دانشمندان:

چرت زدن بعد از زنگ صبحگاهی ساعت مضر است

چرت زدن بعد از زنگ صبحگاهی ساعت مضر است شاه بلاگ: شاه بلاگ: بعضی روزها بیرون آمدن از رختخواب کاری عذاب آور است، بدین سبب خیلی از افراد بطور طبیعی وسوسه می شوند که دکمه چرت زدن(snooze) ساعت خودرا فشار دهند تا بتوانند تنها ۱۰ دقیقه بیشتر بخوابند. بگفته پژوهشگران، بااینکه این کار ممکنست لذت بخش باشد، اما در حقیقت می تواند عواقب بدی برای سلامتی شما به همراه داشته باشد.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس آلرت، اگر شما هم بامداد ها، زمانی که ساعت تان آغاز به زنگ زدن می کند دکمه "چرت زدن" آنرا می فشارید باید بدانید که تنها نیستید و یک مطالعه جدید نشان داده است که ۵۷ درصد از افراد بزرگسال به صورت معمول تا دومین، سومین یا چهارمین بار، بیدار شدن را به تعویق می اندازند.
این دکمه که حدودا در تمامی اپلیکیشن های ساعت و ساعتهای زنگ دار دیده می شود از محبوبیت خاصی برخوردار می باشد و این محبوبیت با هشدارهای فراوان کارشناسان در خصوص مضر بودن آن، در تضاد است.
دانشمندان علوم خواب استدلال می کنند که زنگ ساعت از نظر نظریه می تواند چرخه خواب ما را مختل و بیدار شدن ما به صورت خودکار را دشوارتر کند. زمانی که در حالت نیمه هوشیار هستید، هیچ چیز به اندازه این دکمه نمی تواند وسوسه برانگیز باشد اما خاموش کردن زنگ ساعت تنها برای چند دقیقه، بدن را وارد چرخه خواب بعدی می کند. چرخه ای که تنها بعد از چند دقیقه بار دیگر مختل خواهد شد.
به رغم این انتقادات نسبت به چرت زدن، داده های واقعی در مورد تاثیرات آن کمیاب هستند به صورتی که هر آنچه ما در این مورد می دانیم از مطالعات انجام شده در مورد رفتارهای در رابطه با خواب یا استرس به دست آمده است.
استفن متینگلی(Stephen Mattingly)، نویسنده اصلی این مطالعه و عصب شناس دانشگاه نوتردام در ایندیانا که این پژوهش را همراه با آرون استریگل(Aaron Striegel)، استاد علوم کامپیوتر و مهندسی در نوتردام انجام داده است، می گوید: سازمان پزشکی عمدتا با استفاده از دکمه چرت زدن مخالف است اما وقتی ما به بررسی داده های واقعی پرداختیم، اطلاعاتی وجود نداشت. ما حالا داده هایی داریم که اثبات می کند این مورد تا چه اندازه میان مردم رایج است و هنوز موارد زیادی وجود دارد که نمی دانیم.
در این مطالعه ۴۵۰ فرد بزرگسال حضور داشتند و داده های ثبت شده در نظرسنجی های روزانه و همینطور داده های در ارتباط با دستگاههای پوشیدنی آنها نشان داد که زنان ۵۰ درصد بیشتر از مردم دکمه چرت زدن را می فشارند. علاوه بر آن الگوهای خواب افرادی که بیدار شدن را به تعویق می انداختند نشانه های بیشتری از اختلال خواب را نشان می داد.
شب زنده داران بیشتر از این بیشتر از این دکمه استفاده می کردند و به صورت کلی گزارش شد که این دسته از افراد خسته تر هستند. استفاده از این دکمه در افراد جوان هم بیشتر بود.
هیچ کدام از این موارد به معنای وجود یک رابطه علّی مستقیم میان فشردن دکمه چرت زدن و تا دیر وقت بیدار ماندن و تحرک کمتر در طول روز نیست بلکه نشان داده است در حالیکه فشردن دکمه چرت زدن برای یک نفر می تواند احساس خوبی به همراه داشته باشد امکان دارد برای دیگری خوب نباشد.
حیرت انگیز نیست که دسته ای که بیدار شدن خویش را به تعویق می انداختند، جنبه های مثبت آن همچون خلق و خوی بهتر را می دیدند در حالیکه آن دسته ای که به آن تمایل نداشتند با این فواید مخالف بودند.
مهم ترین دلایلی که افراد جهت استفاده از این دکمه مطرح نمودند شامل مواردی چون: من نمی توانم با نخستین زنگ ساعت از رختخواب بیرون بیایم و در رختخواب احساس راحتی می کنم بود. محققان می گوید که از هر سه نفر در ایالات متحده آمریکا یک نفر خواب کافی ندارد.
متینگلی می گوید که این آمار تنها معرف جمعیت کوچکی است.
محققان این مطالعه از بیان این که فشردن دکمه چرت زدن ساعت برای افراد خوب یا بد است، خودداری کردند و تاکید نمودند که احتیاج به هرگونه زنگ برای بیدار شدن امکان دارد برای سلامت ما مناسب نباشد. به عبارت دیگر، چاره مبارزه با کم خوابی، خواب بیشتر است نه فشردن چندباره دکمه چرت زدن ساعت. فرد باید خوابی با طول مناسب با برنامه منظم و تا حد امکان آرام و بدون مزاحمت داشته باشد.
محققان با اشاره به اینکه گاهی اوقات چرت زدن واقعاً می تواند مفید باشد، به این نتیجه رسیدند که هنوز موارد زیادی وجود دارد که ما در مورد این مورد نمی دانیم. آنها می خواهند مطالعات دقیق تری در مورد تاثیرات آن بر روی گروههای بزرگ تر افراد انجام دهند که در آن نه تنها نکات منفی بلکه نکات مثبت فشردن دکمه چرت زدن مورد بررسی قرار می گیرد.
متینگلی می گوید: این مورد همیشه بد نیست. شبیه به استرس. بعضی از استرس ها خوب هستند. بنابراین است که ما واکنشی به نام پاسخ ستیز یا گریز داریم. امکان دارد مواردی وجود داشتع باشد که نشان دهد استفاده از دکمه چرت زدن ساعت مفید می باشد.
این پژوهش در مجله "Sleep" انتشار یافته است.



1401/08/19
11:12:16
5.0 / 5
606
تگهای خبر: اپلیكیشن , پژوهش , دانش , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است