كشف كهكشانی متعلق به ۳۵۰ میلیون سال پس از مه بانگ

جیمز وب فصل جدیدی از نجوم را آغاز کرد

جیمز وب فصل جدیدی از نجوم را آغاز کرد به گزارش شاه بلاگ، جیمز وب اخیرا تصویری خیره کننده از کهکشانی که تنها ۳۵۰ میلیون سال بعد از مه بانگ شکل گرفته، ثبت کرده است. این قدیمی ترین کهکشانی است که تابحال بشر توانسته آنرا مشاهده کند و بدین ترتیب فصل جدیدی از نجوم رقم خورد.

به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا با کشف کهکشانی که تنها ۳۵۰ میلیون سال بعد از مه بانگ شکل گرفته، فصل جدیدی از نجوم را رقم می زند.
این کهکشان که به همراه کهکشان دیگری که ۴۵۰ میلیون سال بعد از مه بانگ شکل گرفته، یافت شده است، بسیار درخشان است و احتمال می رود که تنها ۱۰۰ میلیون سال بعد از رویدادی که ۱۳.۸ میلیارد سال پیش جرقه ی آغاز جهان را زد، آغاز به تجمیع و شکل گیری کرده باشد.

هر دو منظومه ی ستاره ای در تصاویر وب به صورت لکه های نارنجی کم رنگ در تاریکی فضا دیده می شوند و به لطف قدرت جیمز وب در رصد به گذشته با دوربین مادون قرمز، حالا رویت شده اند.
محققان به رهبری مؤسسه ملی اخترفیزیک رم در ایتالیا می گویند که این کشف مانند کشف یک «کشور کشف نشده» در کهکشان های اولیه است که تابحال پنهان مانده بود.
پائولا سانتینی(Paola Santini)، یکی از نویسندگان این مقاله که در مجله "Astrophysical Journal Letters" انتشار یافته است، در اطلاعیه ای اظهار داشت: این مشاهدات "مغز آدم را منفجر می کند". این یک فصل کاملاً جدید در حوزه نجوم است. درست مانند حفاری در دیرینه شناسی که ناگهان یک شهر گم شده را پیدا می کنید که از آن اطلاعی نداشتید. تکان دهنده است.
باآنکه این کهکشان ها از کهکشان راه شیری ما بالغ تر هستند اما مشاهدات نشان داده است که بسیار کوچکترند.
با این وجود، این دو کهکشان بسیار درخشان تر هستند، و این می تواند به سبب پرجرم بودن آنها باشد.

گارث ایلینورث(Garth Illingworth) از دانشگاه کالیفرنیا در سانتا کروز که در این مطالعه شرکت داشته می گوید که آنها می توانند خیلی کم جرم هم باشند و از ستارگان کمتری که با عنوان جمعیت ستاره ای شناخته می شوند، تشکیل شده باشند. اما این ایده تنها در حد یک نظریه باقی مانده است.
اگر این فرضیه درست باشد، ستاره های این منظومه نخستین ستارگانی خواهند بود که تاکنون متولد شده اند که تنها از هیدروژن و هلیوم اولیه شکل گرفته اند. قبل از آن که همجوشی سایر ستاره ها مواد سنگین تری را به فضا بیافزاید.
این کهکشان ها باید نزدیک به ۱۰۰ میلیون سال بعد از مه بانگ آغاز به شکل گیری کرده باشند. هیچ کس انتظار نداشت که عصر تاریکی به این زودی ها پایان یافته باشد.
تخمین های کنونی وب از فاصله این دو کهکشان بر مبنای اندازه گیری طیف های فروسرخ آنها است. در نهایت، اندازه گیری های طیف سنجی بعدی نشان داده است که چگونه نور در جهان درحال انبساط کشیده شده است.

پاسکال اوش(Pascal Oesch) از دانشگاه ژنو در سوئیس و نویسنده مقاله در اطلاعیه ای می گوید: باآنکه فاصله این منابع اولیه هنوز باید با استفاده از طیف سنجی تأیید شود اما روشنایی شدید آنها یک معمای واقعی است که درک ما از شکل گیری کهکشان ها را به چالش می کشد.
مانند تمام موارد قبلی، این کشف با دوربین مادون قرمز جیمز وب(NIRCam) امکان پذیر شده است.

دوربین مادون قرمز نخستین دوربین در نوع خود است که جیمز وب را قادر می سازد تا خصوصیت های کیهانی را که تلسکوپ های قبلی قادر به رصد آنها نبودند، تشخیص دهد. دلیل آن اینست که این دوربین برای دریافت طول موج های نزدیک به مادون قرمز و مادون قرمز میانی طراحی شده که نوری فراتر از انتهای قرمز طیف است.

آلیسون نورت(Alison Nordt)، مدیر علوم فضایی و ابزار دقیق لاکهید مارتین، که این فناوری را طراحی و ساخته است، در اطلاعیه ای پیش از این گفته است که این فناوری برای مشاهده نخستین کهکشان هایی که بعد از مه بانگ شکل گرفته اند و همینطور دستیابی به تمام اهداف علمی اصلی تلسکوپ وب، ضروریست.

دوربین مادون قرمز نزدیک یکی دیگر از شگفتی های کیهانی که تاکنون دیده نشده بود را هم در تصویری که روز چهارشنبه منتشر گردید نمایش داد که آغاز آتشین یک ستاره، که بعنوان یک ستاره اولیه هم شناخته می شود، بود.
تصویر جدید وب یک ساعت شنی را در دل آسمان نشان داده است که آغاز یک ستاره را به تصویر می کشد و تنها در نور مادون قرمز قابل رویت است.
وب با استفاده از دوربین مخصوص خود می تواند به ابر تاریکی که پیش ستارگان را از چشم تلسکوپ های قبلی دور نگه داشته بود، نفوذ کند.
تلسکوپ فضایی جیمز وب در روز چهارم دیماه سال ۱۴۰۰ به فضا پرتاب شد. این تلسکوپ بعد از گذشت یک ماه به مقصد خود در نقطه لاگرانژ ۲ رسید. لاگرانژ ۲ مکانی ایده آل برای یک تلسکوپ مادون قرمز است. در نقطه لاگرانژ ۲، خورشید و زمین همیشه در یک طرف فضا قرار دارند و ازاین رو "جیمز وب" می تواند تجهیزات نوری و ابزار خویش را همیشه پشت به خورشید و در سایه نگه دارد.
این تلسکوپ فضایی پیشرفته مدتی را صرف راه اندازی تجهیزات خود کرد و نخستین تصاویر را در ایام ۲۱ و ۲۲ تیر ماه ۱۴۰۱ منتشر نمود.

1401/08/28