30 درصد تولید علم كشور در حوزه علوم پزشكی است

30 درصد تولید علم كشور در حوزه علوم پزشكی است به گزارش شاه بلاگ قائم مقام مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اظهار داشت: دانشگاه های علوم پزشكی ایران با داشتن هشت درصد هیات علمی و پنج درصد دانشجویان كشور 9 درصد بودجه پژوهشی را در اختیار دارند اما 30 درصد تولید علم كشور در این حوزه می باشد.


شاهین آخوندزاده روز سه شنبه در مراسم استارتاپ بین المللی تكنولوژی های جدید سلامت كه در دانشگاه علوم پزشكی قزوین انجام شد با اشاره به اینكه ایران همیشه از نظر رشد علمی از سال ۱۹۶۸ به این سو در بین كشورهای برتر قرار داشته است، اظهار داشت: گرچه جنگ هشت ساله با عراق زیرساخت های علمی كشور را گرفتار مشكل و لطمه كرد و كشوری كه می توانست جهش بلند علمی داشته باشد در مقطعی عقب افتاد اما به تدریج پیشرفت علمی به هدف اصلی دولت تبدیل شد و از سال ۲۰۱۶ به كشور اول منطقه در تولید علم تبدیل شدیم.
استاد روان پزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران درباب اعتبارات پژوهشی وزارت بهداشت در سال قبل اشاره نمود و افزود: سال ۹۷ این اعتبارات ۴۹ میلیون دلار بود و با وجود تحریم های ۱۰۰ درصدی دشمن پیشرفت خوبی در كارهای پژوهشی داشتیم.
آخوندزاده با اشاره به اینكه ایران در انتشار مقالات علمی نیز در میان كشورهای منطقه از رتبه ممتازی برخوردار است، اظهار داشت: مهم ترین دستاورد ما ایجاد نیروی انسانی محقق است كه ۲ برابر تركیه و ۳ برابر مصر است اما مشكل مهم ما توسعه كمی است بطوریكه ایران با رتبه شانزدهم علمی در دنیا ۲هزار و ۷۰۰ واحد دانشگاهی دارد اما كانادا دارای ۹۶ واحد دانشگاهی است و همین توسعه كمی می تواند لطمه بزند.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینكه خیلی از سیاست های ما كمی بوده است، افزود: یكی از سیاست های نادرست، توسعه سرطانی تحصیلات تكمیلی بدون استانداردهای لازم یعنی زیرساخت، استاد با كیفیت و دانشجوی با صلاحیت علمی بوده است.
وی گفت: نتیجه این مساله وجود هزاران دانشجوی Ph.d در ایران است كه هر كدام تنها یك تا سه مقاله از خود ارائه كرده اند.
آخوندزاده تصریح كرد: همین طور توسعه كمی مجلات بدون استاندارد لازم یكی دیگر از این مشكلات توسعه كمی است برای مثال در وزارت بهداشت ۴۳۰ مجله و در وزارت علوم ۱۲۸۰ مجله با این شرایط منتشر می شود.
این استاد دانشگاه تهران، تربیت دانشجوی بدون كیفیت و در نهایت چاپ مقالات نازل در داخل و خارج از كشور و عقب ماندگی اعتبارات پژوهشی از برنامه های مصوب را نیز از دیگر آفات این توسعه كمی علمی در كشور عنوان نمود.
آخوندزاده با اشاره به چالش های رو به رو اظهار داشت: بی توجهی مدیران ارشد به اعتبارات پژوهشی لازم برای ادامه این حركت علمی، كاهش ارزش پول ملی و تحریم های مالی كه در عمل سبب تحریم علمی نیز می شود می تواند به افت توسعه علمی منجر شود.
وی افزود: در همین شرایط كشورهای همسایه همچون عربستان، امارات و قطر به توسعه علمی با قدرت دلارهای نفتی روی آورده اند كه مثال بارز آن پیشی گرفتن تعداد مقالات برمبنای ESI عربستان در سال۲۰۱۸ از ایران است.
آخوندزاده اضافه كرد: اصرار بر مدل جذب دانشجوی تحصیلات تكمیلی در ایران و كاهش ارتباطات بین المللی لطمه بزرگی به كارهای پژوهشی و توسعه علمی كشور وارد كرده است.
وی با تاكید بر اینكه بدون اعتبارات مالی نمی توان رتبه پژوهشی كسب نمود، اظهار داشت: امروز در شرایطی كه خیلی از صنایع ما گرفتار شكست شده اند عمده داروهای مصرفی ایران در همین دوران تحریم داخل كشور تولید می شود.
این استاد دانشگاه اضافه كرد: خیلی از افراد انتقاد می كنند كه مقالات علمی چه خروجی برای كشور داشته است در صورتیكه همین شركت های دانش بنیان در حوزه داروسازی نتیجه تعداد مقالاتی است كه از نظر برخی افراد فایده ای ندارند.
وی با اشاره به اینكه شرت های دانش بنیان می توانند با صنعت ارتباط برقرار كنند، اظهار داشت: ما در حوزه داروسازی رتبه هشتم و در استناد به مقالات این حوزه جلوتر از فرانسه در رتبه هفتم قرار داریم.
استاد روان پزشكی دانشگاه تهران اضافه كرد: حالا در آستانه تصویب بودجه سال ۹۹ خبرهای خوبی از لایحه دولت برای آموزش عالی نمی شنویم و اگر بودجه سال آینده مانند سال قبل باشد نمی توانیم رقابت خوبی با كشورهای دیگر نماییم.
وی در ادامه به وضعیت پژوهش در دانشگاه علوم پزشكی قزوین اشاره نمود و اظهار داشت: این دانشگاه گرچه از نظر رتبه تعداد مقاله در جایگاه ۲۸ دانشگاه های علوم پزشكی كشور است اما در حوزه فناوری با عملكردی مطلوب در رتبه ۱۲ قرار دارد.
آخوندزاده، تعداد مقالات این دانشگاه را هزار و ۸۱۱ و استناد به آنرا ۱۳ هزار مورد عنوان نمود و اضافه كرد: از ۲۸۵ عضو هیات علمی این دانشگاه ۱۰۴ نفر شامل ۳۰ درصد اعضا، اساتید خاموش دانشگاه هستند یعنی حداكثر یك مقاله داشته اند.
۱۴۲ ایده از سراسر كشور به استارتاپ بین المللی تكنولوژی های جدید سلامت در دانشگاه علوم پزشكی قزوین ارسال شده كه در روز ۱۴ آذرماه ۳۰ ایده برتر پذیرفته خواهد شد.

