شناسایی و نابودی سرطان با سنجاق های مو!

شناسایی و نابودی سرطان با سنجاق های مو! شاه بلاگ: دانشمندان ژاپنی موفق به ساخت چیزی شده اند که آنرا ˮ سنجاق های موˮ از جنس دی ان ای می نامند که به سلول های سرطانی می چسبد و سیستم ایمنی را برای پاکسازی آنها فرا می خواند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، پژوهشگران ژاپنی یک درمان جدید و امیدوارکننده برای سرطان ابداع نموده اند. این گروه پژوهشی توالی های دی ان ای مصنوعی به شکل سنجاق های مو را توسعه دادند که روی مولکول هایی که در سرطان بیش از اندازه بیان شده اند، می چسبند و پاسخ ایمنی قوی ایجاد می کنند.
داروهای مبتنی بر اسید نوکلئیک به عنوان یک روش جدید برای درمان طیف وسیعی از بیماریها درحال ظهور هستند که معروف ترین آنها واکسن های مبتنی بر mRNA برای پیش گیری از بیماری کووید-۱۹ است و شرکت های دارویی حالا بدنبال واکسن هایی مقابل سایر ویروس ها مانند تبخال و حتی بیماری هایی مانند سرطان هستند.
مورد دوم یعنی حوزه سرطان، کانون توجه پژوهشگران دانشگاه توکیو است. داروهای مبتنی بر اسید نوکلئیک در تشخیص سلول های سالم و سرطانی با مشکل مواجهند که می تواند منجر به برخی واکنش های ایمنی خطرناک شود. بدین سبب این گروه پژوهشی مولکول های دی ان ای مصنوعی را توسعه دادند که بطور ویژه برای هدف قرار دادن سلول های سرطانی طراحی شده بودند.
نکته کلیدی اما شکل این مولکول ها است. آنها طوری خم شده اند تا شبیه سنجاق های مو شوند به همین خاطر سنجاق های موی آنکولیتیک(oHPs) نام گرفته اند.
این گروه بصورت شیمیایی این مولکول های DNA را بصورت جفتی سنتز کرد که برای واکنش با یک توالی میکرو RNA به نام miR-۲۱ تولید شده بودند که در بعضی از انواع سلول های سرطانی بیش از اندازه بیان می شود. هنگامی که oHPها با miR-۲۱ روبرو می شوند، به آنها متصل می شوند و سپس خودرا باز می کنند تا یک رشته دی ان ای بسیار طولانی تر تشکیل دهند. سپس سیستم ایمنی را از حضور آنها آگاه می کند و پاسخی را به وجود می آورد که می تواند سلول های سرطانی را نابود کند.
دانشمندان ژاپنی این روش را در ظروف آزمایشگاهی روی سلول های سرطانی انسانی دهانه رحم و پستان و همین طور در موش های زنده روی ملانوما آزمایش کردند. در همه موارد، oHP ها نه فقط در کشتن تومورها موثر بودند، بلکه از رشد بافت سرطانی بیشتر جلوگیری کردند.
پروفسور آکیمیتسو اوکاموتو نویسنده ارشد این مطالعه اظهار داشت: تشکیل رشته های دی ان ای طولانی به سبب تعامل بین oHPهای دی ان ای کوتاه و miR-۲۱ بیان شده بیش از اندازه است که توسط این گروه پژوهشی یافت شده است و نخستین نمونه از استفاده از آن به عنوان یک پاسخ تقویت ایمنی انتخابی است که می تواند برگشت تومور را هدف قرار دهد و کلاس جدیدی از نامزدهای داروهای اسید نوکلئیک با مکانیسمی کاملاً متفاوت از داروهای شناخته شده اسید نوکلئیکی ارائه می دهد.
گفتنی ست که این روش اگرچه امیدوار کننده به نظر می آید، هنوز در ایام اولیه خود است و پیش از اینکه بتواند به یک درمان در دسترس برای بیماران انسانی تبدیل گردد، باید کارهای بیشتری روی آن صورت گیرد که شامل بررسی اثربخشی و سمیت آن با جزییات بیشتر است.
این پژوهش در مجله American Chemical Society انتشار یافته است.




منبع:

1401/10/02
18:55:48
5.0 / 5
486
تگهای خبر: آزمایشگاه , پژوهش , توسعه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است