آیا هنر نجات بخش است؟

آیا هنر نجات بخش است؟ به گزارش شاه بلاگ، اصفهان در پژوهشی نوین، تأثیر مشاهده هنر آنلاین بر روی انسان بررسی گردید. در این مطالعه مجموعه نقاشی معروف کلود مونه با عنوان «نیلوفرهای آبی» به صورت آنلاین به معرض نمایش گذاشته شد و نتایج حاصل از آن به این پرسش که «آیا میتوان گفت مشاهده هنر به صورت آنلاین، نشاط بخش و معنا ساز خواهد بود یا خیر؟»، پاسخ داد.



مارتین هایدگر، فیلسوف نامدار آلمانی قرن بیستم، در رساله معروف خود با عنوان «سرآغاز اثر هنری»، به بررسی ذات هنر می پردازد و ماهیت هنر را بر مبنای مفاهیم هستی و حقیقت بررسی می کند. وی همینطور مباحث کار و حقیقت، حقیقت و هنر، سرآغاز کار هنری، حقیقت به مثابه ناپوشیدگی و تحقق حقیقت در کار هنری و ماهیت هنر را در این اثر فاخر با تفکر فیلسوفانه خود تفسیر می کند. به زعم هایدگر، هنر در معنایی وجود شناختی، انکشاف حقیقت و حقیقت، ظهور و انکشاف وجود است. در نظر او، هر هنری در ذات خود شعر است و شعر وسعتی به بلندای زبان دارد.

می توان گفت، در این زمانه عسرت که انسان با استفاده از تکنولوژی مدرن، انسانیتش در حد سیطره بر طبیعت تنزل یافته، مارتین هایدگر، هنر را تنها راه نجات بشر و رهایی برای خروج از بحران مدرنیته معرفی می کند. به عبارتی، هنر به معنایی کاملا متفاوت و نامتعارف، نقش و جایگاه ویژه ای در تفکر این فیلسوف آلمانی دارد. در اندیشه او، آثار هنری صرفاً نمایش دهنده وضع موجود نیستند، بلکه آنها درک مشترک یک جامعه را به تصویر می کشند و هر بار که یک اثر هنری جدید به فرهنگی اضافه می شود، معنای وجودی آن به صورت ذاتی تغییر می کند.

اکنون در پژوهشی نوین، دانشمندان خبر از تأثیر مثبت هنر بر روی انسان، حتی به شکل آنلاین و امروزی آنرا می دهند. شاید چنین رویکرد نوینی نسبت به هنر، در ارتباط با آن بخشی از تکنولوژی باشد که این روزها کمتر به آن پرداخته می شود؛ بخشی که نه تنها انسان را از ذات و منشاء هستی دور نمی کند، بلکه تلاش در پیوند او با سرآغاز هستی دارد.

به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نوروساینس نیوز، بر مبنای یک مطالعه جدید، مشاهده هنرِآنلاین برای انسان می تواند به مانند یک منبع نشاط بخش و معناساز عمل کند و به بیانی ساده حال او را خوب کند.

در واقع، تأثیر مثبت هنر بر انسان، بر کسی پوشیده نیست، اما سوالی که در این رابطه ذهن انسان را به خود معطوف می کند اینست که آیا زمانی که انسان به یک نقاشی یا اثر هنری بر روی صفحه دیجیتالی و الکترونیکی نگاه می کند، باز هم میتوان اظهار داشت که هنر به شکل دیجیتالی آن، نشاط بخش و معنا ساز خواهد بود یا خیر؟

در این خصوص، اخیرا یک تیم تحقیقاتی بین المللی متشکل از دانشگاه Vienna، موسسه Max Planck در رابطه با روانشناسی زبان در Nijmegen و موسسه Max Planck مختص زیبایی شناسی تجربی در فرانکفورت تصمیم گرفتند این پرسش را بررسی و نتایج حاصل از آنرا منتشر کنند.

در این پژوهش، ۲۴۰ شرکت کننده مجموعه نقاشی های نیلوفرهای آبی (Water Lilies) اثر کلود مونه را از Google Arts and Culture مشاهده نمودند. بعد از آن، شرکت کننده های این مطالعه، با پر کردن یک پرسشنامه، اطلاعاتی را در مورد وضعیت ذهنی خود، میزان لذت و شادکامی که هنگام تماشای تصاویر احساس می کردند و هم شواهدی حاکی از این که به چه میزان این تجربه را معنادار دریافتند، عرضه کردند. نتایج، حاکی از بهبود قابل توجهی در خلق و خوی مشاهده کننده ها و کاهش اضطراب آنها بعد از چند دقیقه تماشای این آثار هنری بود.



MacKenzie Trupp، نویسنده اول این مطالعه از دانشگاه Vienna می گوید: «مشاهده هنر آنلاین منبعی بی پایان و منحصر به فرد برای دستیابی انسان به لذت و معناست.»

این مطالعه همینطور نشان داد که بعضی از شرکت کنندگان بیشتر از دیگران پذیرای هنر و اثرات حاصل از آن بودند و ازاین رو آنها می توانستند به لحاظ روحی بهره بیشتری ببرند. چنین خصوصیت را میتوان با استفاده از معیاری به نام «پاسخگویی زیبایی شناختی»، در رابطه با شناخت و پاسخگویی افراد به اصول زیبایی شناختی دانست.

در این باره، Edward A توضیح می دهد: «پاسخگویی زیبایی شناختی»، چگونگی واکنش مردم به محرک های زیبایی شناختی متنوع، مانند هنر و طبیعت را توصیف می کند. این مطالعه، نشان داد که افرادی با شناخت بیشتر از هنر و برخورداری از سطوح بالاتری از پاسخ زیبایی شناختی، از تماشای هنرآنلاین بهره بیشتری می برند و احتمال می رود آنها در زندگی خود از تجربه هنریِ معنابخش برخوردار باشند.

یافته های این مطالعه بخصوص برای افرادی که قادر به بازدید حضوری از موزه ها نیستند، مانند کسانی که مشکل سلامتی دارند هم مفید و موثر است. علاوه بر این، نتایج نشان می دهند که نمایشگاه های هنری تعاملی و تجربیات آنلاین مشابه باید با آگاهی از تفاوت های فردی در پاسخ گویی زیبایی شناختی طراحی شوند. بنابراین، این مطالعه بینش و نگاهی نوین را در مورد مزایا و محدودیت های هنر در رسانه های دیجیتال گسترش می دهد و افق جدیدی را در جهت بهبود و پیشرفت هنرآنلاین می گشاید.

این مطالعه توسط پروژه EU Horizon ART*IS تأمین مالی شده است و الان نتایج آن به صورت یک مقاله با دسترسی آزاد در ژورنال Computers in Human Behavior انتشار یافته است.




1402/02/30
23:21:40
5.0 / 5
439
تگهای خبر: آنلاین , بین الملل , پژوهش , پیشرفت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است