هوش مصنوعی آینده تماسهای اورژانسی را متحول می کند

هوش مصنوعی آینده تماسهای اورژانسی را متحول می کند به گزارش شاه بلاگ، روشی که هوش مصنوعی با آن هم اکنون به تماس گیرندگان 911 کمک می نماید، نگاهی اجمالی به این مورد دارد که چگونه این فناوری امکان دارد جان افراد را در آینده نجات دهد.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از فست کمپانی، هوش مصنوعی مولد در طول چند ماه، همه جا فراگیر شده است و در حوزه های متفاوتی از مبارزه با حریق جنگلها گرفته تا مراقبت از سالمندان، پیش بینی بیماری قلبی و تولید داروهای سرطان به کار می رود. فناوری «ChatGPT» شرکت «OpenAI» که به سرعت به شناخته شده ترین نمونه فناوری تبدیل شد، در عرض دو ماه به ۱۰۰ میلیون کاربر فعال در ماه رسید که یک رکورد شمرده می شود. شرکت های «مایکروسافت» و «گوگل» نیز تکنولوژیهای جدید مبتنی بر هوش مصنوعی را اعلام نموده اند که به ترتیب «Microsoft ۳۶۵» و «Google Workspace» نام دارند و رونویسی، یادداشت برداری، گزارش نویسی و نوشتن ایمیل ها را انجام می دهند. گوگل چت بات خود با نام «Bard» را نیز منتشر نمود. «متا» روی هوش مصنوعی خود موسوم به «LLaMA» متمرکز شده و شرکت «Stability» نخستین چت بات منبع باز خود موسوم به «StableVicuna» را ساخته است.
این هیاهو یک انقلاب آرام تر را در حوزه هوش مصنوعی تحت تاثیر قرار داده است که در آن، امدادگران اورژانس هوش مصنوعی را در سیستم ها و فرآیندهای خود گنجانده اند. اگر در مواقع اضطراری آماده نیستید که زندگی خودرا به «سیری»(Siri) یا «الکسا»(Alexa) بسپارید، نگران نباشید برای اینکه فناوری نیز هنوز برای این کار آماده نیست.
اما روشی که هوش مصنوعی هم اکنون با کمک آن به تماس گیرندگان ۹۱۱ کمک می نماید، نگاهی اجمالی به این مساله دارد که چگونه این فناوری ممکنست جان انسان ها را در آینده نجات دهد. به رغم این واقعیت که کمبود نیروی کار عامل اصلی این تحول است، هنوز انسان ها به تماسهای ۹۱۱ پاسخ می دهند.
«ماهش سافتریشی»(Mahesh Saptharishi)، مدیر ارشد فناوری شرکت آمریکایی «موتورولا سولوشنز»(Motorola Solutions) در مقاله ای به بررسی این مساله پرداخته است که آنرا در این گزارش مطالعه می نماییم.
سالانه تقریباً ۲۴۰ میلیون تماس با ۹۱۱ برقرار می شود که به طور متوسط به بالای ۶۵۰ هزار تماس در روز می رسد؛ بااینکه تحقیقات نشان داده اند که بیشتر این تماس ها مربوط به اورژانس نیستند. در عین حال، ادارات پلیس نیز از کمبود نیروی انسانی رنج می برند. از طرف دیگر، افزایش تنوع شهری به این معناست که تعداد کمتری از تماس گیرندگان ۹۱۱ به زبان مادری انگلیسی صحبت می کنند و این موضوع، شرایط را پیچیده تر می کند. این عوامل هم اکنون به بروز اشتباهات و تاخیرهایی می انجامند که فقط بدتر می شوند.
هوش مصنوعی می تواند یک نیروی کمکی باشد که هدف آن کمک کردن به انسان ها با خودکارسازی و کارآمدتر کردن کارهای ساده است و در عین حال، کارهایی مانند تحلیل و بررسی داده را در مقیاس بزرگ قابل کنترل تر می کند. سازمان های سراسر آمریکا درحال به کار بردن این فناوری هستند تا با بهره گیری از هوش مصنوعی برای اولویت بندی کردن تماسهای غیر ضروری، بار غیر ضروری دستگاه های مخابراتی خودرا کاهش دهند. شهرهایی مانند نیواورلئان، آستین، پورتلند و سن خوزه درحال برنامه ریزی کردن برای استقرار هوش مصنوعی بمنظور برطرف نمودن مسائل مطرح شده بوسیله خطوط ۳۱۱ خود هستند.
