توسط محققان ایرانی محقق شد؛

تولید برچسب های هوشمند امنیتی كالا

تولید برچسب های هوشمند امنیتی كالا به گزارش شاه بلاگ محققان ایرانی موفق به طراحی و ساخت برچسب های امنیتی با فناوری نانو شدند كه می توان به واسطه آن محصول تقلبی را از محصول جعلی تشخیص داد.



به گزارش شاه بلاگ به نقل از مهر، تشخیص اصالت كالای خریداری شده همواره از دغدغه های مصرف كننده های هر كالایی است؛ زیرا سهولت در جعل برچسب های اصالت كالا نظیر هولوگرام ها كه امروزه در بازار رایج هستند، حفظ و صیانت از برند و جلوگیری از ورود كالای قاچاق و تقلبی را دشوار كرده است.
در سال های اخیر تلاش های بسیاری جهت نشانه دار كردن كالاهای قانونی و اصلی از كالای قاچاق و تقلبی صورت گرفته است اما راهكارهای گوناگونی جهت تشخیص اصل یا تقلبی بودن كالاها پیشنهاد می گردد كه فراگیری همه موارد برای عموم مردم امكان پذیر نیست.
از این رو محققان كشور در صدد آمدند تا با فناوری نانو، برچسب های امنیتی برای تشخیص كالای اصلی از جعلی را طراحی كنند. این برچسب ها روی لوگوی محصول طراحی می شوند كه مصرف كننده می تواند با یك یا چند عامل محرك متوجه شود این محصول اصلی است یا تقلبی.
این محرك ها می تواند گرما، الكتریسته یا تشعشعات باشد كه بعد از اعمال یكی از این محرك ها روی برچسب محصول، نماد یا لوگو تعیین شده از تولید كننده نمایان می گردد. این برچسب ها تنها بعد از این عوامل محرك نمایان می شوند.
برچسب های امنیتی یا پلیمرهای حافظه شكلی نسل جدیدی از مواد هوشمند هستند كه خصوصیت اصلی آنها بازیابی شكل اولیه بعد از اعمال تغییر شكل زیاد با استفاده از محرك خارجی مانند حرارت، الكتریسیته و میدان مغناطیسی است.
جعل ناپذیری، ضدآب، قیمت مناسب، سبك بودن، انعطاف پذیری بالا، تغییر شكل بسیار محسوس و قابل مشاهده، امكان تولید اختصاصی برای هر محصول و برند، پایداری عملكرد و بدون تاریخ انقضا، قابلیت تولید در اندازه و ضخامت های متفاوت، استقامت بالا در برابر عوامل محیطی از مزایای این برچسب های امنیتی نانو به حساب می آید.
در این برچسب های امنیتی نانو، نانوذرات كربنی وجود دارد كه به علت رسانایی بالا و عكس العمل نشان دادن برای تشخیص محصول اصلی از تقلبی به كار برده شده است.
از این برچسب های امنیتی می توان در لوازم خانگی، لوازم الكترونیكی، داروها، قطعات و تجهیزات پزشكی و.... بهره برد.
به علت تولید و توزیع مواد یا محصولات تقلبی هزینه های مادی و معنوی بسیاری به تولیدكنندگان و مصرف كنندگان تحمیل می گردد و گاه در حوزه پزشكی و دارو این هزینه ها غیرقابل جبران بوده و سلامت جامعه را به خطر می اندازد.
از نظر دیگر قاچاق كالا و سرقت برند ایرانی در حوزه صادرات خدمات بسیاری در بدنه اقتصاد كشور وارد می نماید بنابراین تامین اصالت كالا از دغدغه های جدی بازار امروز است.
این محصول توسط محققان كشور در یك شركت ایرانی كه در زمینه پلیمرهای هوشمند فعالیت می كند به تولید رسیده است.
 

1396/09/02
13:32:09
5.0 / 5
5384
تگهای خبر: تولید , نانو , هوشمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است