سنسور قابل حمل با قابلیت شناسایی غذای آلوده

سنسور قابل حمل با قابلیت شناسایی غذای آلوده پژوهشگران آمریکایی و انگلیسی در پروژه ای مشترک، به دنبال طراحی و ابداع یک سنسور ارزان و قابل حمل هستند که می تواند آلاینده ها را در مواد غذایی شناسایی کند.



به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا، به نقل از وب سایت رسمی "دانشگاه ماساچوست در امهرست" (UMass Amherst)، یک گروه بین المللی از پژوهشگران موفق شده اند کمک هزینه ای به مبلغ ۷۵۰ هزار دلار از "موسسه ملی غذا و کشاورزی آمریکا" (NIFA) دریافت نمایند تا به ابداع و آزمایش سنسورهای زیستی قابل حمل و سریعی بپردازند که می توانند نوروویروس ها و مایکوتوکسین ها را در غذاها و محصولات کشاورزی تشخیص دهند.

"متیو مور" (Matthew Moore)، پژوهشگر ارشد این پروژه اظهار داشت: نورویروس ها عامل اصلی بیماریهای ناشی از غذا در سطح جهان به شمار می روند. آنها بسیار مسری هستند و هر چند سال یک دفعه به بروز بیماریهای همه گیر منجر می شوند.

مور با "جان گیبونز" (John Gibbons)، متخصص قارچ و دکترای علوم غذایی دانشگاه ماساچوست در امهرست همکاری خواهدنمود. همچنین، این گروه پژوهشی با "مارلوئز پیترز" (Marloes Peeters)، پژوهشگر ارشد و "جیک مک کلمنتز" (Jake McClements)، پژوهشگر فوق دکتری در دانشکده مهندسی "دانشگاه نیوکاسل" (Newcastle University) انگلستان همکاری خواهند کرد.

مور افزود: انسان ها ممکنست به خاطر غذاهای حاوی ویروس و سموم، بصورت جدی بیمار شوند. ما برای یافتن سریع و آسان این آلاینده ها، به روشی ارزان، اما مؤثر نیاز داریم که مراجعه به آزمایشگاه در آن ضروری نباشد.

وی اضافه کرد: مایکوتوکسین ها، مواد سمی تولیدشده توسط قارچ ها هستند که می توانند در وضعیت گرم و مرطوب، روی محصولات و مواد غذایی خصوصاً خیلی از غلات، آجیل، دانه ها و ادویه جات رشد کنند. آنها یک تهدید رو به رشد برای سلامت عمومی به شمار می روند. لطمه ناشی از مایکوتوکسین ها اغلب مزمن تر است و به ویژه کلیه ها و کبد را گرفتار مشکل می کند و می تواند به بروز سرطان منجر شود. این امر سبب می شود که تشخیص زودهنگام، بیش از پیش مهم باشد. ما در تلاش هستیم تا با کمک این فناوری، یک سنسور ارزان، بسیار بادوام و قابل استفاده مجدد ابداع نماییم که بتواند این آلاینده ها را شناسایی کند.

دانشمندان حوزه مواد غذایی دانشگاه ماساچوست در امهرست و مهندسان دانشگاه نیوکاسل گرد هم آمدند تا یک کمک هزینه مشارکت بین المللی را از موسسه ملی غذا و کشاورزی آمریکا دریافت نمایند. مهندسان انگلیسی، پیشروهای جهانی در ارائه روش های سنجش الکتروشیمیایی مبتنی بر تولید نانوذرات پلیمری هستند.

به گفته مور، این کمک مالی می تواند یک همکاری بین المللی بی سابقه را ممکن سازد. پژوهشگران دانشگاه ماساچوست در امهرست با بازدید از آزمایشگاه پیترز در نیوکاسل، بیشتر در مورد کاربرد نانوذرات پلیمری یاد خواهند گرفت و پژوهشگران انگلیسی نیز می توانند دانشی را در مورد روش های ویروس شناسی، میکروبیولوژیکی و علوم غذایی کسب کنند.

مور افزود: فناوری سنسور مبتنی بر نانوذرات پلیمری، دارای مزایای بی شماری است. این سنسور در وضعیت ناملایم، بسیار پایدار و قابل حمل است. همین طور بسیار ارزان است و این مساله در آزمایش مواد غذایی مورد توجه بسیار قرار دارد.

سنجش الکتروشیمیایی مبتنی بر نانوذرات پلیمری، یک برنامه جدید و هیجان انگیز برای اهداف کشاورزی است. مور افزود: این فناوری پیش تر برای اهداف دیگری همچون بررسی وجود کروناویروس، نویدبخش بوده است و ما امیدواریم که توانایی آنرا برای شناسایی نورویروس ها و مایکوتوکسین های انسانی بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.







منبع:

1401/03/15
12:43:10
5.0 / 5
439
تگهای خبر: آزمایشگاه , بین الملل , پژوهش , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است