آب مصرفی در قزوین از سالم ترین آب های كشور است
مدیرعامل شركت آب منطقه ای قزوین نیز در این مراسم اظهار داشت: آبی كه در استان قزوین مصرف می شود سالم ترین آب است و تمام تلاش ها رسیدن آب با كیفیت به مردم است.
یدالله ملكی با اشاره به اینكه با این وجود در امتداد ارتقای كیفیت آب آشامیدنی برنامه های متنوعی در استان وجود دارد، اضافه كرد: در هر حال منابع آب زیرزمینی در آینده نمی تواند منبع مطمئنی برای تامین آب آشامیدنی باشد و الان برنامه ریزی شده تا با آب سد طالقان و بالاخانلو طی سال های آینده كیفیت آب آشامیدنی استان افزایش یابد.
وی افزود: برمبنای طبقه بندی سازمان بین المللی فائو مصرف آب كشاورزی ایران ۹۰ درصد كل مصارف است و بدترین كشور در نوع مصرف به شمار می رویم كه با عنایت به میزان تولیدات كشاورزی بسیار فاجعه بار است.
ملكی، میانگین مصرف آب را در دنیا ۱۲۰ لیتر و در ایران ۲۵۰ لیتر عنوان نمود و افزود: سالانه ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمكعب در استان قزوین آب مصرف می شود كه ۲ میلیارد آن از منابع زیرزمینی است.
وی گفت: از این میزان مصرف ۹۱ درصد یعنی ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مكعب در بخش كشاورزی مصرف می شود.
ملكی با اشاره به اینكه ذخایر آب سفره های زیرزمینی در سال های اخیر حدودا رو به پایان است، اضافه كرد: هم اكنون بعصی از دشت های كشور كاملا از بین رفته و این در حالیست كه جمعیت و نیازهای كشاورزی رو به افزایش است.
مدیرعامل شركت آب منطقه ای قزوین اضافه كرد: امروز در تامین آب آشامیدنی به مرحله سختی رسیده ایم و این زنگ خطری است كه باید با استفاده از فناوری و دانش علمی نخبگان حوزه كشاورزی و آب برای آن فكری كرد چون بیشتر منابع آب در اختیار كسانی است كه نحوه بهره برداری از آنرا نمی دانند.




منبع:

1398/09/12
14:59:34
5.0 / 5
4341
تگهای خبر: بین الملل , پژوهش , پیشرفت , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است