهی یکی از تولیدکنندگان بزرگ عصاره گیاهی در کشور است.
رئیس سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر در ادامه درباره میزان تولیدات شرکت های تابع در سال قبل اظهار داشت: در شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران انواع سرنگ بیش از ۱۸۴ میلیون عدد، انواع صافی دیالیز بیش از ۲ میلیون عدد، و بیش از ۱۰ میلیون عدد سرنگ انسولین تولید شده است.
وی اظهار داشت: سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر بعنوان یک هلدینگ دارویی و تجهیزات پزشکی گام های موثر و بلندی را در حوزه تولید انواع دارو و تجهیزات پزشکی یک بار مصرف در بحث خودکفایی کشور برداشته و تلاش دارد مجری برنامه های انساندوستانه جمعیت در بخش سلامت جامعه شود.
هلال احمر ایران بصورت غیر مستقیم تحریم است
رئیس سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر اظهار داشت: برخلاف ادعای مجامع جهانی و ملی بر عدم تحریم دارویی و تجهیزات پزشکی مقابل ایران متاسفانه این تحریم های یکجانبه بطور غیرمستقیم دراین زمینه وجود دارد، ضمن آنکه تحریم بانکها در حقیقت به صورتی بر تحریم دارو و تجهیزات پزشکی نیز تاثیر گذاشته است.
وی اضافه کرد: درباب تحریم دارو و تجهیزات پزشکی بحث اصلی بحث انتقال ارز است در ظاهر امر واردات دارو و تجهیزات پزشکی مشهور تحریم نمی گردد، اما زمانی که انتقال ارز به شرکت های تولید کننده و تامین کننده خارجی امکان پذیر نباشد و ارزی جابجا نشود امکان ارسال این اقلام ممکن نخواهد بود.
عسکری از شروع ارتباط شرکت های تابعه سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر با شرکت های دانش بنیان از سال قبل آگاهی داد و اظهار داشت: در این راستا توانستیم مواد اولیه دارو های ضروری را به کشور وارد نماییم. همین طور در نظر داریم در تولید تجهیزاتی مانند ست دیالیز و دیگر تجهیزات پزشکی همین طور داروهای با تکنولوژی بالا از شرکت های دانش بنیان برای تولید متن و بهتر بهره ببریم.
سازمان غذا دارو به راه اندازی داروخانه آنلاین کمک کند
وی از آمادگی داروخانه هلال احمر برای ارائه خدمات آنلاین به بیماران آگاهی داد و اضافه کرد: به هیچ عنوان پسندیده نیست در صورتیکه امکان دریافت کالاها در منزل افراد وجود دارد، جانبازان عزیز و شریف اعصاب روان و یا سایر بیماران نیازمند جامعه مثل افرادی که داروهای شیمی درمانی استفاده می نمایند و یا افرادی که انسولین نیاز دارند از اقصی نقاط تهران برای تهیه داروهای شان به داروخانه های هلال احمر که به طور معمول در نقاط پر ترافیک شهر قرار دارند بیایند.
دکتر عسکری افزود: با بیان آمادگی داروخانه های هلال احمر برای ارائه آنلاین داروها به بیماران، سازمان غذا و دارو نیز نوید ارائه مجوز به داروخانه هلال احمر را داده است که امیدوار هستم بزودی اجرائی شود. حتی می توانیم در مرحله اول، یکی از داروها را بطورمثال داروهای بیماران ام اس یا انسولین را به در خانه بیماران ارسال نماییم و البته تمام این پروسه زیر نظر سازمان غذا و دارو باشد.
وی رعایت حقوق بیمار را از اهداف تاسیس داروخانه آنلاین اعلام نمود و اضافه کرد: داروخانه بیماران شیمی درمانی نیز با همین هدف تاسیس شده، قبل از این شاهد معطلی بیماران شیمی درمانی برای تایید نسخه و گرفتن دارو های شان بودیم، که گاهی این زمان تا دو ساعت طول می کشید. ولی حالا با استقلال داروخانه مختص بیماران شهر شیمی درمانی زمان به نیم ساعت کم شده است.


رضایتمندی مراجعان به داروخانه های هلال احمر رصد می شود
ایشان سپس از رصد رضایتمندی مراجعه کنندگان به داروخانه های هلال احمر آگاهی داد و اظهار داشت: تعدادی از مراجعه کنندگان از قطعی مقطعی سایت تامین اجتماعی و یا بیمه سلامت برای تایید نسخه که منجر به طولانی شدن پروسه گرفتن داروهایشان می شود شکایت دارند امیدواریم این بیمه ها هر چه زودتر مشکلات سایت شان را رفع کند.

عسگری همین طور از سازمان غذا و دارو درخواست داشت سهمیه دارویی متعلق به داروخانه های هلال احمر را افزایش دهند: امیدواریم این سهمیه اختصاصی به حدی افزایش یابد که دیگر شاهد نارضایتی مراجعه کنندگان به سبب نبوده دارو نباشیم.

۱۳۵۲

1401/02/09
12:31:12
5.0 / 5
875
تگهای خبر: آنلاین , امنیت , پژوهش , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است