نظارت کامل بر بیماران در حین رادیوتراپی

نظارت کامل بر بیماران در حین رادیوتراپی پژوهشگران موسسه فرانهوفر آلمان در مطالعه اخیرشان از یک مدل سه بعدی برای نظارت کامل بر بیماران قبل و در حین رادیوتراپی آگاهی داده اند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از آی او، هنگام استفاده از پرتودرمانی برای درمان تومورها، پزشکان نه فقط از قدرت پرتوها برای کشتن سلول های سرطانی به روشی هدفمند استفاده می نمایند بلکه قدرت مخرب آنها بر سایر بافت ها را نیز کنترل می کنند و در نتیجه به درمان بیماران سرطانی کمک می کنند.
هدف پژوهشگران از انجام این کار از بین بردن کل ناحیه تومور و در عین حال به حداقل رساندن لطمه به بافت سالم می باشد و این امری است که به حداکثر دقت پزشکان نیاز دارد. موفقیت درمان تا حد زیادی به این سطح از دقت بستگی دارد و بدین سبب پزشکان از قبل با بهره گیری از توموگرافی کامپیوتری مبتنی بر پرتو تصویری دقیق از تومور ایجاد می کنند و سپس با بهره گیری از این اسکن ها، نوع درمان را مشخص می کنند. هنگامی که رادیوتراپی چند روز بعد نیز انجام می شود، بیمار باید دقیقا در همان وضعیتی باشد که برای معاینه اولیه بوده است و این وضعیت نباید در طول درمان تغییر کند.
سیستم جدید توسعه یافته توسط پژوهشگران موسسه فراونهوفر آلمان می تواند بطور مداوم وضعیت بیمار را قبل و در طول پرتودرمانی/رادیوتراپی کنترل کند. بدین سبب شانس درمان موفقیت آمیز و بهبودی بعد از رادیوتراپی بطور قابل توجهی بالاتر است.
دکتر "کریستوف مونکلت"(Christoph Munkelt) از پژوهشگران این مطالعه در این زمینه اظهار داشت: این سیستم تصاویر سه بعدی از بیمار را قبل و در حین پرتودرمانی با دقت کمتر از نیم میلی متر و نرخ فریم فرکانس بالا تولید می کند که منحصربه فرد است. این امر به پزشکان امکان می دهد تا همسویی بهینه پرتوها را با حداقل قرار گرفتن در معرض تشعشعات اضافی از سیستم های تصویربرداری اشعه ایکس نظارت کنند. سیستم های نوری همین طور امکان نظارت دقیق بر موقعیت بیماران را فراهم می کنند. درمان ها بسیار موثر هستند و همین طور استرس جسمی و روحی را کم می کنند.
در طول معاینه اولیه با بهره گیری از توموگرافی کامپیوتری، یک سنسور نوری یک الگوی مادون قرمز متغیر که سپس توسط دو دوربین ضبط می شود را روی بدن پخش می کند. بر طبق این تصاویر، سیستم یک مدل سه بعدی تولید می کند که امکان بررسی بافت های مربوطه را فراهم می آورد.



1401/03/02
11:51:37
5.0 / 5
512
تگهای خبر: پژوهش , توسعه , تولید , دوربین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است