توسط فناوران جهاد دانشگاهی تهران؛

انحصار تولید آلیاژهای مس – کروم – زیرکونیوم و چرخ مسی شکست

انحصار تولید آلیاژهای مس – کروم – زیرکونیوم و چرخ مسی شکست به گزارش شاه بلاگ، سرپرست مرکز تحقیقات و فناوری فرآوری مواد ویژه فلزی جهاد دانشگاهی تهران اظهار داشت: انحصار تولید آلیاژهای مس - کروم - زیرکونیوم و چرخ مسی توسط فناوران جهاد دانشگاهی تهران شکست.



به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، نادر آل ابراهیم، از شکست انحصار آلیاژهای «مس – کروم – زیرکونیوم» مورد استفاده در قالب کریستالیزاتور مسی توسط فناوران جهاد دانشگاهی تهران آگاهی داد و اظهار داشت: مرکز تحقیقات و فن آوری فرآوری مواد ویژه فلزی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، توانسته با دست یابی به دانش فنی، casting wheel را بسازد و همه تاییدیه های محصول را گرفتن کند.
وی در ادامه با اشاره به انعقاد قرارداد ساخت ۶ عدد چرخ مسی بزرگ ویژه ریخته گری پیوسته فلزات بین جهاد تهران و یک شرکت صنعتی اظهار داشت: سازمان جهاد دانشگاهی تهران و یک شرکت صنعتی در کاشان در خرداد ۱۴۰۳ قرارداد ساخت شش عدد چرخ مسی بزرگ ویژه ریخته گری پیوسته فلزات، را امضاء کردند.
آلمان و فرانسه از تولیدکنندگان انحصاری محصول چرخ مسی در جهان
وی، با اشاره به اینکه قبل از این، دو شرکت KME آلمان و Lebronze فرانسه توانسته بودند آلیاژهای «مس – کروم – زیرکونیوم» مورد استفاده در قالب کریستالیزاتور مسی را به ترتیب با اسامی ELBRODUR و CRM۱۶E به ثبت برساندند، در ادامه اشاره کرد: بدین جهت این دو شرکت از تولیدکنندگان انحصاری این محصول در جهان بودند اما پژوهشگران مرکز تحقیقات و فن آوری فرآوری مواد ویژه فلزی جهاد تهران با دست یابی به دانش فنی آن موفق به تولید چرخ مسی بزرگ برای ریخته گری پیوسته فلزات شدند و این انحصار را شکستند.
سرپرست مرکز تحقیقات و فناوری فرآوری مواد ویژه فلزی جهاد دانشگاهی تهران، در ادامه توضیح داد: چنان چه به سبب تحریم های موجود تامین آلیاژهای «مس – کروم – زیرکونیوم» از خارج کشور با مشکل جدی روبرو شود، احتمال توقف خط تولید مفتول مسی به سبب نبود چرخ مسی بسیار زیاد است.
آل ابراهیم، اضافه کرد: با تولید این قطعه در داخل کشور توسط جهاد دانشگاهی علاوه بر صرفه جویی ارزی، نیاز به واردات این محصول نیز از بین رفته و ریسک توقف تولید نیز به حداقل ممکن می رسد.
سرپرست مرکز تحقیقات و فناوری فرآوری مواد ویژه فلزی جهاد دانشگاهی تهران، افزود: اکنون در رقابتی نابرابر با ارز اختصاص داده شده به صنایع، هم چنان قیمت این محصول مشابه نمونه خارجی است. جهاد تهران هم می کوشد تا با بهینه سازی پروسه ساخت بتواند ضمن جلب اعتماد مشتریان برای این محصول، هزینه های تولید را کاهش داده و چرخ را با قیمت کمتر به مشتریان تحویل دهد.
آل ابراهیم، با اشاره به اینکه با بومی سازی چرخ مسی بزرگ ویژه ریخته گری پیوسته فلزات، سالانه از خروج مقادیر قابل توجهی ارز از کشور جلوگیری می شود، اظهار داشت: سازمان جهاد دانشگاهی تهران با اتکا به نیروهای متخصص و امکانات کارگاهی توانسته است تا حالا دو دوره قرارداد مشابه را با شرکت مذکور با موفقیت به انتها برساند و قرارداد حاضر، قرارداد سوم سازمان دراین زمینه است.
دست یابی جهاد تهران به دانش فنی ساخت همه آمیژان های مورد نیاز برای ساخت این محصول
وی، با اشاره به اینکه هم چنین این مرکز به دانش فنی ساخت همه آمیژان های مورد نیاز برای ساخت این محصول که قبل از این وارداتی بوده، دست یافته است، در ادامه اشاره کرد: بدین سبب نه فقط پروسه ساخت چرخ مسی بزرگ ویژه ریخته گری پیوسته فلزات، بلکه همه مواد اولیه آن نیز در این مرکز ایجاد می شود. آلیاژ «مس – کروم – زیرکونیم» یک ماده ترکیبی است که برای ساخت قطعات چرخ های مسی به کار می رود.
سرپرست مرکز تحقیقات و فن آوری فرآوری مواد ویژه فلزی جهاد دانشگاهی تهران، با اشاره به اینکه این آلیاژ، تلفیقی از مس، کروم و زیرکونیم است و از خاصیت های منحصر به فردی مانند مقاومت در مقابل اکسیداسیون برخوردار است، در ادامه توضیح داد که تولید آلیاژ «مس – کروم – زیرکونیم» در مقیاس صنعتی پیچیده است. این آلیاژ، به فرآیندهای دقیق و کنترل شده نیاز دارد تا خواص مطلوب حاصل شود. مواد اولیه، دما، زمان، و سایر پارامترها در تولید این آلیاژ بسیار مهم هستند. مراحل شکل دهی از دیگر موارد پراهمیت در تولید این آلیاژهاست، تولید قطعات با ابعاد مشخص به مراحل شکل دهی مختلف نیاز دارد وهر مرحله نیازمند دقت و تخصص بالا دارد تا قطعه ها باکیفیت مناسب تولید شوند.


1403/03/18
12:18:32
5.0 / 5
203
تگهای خبر: پژوهش , تولید , جهان , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است