خیلی از بخش ها نیز از رونویسی مبتنی بر هوش مصنوعی برای پشتیبانی از تماس گیرندگان ۹۱۱ استفاده می نمایند. در حقیقت، هوش مصنوعی می تواند به عنوان یک گوش دیجیتالی عمل کند که قادر به گوش دادن و نوشتن مکالمه های گفتاری است. این نه فقط یک رکورد در لحظه را از تماس ایجاد می کند، بلکه می تواند جزییات کلیدی مانند مکان و ماهیت مورد اضطراری را نیز نشان دهد. این کار به اپراتور امکان می دهد تا بجای یادداشت برداری و مستندسازی گفته ها، روی شرایط اضطراری تمرکز کند و بهترین پاسخ را عرضه نماید.
مراحل بعدی چیزی نیست که کامپیوتر ها درک ذاتی در مورد آن داشته باشند. با این وجود، جالب است که مدلهای زبانی بزرگ مانند ChatGPT و Bard، اطلاعات را به یک شیوه معنایی حفظ می کنند که در آن زبان، مفاهیم و نتایج گذشته به هم مرتبط هستند. به عبارت دیگر، این مدلها یاد می گیرند که از تجربه به عنوان راهنما بهره گیرند.
این کار، فرصت هایی را خصوصاً برای کاهش دادن شکاف تجربه فراهم می آورد. برای درک بهتر، این سناریوهای آینده نزدیک را تصور کنید.
هوش مصنوعی می تواند موانع درحال رشد زبان را برطرف کند. بین سالهای ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۹، تعداد افرادی که در آمریکا به زبانی غیر از انگلیسی در خانه صحبت می کنند، تقریباً سه برابر شد. نرم افزار هوش مصنوعی با بهره گیری از مدلهای «Speech Massively Multilingual Speech» می تواند زبان های مختلفی را شناسایی کند و آنها را به کار ببرد؛ همچون زبان هایی که داده های کمی برای آنها وجود دارد یا هیچ داده ای وجود ندارد. در آینده ای نزدیک تر از آن چه تصور می کنید، ترجمه بلادرنگ مشابه کار مترجم های انسان امکان پذیر خواهد بود. هوش مصنوعی می تواند تماس ها و موقعیت های از پیش رونویسی شده را تحلیل و بررسی کند تا گزینه های پیشنهادی و پاسخ های مختلف را در تناسب با وضعیت فعلی به اپراتور عرضه نماید. این کار تأثیر سودمند بهره گیری از تجربه جمعی را به همراه خواهد داشت. هوش مصنوعی می تواند به یک حافظه سازمانی مجازی تبدیل گردد که از همان روز اول در دسترس هر تماس گیرنده است. از آنجائیکه اطلاعات حیاتی باید در مورد وضعیت اضطراری آشکار ایمن سازی شوند، هوش مصنوعی می تواند بطور هم زمان یک گردش کار جدید را در اطراف آن به وجود بیاورد و اطمینان حاصل کند که سایر نهادهای مجری قانون در جریان هستند و منابع را به سرعت برای رسیدگی به وضعیت سازمان دهی می کنند. هوش مصنوعی قادر خواهد بود همه تماس ها و حوادث را برای رسیدن به هدف تضمین کیفیت بررسی کند. بیشتر سیستم های واکنش اضطراری، دو درصد از همه حوادث را بطور تصادفی انتخاب می کنند اما هوش مصنوعی مولد می تواند ۵۰ برابر کار را در کسری از زمان انجام دهد. این نه فقط بازخورد بهتر و جامع تری را ارائه می دهد، بلکه به برنامه ریزی بهتر نیز کمک می نماید. نمونه های تکراری هوش مصنوعی باید همچنان بر یک مانع اصلی واکنش اضطراری غلبه کنند که آزمایش پذیری است. انعطاف پذیری بسیار که این برنامه ها را بسیار قوی می کند، ارزیابی کامل آنها را نیز دشوار می سازد. هر تماس، منحصربه فرد است و به همین دلیل، هر پاسخ نیز منحصربه فرد خواهد بود.
پیش بینی کردن همه احتمالات نا ممکن است؛ بدین سبب آزمایش های گسترده در لحظه ضروری هستند اما این کار باتوجه به تعداد تماسهای ۹۱۱ امکان پذیر نیست. به همین دلیل، استفاده کردن از هوش مصنوعی برای کمک کردن به انسان ها در مدیریت تماسهای غیر ضروری، شروع بسیار مهمی است برای اینکه به ما امکان می دهد تا کاستی های آنرا بهتر درک نماییم و بدون اینکه یک اشتباه عواقب مهمی داشته باشد، آنرا بهبود ببخشیم.




منبع:

1402/04/27
11:35:55
5.0 / 5
314
تگهای خبر: تكنولوژی , تولید , دستگاه , دیجیتال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است