با موافقت نمایندگان؛ مجلس از عملکرد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تحقیق و تفحص می کند شاه بلاگ: گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در خصوص تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در مجلس مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب نمایندگان رسید. به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در نشست علنی امروز - سه شنبه ۲۹ شهریور - مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی مورد بررسی قرار گرفت و نمایندگان با ۱۲۰ رای موافق، ۶۸ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از ۲۲۰ رای ماخوذه با این درخواست موافقت کردند. سید محمد مولوی از نمایندگان متقاضی این تحقیق و تفحص اظهار داشت: فلسفه تشکیل دانشگاه شهید رجایی در توسعه آموزش، توسعه آموزش های مهارتی، فنی و حرفه ای و کاردانش بود. در ماده ۲۱ اساسنامه دانشگاه سه ماموریت را برای دانشگاه مشخص شده که شامل تربیت دبیر در بخش فنی و حرفه، برگزاری دوره های کوتاه مدت تخصصی و همکاری با دانشگاهها و موسساتی که در حوزه تربیت دبیر کار می کنند، است. عضو کمیسیون آموزش مجلس بیان داشت: انحراف از ماموریت با اهمیت ترین و اساسی ترین چالشی که دانشگاه شهید رجایی با آن مواجهه است؛ مطابق ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه، وزارت آموزش وپرورش مکلف شده که سهم آموزش های فنی و حرفه ای را از ۳۸ درصد به ۵۰ درصد برساند اما با بررسی مختصری که انجام گرفت، این شاخص در سال تحصیلی ۱۳۹۹ به ۳۷/۹ درصد افت کرده یعنی تربیت دبیر در این دانشگاه نه فقط رشدی نداشته بلکه کاهش نیز یافته است. نماینده مردم آبادان بیان داشت: بر طبق آمارهای آموزشی در سال ۱۴۰۰ از تعداد 6 هزار و 740 دانشجو، حالا ۳۰۲۰ دانشجو به عنوان تربیت دبیر، ۴۶۰ دانشجو تحت عنوان کارشناسی سایر رشته ها، ۱۷۰۰ دانشجو کارشناسی ارشد، ۳۰۰ دانشجو دکتری و ۱۲۰۰ دانشجو در رشته های مختلف بین المللی و شبانه و همین طور نوبت دوم مشغول تحصیل هستند در صورتیکه ماموریت این دانشگاه تربیت دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری نبوده است. وی با اعلان اینکه در بروز مشکل اشتغال در مناطق مرزی رد پای دانشگاه شهید رجایی وجود دارد، اشاره کرد: زمانی که فنی و حرفه ای توسعه نیابد و دانشجویان با فن آشنا نشوند، مجبورند که سهم فنی و حرفه ای را کاهش و سهم نظری را بالا برند، در صورتیکه این مساله با رویکرد نظام و دولت بطور کامل مغایرت دارد. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان داشت: در سالهای تحصیلی ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در بهترین حالت فنی و حرفه ای سهم دانش آموزان در مراکز آموزشی، فنی و حرفه ای به تناسب کل دانش آموزان در متوسطه دوم استان سمنان بوده که سهم آن ۴۴.۱۲ درصد است و بنا بر این آمار تخلفات دانشگاه در حوزه های مختلف موجب ورود مجلس به حوزه تحقیق و تفحص شده است. مولوی اضافه کرد: متاسفانه در دانشگاه شهید رجایی، با تعارض منافع، آمار کذب و توسعه رشته های ارشد بدون مجوز مواجهیم، در صورتیکه بحث تربیت نکردن دبیر متخصص به اشتغال مناطق مرزی لطمه می زند. وی اظهار داشت: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی چه ارتباطی به شهرداری آبادان دارد که یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان برای قراردادهای پژوهشی به این نهاد می دهد؟ می طلبد دانشگاه به وظایف و ماموریت های اصلی خود عمل کند؛ ما به این دانشگاه فرصت ۳ ماهه دادیم و گزارش خواستیم، اما گزارش مطلوبی ندادند، دیوان محاسبات و مرکز تحقیقات به این مساله ورود کرده و می طلبد نمایندگان به این تحقیق و تفحص رأی مثبت دهند.