دایناسوری که از شدت سنگینی آسفالت جاده را شکافت!

دایناسوری که از شدت سنگینی آسفالت جاده را شکافت! شاه بلاگ: شاه بلاگ: فسیل های کشف شده از یک تیتانوسور در آرژانتین به قدری سنگین بود که سبب بر هم خوردن تعادل کامیون حاملش شد و با برخورد به زمین، آسفالت جاده را خراب کرد.

به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از لایو ساینس، دیرینه شناسان آرژانتینی یک دایناسور بزرگ گردن دراز را که در حدود ۹۰ میلیون سال پیش می زیسته و حدود ۹۰ متر طول داشته است را کشف کرده اند.
نکته جالب توجه اینست که فسیل های این دایناسور به قدری سنگین بودند که هنگام حمل و نقل به جاده صدمه رساندند.
این نوع دایناسور، تیتانوسور(titanosaur) نام دارد و استخوان های آن هنگام انتقال به شهر بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین جهت بررسی، حادثه آفرید و باعث ترافیک سنگین در جاده شد.
تیتاناسور دایناسوری با گردن و دم دراز بوده که روی چهار پا حرکت می کرده و حدود ۹۰ میلیون سال قبل در دوران کرتاسه می​زیسته است.

فرناندو نوواس دیرینه شناس موزه علوم طبیعی برناردینو ریواداویا در بوئنوس آیرس و پژوهشگر شورای ملی تحقیقات آرژانتین(CONICET) و نویسنده ارشد این مطالعه اظهار داشت: وزن زیاد فسیل ها، وسیله نقلیه را بی ثبات کرد و باعث تصادف شد.
وی ادامه داد: خوشبختانه در این سانحه به کسی صدمه جدی وارد نشد و استخوان های این دایناسور که بر اثر تصادف در هوا به پرواز درآمده بود به قدری سفت بود که صدمه ای ندید و در کمال تعجب، آسفالت جاده را شکست.
بنا بر همین دلیل، دانشمندان به این جانور گیاه خوار یک نام علمی داده اند که نماینده اندازه بزرگ آن است. نام علمی این تیتانوسور Chucarosaurus diripienda است که در زبان بومی آن منطقه، واژه «چوکارو» به معنای «حیوان سخت و رام نشدنی» است.
نوواس می گوید Chucarosaurus diripienda بسیار طولانی بوده و از طولش به نفع خود استفاده می کرده است. وی ادامه داد: گردن بلند این جانور به آن اجازه می داد از برگ های بالادست درختان تغذیه کند و دم بلندش می توانست سلاحی مؤثر در مقابل حملات دایناسورهای گوشتخوار بزرگی باشد که در محیط پیرامون آن کمین کرده بودند.

اولین کشف در سال ۲۰۱۸
البته کشف بقایای Chucarosaurus diripienda کاملاً جدید نیست، چون که بقایای این حیوان برای نخستین بار در سال ۲۰۱۸ کشف شد و آن قدر سنگین بود که پژوهشگران مجبور بودند آنرا اینچ به اینچ جابجا کنند.
نوواس می گوید در حالیکه C. diripienda در اواسط دوران کرتاسه می زیسته، بین ۳۰ تا ۴۰ تن وزن داشته است. با این وجود، این دایناسورها از بزرگ ترین و عظیم ترین دایناسورها مانند Patagotitan، Argentinosaurus یا Notocolossus که حدود ۷۰ تن وزن داشتند، فاصله بسیاری دارند.
حالا که دانشمندان موفق به جابجایی این دایناسور شده اند، به بررسی بیشتر آن خواهند پرداخت و اسرار بسیاری را که فسیل های آن درون خود پنهان کرده اند، جستجو می کنند.

1402/03/02