دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور:

دانشجویان متقاضی دانشگاه های علوم پزشکی ارزیابی می شوند

دانشجویان متقاضی دانشگاه های علوم پزشکی ارزیابی می شوند شاه بلاگ: قائم مقام شورای ستاد نقشه جامع علمی کشور با اعلان اینکه بخشنامه مربوط به دانشجویان ایرانی متقاضی بازگشت به دانشگاه های علوم پزشکی درحال طراحی است، از دانشجویان به خصوص رشته پزشکی خواست که حتما به کیفیت دانشگاه های خارجی توجه نمایند برای اینکه برای بازگشت در ابعاد کیفی و کمی ارزیابی خواهند شد.


به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، منصور کبگانیان عصر سه شنبه در حاشیه یکصد و شصت و ششمین جلسه شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در تشریح این جلسه با اعلان اینکه امروز دو محور مهم بررسی و برای آنها تصمیمات خیلی خوب گرفته شد، اضافه کرد: محور اول مربوط به ساماندهی انتقال دانشجویان ایرانی خارج از کشور به دانشگاه های علوم پزشکی داخل کشور بود. برای اینکه خیلی از دانشجویان مقیم خارج علی رغم مشکلات مختلف اقتصادی و فرهنگی ممکنست در دانشگاه هایی تحصیل کنند که از کیفیت آموزشی لازم برخوردار نباشد.
وی افزود: در جلسه امروز بخشنامه ای که از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با مشورت ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور تهیه شده بود، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و قرار شد که برمبنای مفاد این بخشنامه، وزارت بهداشت فهرست دانشگاه های مورد تایید خودرا هر سال اعلام نماید.
کبگانیان اضافه کرد: به طور قطع کیفیت آموزشی دانشگاه های خارج از کشور هم برای دانشجویانی که برای تحصیل به خصوص رشته های پزشکی سفر می کنند، برای ایران بسیار اهمیت دارد.
قائم مقام شورای ستاد نقشه جامع علمی کشور اظهار داشت: قرار شد تعداد واحدهای درسی که باید توسط دانشجویان پزشکی گذرانده شود و همین طور نحوه ارزیابی و آزمون صلاحیت علمی توسط بخش آموزش پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طراحی شود و دانشجویانی که درخواست برگشت به کشور دارند باید حد نصابی را کسب کنند و این حد نصاب پذیرش هم از نظر کیفی و هم کمی برای متقاضیان اعمال می شود.
وی اضافه کرد: جزئیات این بخشنامه با مشورت و هماهنگی شورای سنجش و پذیرش آموزش کشور پیش خواهد رفت و مواد دقیق و ریز و احیانا دستورالعمل های آن طراحی خواهد شد.



پیش بینی امنیت غذایی برای ۱۰ ساله آینده و اقتدار غذایی برای ۲۰ سال آینده
قائم مقام شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور همین طور با اعلان اینکه بخش عمده جلسه امروز بحث بسیار مهم سند ملی امنیت غذایی بود، اضافه کرد: این مساله به عنوان یکی از دغدغه های مهم رهبر معظم انقلاب نیز در اسناد قبلی و درخواست قبلی نقشه جامع علمی کشور از وزارت کشاورزی و دستگاه های مسوول طراحی شده بود.
کبگانیان اشاره کرد: ما امنیت غذایی را که تعریف محدودتری دارد برای ۱۰ سال آینده و همین طور اقتدار غذایی را برای دهه پس از آن یعنی ۲۰ ساله آینده پیش بینی کرده ایم.
وی اضافه کرد: توجه به امنیت غذایی کشور بدنبال آنست که ایران همیشه در گذشته اقتدار غذایی داشته و نه فقط غذای خودرا بلکه غذای خاورمیانه را تهیه کرده اما متاسفانه بدنبال طراحی های رژیم گذشته و برنامه های ابرقدرت ها این مساله تضعیف شده که البته این سند محورها را در راستای امنیت غذایی خواهد داشت و قرار شد در ستاد نقشه جامع علمی نهایی شود.
دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با اعلان اینکه جلسه امروز درباب بحث سند غذایی کشور با همراهی وزیر کشاورزی و معاون پژوهشی این وزارتخانه و همین طور معاون پژوهشی وزارت نیرو جهت بررسی مسائل مربوط به آب و همه اعضای حقیقی و حقوقی شورا همراه بود، اضافه کرد: در مقدمه و همین طور ماده یک این سند که شامل تعاریف اختصاصی به طور کلی است، بطور کامل تصویب گردید.
وی اضافه کرد: در ماده دو این سند که شامل اصول و مبانی ارزشی است، چند محور به مواد آن همچون غذای حلال، جلوگیری از مصرف بی رویه و صرفه جویی در مصرف غذا و بندهایی به این اصول و مبانی ارزشی افزوده شد.
کبگانیان با اعلان اینکه محور سوم سند ملی امنیت غذایی شامل چشم انداز بود و به تصویب رسید، اضافه کرد: ماده چهار که بخش اجرائی تر و مشخص تر این سند است نیز شامل عناوین شاخص ها و مقدار شاخص ها در وضعیت موجود و مقدار مطلوب شاخص ها در سال ۱۴۱۰ به طور ریز بود و بدنبال جلسه نیز تا انتهای ماده چهار، کار پیش رفت.
وی محورهایی همچون افزایش اقتدار کشور در زمینه غذایی به طوریکه در وضعیت بحرانی محتاج هیچ کشوری نباشیم، تامین پروتئین غذایی مردم، رعایت کرامت انسانی، توجه به رویکرد های تحولی را از با اهمیت ترین اهداف سند ملی امنیت غذایی ذکر کرد.
قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه، متاسفانه برخی اصلا به امنیت غذایی اعتقادی ندارند و معتقدند این کار کمبود آب کشور را تشدید می کند، اضافه کرد: این درحالیست که در جلسه امروز بحث خوبی شد و به این مساله رسیدیم که می توان باتوجه به تکنولوژی های روز و البته مدیریت مناسب برای ۱۰ سال آینده هم آب را مدیریت کرد و هم به امنیت غذایی دست یافت.
وی با تأکید بر این که حوزه کشاورزی نیازمند سیاستگذاری با ثبات است که با تغییر دولت ها این حوزه و امنیت غذایی مردم گرفتار خلل و تغییر نشود، اضافه کرد: بدین منظور نیز سند ملی امنیت غذایی در شورای راهبری نقشه جامع علمی کشور نهایی سازی و در ادامه نیز در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب خواهد رسید.
کبگانیان همین طور توجه به شان و جایگاه کشاورز در سند ملی امنیت غذایی کشور را مهم دانست و اظهار داشت: متاسفانه هم اکنون در کشور مسائلی همچون میزان سواد و سن کشاورزان مطلوب این کار نیست و در ماده چهار و اهداف تاکید گردیده است.
وی یکی دیگر از تاکیدات سند ملی غذایی کشور را توجه به سلامت غذایی و حاکمیت فرهنگ غذایی و البته کاهش خام فروشی دانست و اضافه کرد: اگر خیلی از تولیدات کشاورزی فرآوری شود از ارزش بالاتری برخوردار خواهد بود بدین جهت از خام فروشی مواد غذایی باید جلوگیری کرد. و این سند تا انتهای ماده چهار نهایی شد و کلیات موضوع را اگر پیش ببرییم برای طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی آماده خواهد شد.



منبع:

1401/06/16
10:47:31
5.0 / 5
666
تگهای خبر: امنیت , پژوهش , تكنولوژی , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است