پژوهشگران به دنبال یك روش نوین برای از بین بردن مالاریا در كبد

پژوهشگران به دنبال یك روش نوین برای از بین بردن مالاریا در كبد به گزارش شاه بلاگ یك گروه بین المللی از پژوهشگران تلاش می كنند با ابداع روش جدیدی، انگل مالاریا را در كبد از بین ببرند.

به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از مدیكال اكسپرس، یك گروه بین المللی از پژوهشگران تلاش دارند راهی برای از بین بردن انگل مالاریا در كبد عرضه كنند.
"الیزابت وینزلر"(Elizabeth Winzeler)، استاد داروشناسی "دانشگاه كالیفرنیا، سن دیه گو" (UCSD) اظهار داشت: بررسی این روش روی كبد دشوار است. ما قبل از این در جستجوی دارویی برای درمان مالاریا بودیم.
دانشمندان در این پژوهش، صدها هزار پشه را برای از بین بردن انگل های درون آنها كالبدشكافی كردند. سپس، هر انگل در یك تیوب قرار گرفت و با یك تركیب شیمیایی درمان شد. پژوهشگران دریافتند كه مولكول های خاصی می توانند این انگل ها را از بین ببرند.
بعد از شش هفته، 631 مولكول برای ابداع یك واكسن شیمیایی شناسایی شدند تا امكان ساخت پادتن را برای بدن فراهم نمایند.
"لری اسلاتسكر"(Larry Slutsker)، سرپرست این پروژه اظهار داشت: شاید روزی بتوان دارویی پیدا كرد كه تمام انگل های مالاریا را هم در كبد و هم در جریان خون از بین ببرد اما هم اكنون چنین دارویی وجود ندارد.
كاهش دوز دارو نیز، مسئله مهمی است. "دیوید ردی"(David Reddy)، مدیرعامل شركت "Medicines for Malaria Ventures" اظهار داشت: دلیل این مورد این است كه امروزه خیلی از داروهای موجود، باید به مدت سه روز مصرف شوند اما اغلب، كودكان بعد از مصرف دوز اول احساس بهتری پیدا می كنند و تب آنها كاسته می شود. معمولا والدین، دو دوز باقیمانده را نگه می دارند تا در صورت بیمار شدن فرزندان دیگر، برای درمان آنها استفاده گردد. این كار، دو پیامد درمان نشدن كودك به صورت كامل و مقاومت بدن او در مقابل دارو را به دنبال دارد.

"جین گاودارت"(Jean Gaudart)، استاد "دانشگاه اكس مارسی"(AMU) فرانسه اظهار داشت: این پژوهش جدید، روش امیدواركننده ای عرضه می دهد كه چند ماه زمان می برد. ابداع روش های جدید، یك مبحث ضروری به حساب می آید چونكه مقاومت در مقابل روش های درمان مالاریا، رو به افزایش است و ما واقعا به تركیبات جدیدی نیاز داریم.
پژوهشگران تاكید دارند كه 631 مولكول شناسایی شده، می توانند به عرضه یك درمان غیرمنتظره برای این معضل جهانی منجر شوند.
این پژوهش، در مجله "Science" به چاپ رسید.

1397/09/18