رشد یك مغز كوچك در دست دانشمندان

رشد یك مغز كوچك در دست دانشمندان به گزارش شاه بلاگ پژوهشگران ˮدانشگاه كمبریجˮ در مطالعه اخیرشان موفق به رشد یك مغز كوچك شدند كه این اندام مذكور می تواند به طناب نخاعی متصل شود.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از گاردین، دانشمندان اخیراً موفق به رشد یك مغز كوچك همراه با طناب نخاعی و عضلات در یك ظرف در آزمایشگاه شده اند.
این گامی بسیار عظیم در علم پزشكی به حساب می آید و می تواند به دانشمندان در درمان بیماری هایی مانند بیماری های نورون حركتی كمك نماید.
بیماری نورون حركتی ( Motor neuron disease) به هر یك از پنج اختلال عصبی كه به صورت انتخابی نورون های حركتی را تحت تأثیر قرار می دهد، سلول هایی كه كنترل فعالیت عضلانی داوطلبانه همچون صحبت كردن، راه رفتن، بلع و حركت كلی بدن را بر عهده دارند، میگویند. اختلال در آنها سبب افزایش ناتوانی و در نهایت مرگ می شود.
این مغز كوچك می تواند اطلاعات را به صورت خودكار به طناب نخاعی و بافت ماهیچه ای كه از موش ها گرفته شده، ارسال نماید.
دانشمندان در این مطالعه از یك روش جدید برای رشد مغز كوچك از سلول های بنیادی انسان استفاده كردند. این مغز كوچك به اندازه یك عدس است.
"استافانو جیان دومنیكو" (Stefano Giandomenico) یكی از پژوهشگران این مطالعه به همراه دیگر پژوهشگران موفق به ایجاد یك روش برای رشد یك شبه اندام مغزی بر روی غشاء در مجاور هوا و مایع شد. این مورد سبب می شود تا این مغز كوچك بتواند برای مدت بیشتری در ظرف بماند و بالغ شود.
شبه اندام مغزی یا اُرگانویید مغزی ( cerebral organoid) نوعی اندام مینیاتور شده و مصنوعی است كه در آزمایشگاه تولید می شود و شبیه مغز است. ارگانوییدهای مغزی از راه كشت سلول های بنیادی پرتوان در بیورآكتورهای چرخشی و بعد از گذشت چند ماه ایجاد می شوند. مغز انسان یك سیستم بسیار پیچیده از بافت های هتروژن است و شامل انواع مختلفی از یاخته های عصبی است.
دانشمندان با مطالعه این مغز می توانند منشأ خیلی از بیماری ها، همچون اسكیزوفرنی، اوتیسم، افسردگی، سكته مغزی و زوال عقل را درك كنند.
یافته های این مطالعه در مجله " Nature Neuroscience "منتشر شده است.



1397/12/29
14:17:57
5.0 / 5
4315
تگهای خبر: آزمایشگاه , پژوهش , تولید , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است