دانشمندان به تكثیر اسپرم انسان نزدیك تر شدند

دانشمندان به تكثیر اسپرم انسان نزدیك تر شدند شاه بلاگ: محققان یك نقطه عطف مهم در تولید اسپرم ثبت كردند كه می تواند در آینده نزدیك آنها را قادر به تكثیر اسپرم مصنوعی كند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از فورچون، دانشمندان گام مهمی را در نحوه تولید اسپرم انسان، آن گونه كه بدن آن را می سازد، برداشته اند كه می تواند یك روز سبب تولید اسپرم های مصنوعی و تخمك ها برای درمان ناباروری شود.
محققان موسسه گوردون دانشگاه كمبریج نخستین تیمی هستند كه در مسیر میان سلول های بنیادی و اسپرم نابالغ به چنین مرحله ای كه یك نقطه عطف قابل توجه است رسیده اند.
این مسیر كه تیم در كوشش برای پیگیری و درك آن است، شامل سلول های جنینی(رویانی) هستند كه با استفاده از یك سری مراحل پیچیده شناخته شده موسوم به "میوز" به اسپرم نابالغ تبدیل می شوند.
سلول ها پیش از اینكه مسیرهای مختلف را بسته به اینكه اسپرم یا تخمك هستند، همان روال طبیعی را به مدت 8 هفته دنبال می كنند.
پیش از این تیم توانسته بود این مسیر را چهار هفته پیگیری كند. هم اكنون، با استفاده از نكنولوژی جدید به شكل بیضه های مینیاتوری مصنوعی به نام "gonadal organoids" در مسیری است كه این نقطه را رد كند و بینش جدید و عمیقی از روند تولید اسپرم به دست آورد.
این كار می تواند سرنخ های مهمی برای علت ناباروری عرضه كند و به صورت بالقوه امید تازه ای به زوج های نابارور بدهد.
كلینیك ها در بریتانیا از استفاده از اسپرم ها یا تخمك های مصنوعی منع شده اند، اما اگر دانشمندان بتوانند تولید سلول های بنیادی را كامل كنند (كه محققان می گویند ممكن است در حدود یك دهه آینده حاصل شود)، این قانون می تواند دستخوش تغییر شود.
به عنوان مثال زنان می توانند به جای مصرف داروهای باروری، تخمك های آزمایشگاهی را انتخاب كنند.
در حالی كه كاربرد عملی این نوع كار در موش نشان داده شده است، كاربردی بودن آن برای انسان ها به هیچ عنوان آزمایش و اثبات نشده است.
"هلن اونیل"، مدیر تحقیقات علمی باروری و سلامت زنان كالج دانشگاهی لندن اظهار داشت: خیلی از جاه طلبی ها برای بازسازی پروسه های تولید مثل در آزمایشگاه، وابسته به درك ما از این فرآیندها است. این تعجب آور است كه ما چقدر كم در مورد دینامیك بنیادی و ابتدایی زندگی می دانیم.



1396/10/13
22:41:59
5.0 / 5
4664
تگهای خبر: تولید , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است