فرمول ریاضی یك فنجان قهوه ایده آل كشف شد!

فرمول ریاضی یك فنجان قهوه ایده آل كشف شد! به گزارش شاه بلاگ دانشمندان به منظور تهیه یك قهوه ایده آل دست به دامن دنیای ریاضیات شدند و موفق شدند یك فرمول مناسب برای دم كردن یك فنجان قهوه عالی استخراج كنند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، آیا یك فنجان قهوه لذت بخش تر می تواند برای محیط زیست هم بهتر باشد؟ گروهی از دانشمندان دانشگاه اورگان(Oregon) یك مدل ریاضی برای آنچه كه می گویند یك روش ایده آل برای دم كردن قهوه است، ایجاد كنند. آنها ادعا می كنند كه این رویكرد می تواند باریستاها را به سمت تهیه یك قهوه اسپرسوی بهشتی یكی پس از دیگری و با استفاده از حدود یك چهارم دانه قهوه كمتر سوق دهد.
این گروه تحقیقاتی متشكل از شیمی دانان، ریاضی دانان، دانشمندان مواد و علاقه مندان به قهوه از پنج كشور گردهم آمدند و با كمك هم، پیمانه استاندارد ۲۰ گرمی قهوه را كه معمولاً توسط تهیه كنندگان اسپرسو در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند تا ببینند آیا راهی وجود دارد كه بتواند این روند را بهینه سازی كند.
این به معنای نگاه كردن به اندازه پیمانه، میزان آسیاب شدن دانه های قهوه، فشار آب بوجود آمده توسط دستگاه اسپرسوساز در هنگام پمپاژ آب، سرعت جریان و میزان دانه های موجود در هر نوع آب است. محققان با تاكید بر الكتروشیمی برای مشاهده چگونگی انحلال كافئین و سایر مولكول ها یك مدل ریاضی ساختند كه به آنها امكان پیشبینی و آزمایش معیارهای روش های مختلف دم كردن قهوه را داد.
این گروه از راه تجزیه و تحلیل خود، بازده استخراج روش های مختلف دم كردن قهوه را محاسبه كرد كه به درصد استفاده از قهوه جامد در آب اشاره دارد. در نهایت محققان دریافتند كه استفاده كمتر از قهوه در واقع منجر به بازده بالاتر می شود.
"كریستوفر هندون" شیمی دان دانشگاه اورگان می گوید: تاثیر واقعی این مطالعه این است كه با استفاده كمتر از قهوه می توان فنجان های قهوه بیشتر و خوش طعم تری تولید كرد. اگر به جای ۲۰ گرم قهوه از ۱۵ گرم استفاده كنید و دانه های قهوه خویش را درشت خرد كنید، به یك فنجان قهوه می رسید كه بسیار سریع آماده می شود و طعمی بسیار عالی هم دارد. این فرایند به جای اینكه ۲۵ ثانیه طول بكشد، می تواند در هفت تا ۱۴ ثانیه اجرا شود، اما شما در انتها طعم بهتری از دانه های قهوه استخراج می كنید.
دانشمندان می گویند كاهش ۲۵ درصدی در مصرف قهوه سبب می شود علاوه بر فواید زیست محیطی، كافه های آمریكا مجموعا سالانه ۱.۱ میلیارد دلار در هزینه خود صرفه جویی كنند.
"هندون" می گوید: ما می خواهیم استخراج طعم بیشتری از قهوه داشته باشیم تا در هزینه ها صرفه جویی نماییم و به محیط زیست كمك نماییم، اما در كنار آن می خواهیم به یك فنجان قهوه خوشمزه برسیم، نه اینكه یك فنجان قهوه سوخته یا خیلی تلخ درست نماییم. روش ابداعی ما به ما اجازه می دهد تا این كار را به راحتی انجام دهیم.
این تحقیق در مجله Matter انتشار یافته است.



1398/11/07
13:46:15
5.0 / 5
4382
تگهای خبر: تولید , جهان , دانش , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است