مقامات ناسا:

چراغ قوه قمری نمی تواند به مدار ماه برسد

چراغ قوه قمری نمی تواند به مدار ماه برسد شاه بلاگ: شاه بلاگ: مقامات ناسا در اطلاعیه ای گفتند که کاوشگر موسوم به «چراغ قوه قمری» با مشکل روبه رو شده است و شاید نتواند به مدار ماه برسد.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، ناسا طرح جدیدی برای کاوشگر کوچک خود دارد که در کوشش برای رسیدن به ماه است.

این کاوشگر معروف به چراغ قوه قمری یا «لونار فلش لایت»(Lunar Flashlight) در دسامبر ۲۰۲۲ بر فراز موشک «فالکون۹»(Falcon 9) شرکت «اسپیس ایکس»(SpaceX) پرتاب شد و ماموریتی برای جستجوی یخ آب در ماه داشت. مقامات ناسا گفتند که این کاوشگر قرار بود یک سوخت جدید سبز را در طول سفر چهار ماهه خود به مدار ماه آزمایش کند، اما بعد از دست و پنجه نرم کردن با مشکلات رانشگر، به مدار ماه نخواهد رسید.

در عوض، گروه مأموریت «لونار فلش لایت»، آنرا برای انجام دادن پروازهای ماهانه هدایت می کنند. مقامات ناسا تاکید نمودند که اگر این کار درست صورت گیرد، «چراغ قوه قمری» همچنان علم ارزشمندی را عرضه می دهد؛ چونکه در قطب جنوب ماه حرکت می کند که برنامه «آرتمیس»(Artemis) ناسا می خواهد فضانوردان را تا سال ۲۰۲۵ در آنجا فرود بیاورد.

مقامات ناسا گفتند: نمایش های فناوری، تلاش هایی پرخطر و با مزایای بالا هستند که هدف آنها پیشبرد مرزهای فناوری فضایی است. درس های آموخته شده از این چالش ها می توانند به اطلاع رسانی برای مأموریت های آینده کمک کنند.

«لونار فلش لایت» بعد از پرتاب، با مشکل روبه رو شد. مهندسان سه روز بعد از پرتاب متوجه مشکلاتی در مورد سوخت آن شدند و دریافتند که «چراغ قوه قمری»، نیروی رانش را به اندازه مورد انتظار عرضه نمی دهد. آنها تشخیص دادند که سه تا از چهار رانشگر کاوشگر به درستی کار نمی کنند.

مدت کوتاهی بعد از بروز مشکلات رانشگر، ناسا و شرکای مأموریت در «مؤسسه فناوری جورجیا»(Georgia Tech) به این نتیجه رسیدند که «چراغ قوه قمری» امکان دارد همچنان بتواند به مقصد خود برسد، اما مقامات ناسا گفتند که پیشران، عملکرد ضعیفی را نشان داد.

علیرغم مشکلات پیش آمده، سایر سیستم های «چراغ قوه قمری» سالم می مانند و گزینه دیگری برای نزدیک کردن آن به ماه وجود دارد. حالا ناسا و پژوهشگران مؤسسه فناوری جورجیا قصد دارند هر نیروی رانش باقی مانده ای را که سیستم پیش ران می تواند عرضه نماید، به کار بگیرند تا کاوشگر را به مدار مورد نظر برسانند که به کاوشگر امکان می دهد حدود یک مرتبه در ماه از قطب جنوب «ماه» عبور کند.





منبع:

1401/11/21
12:02:59
5.0 / 5
387
تگهای خبر: پژوهش , سیستم , فضا , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است