در رویداد كاشتن برای آینده مطرح شد؛

سرمایه گذاری کشورهای منطقه در عرصه پزشکی بازساختی

سرمایه گذاری کشورهای منطقه در عرصه پزشکی بازساختی به گزارش شاه بلاگ، دبیر ستاد توسعه فناوری های پزشکی بازساختی معاونت علمی با اشاره به سرمایه گذاری کشورهای منطقه در عرصه پزشکی بازساختی اظهار داشت: بازار پزشکی بازساختی به 200 میلیارد دلار تا سال 2030 می رسد.



به گزارش شاه بلاگ به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، چهارمین رویداد «کاشتن برای آینده» با مبحث «پزشکی بازساختی پزشکی آینده» بـا حمایت مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و ستاد توسعه فناوری های پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی، با حضور روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در محل تالار ابن سینا دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار گردید.
«کاشتن برای آینده»، رویدادی گفتمان محور است که با هدف آشنایی دانشجویان، فناوران و پژوهشگران با تکنولوژی های جدید و راهبردی و در جهت تأثیرگذاری آنها بر آینده، زندگی مردم و جایگاهشان در داخل کشور برگزار می گردد.
این رویداد که در چارچوب سخنرانی ها و گفتگوهای هدفمند اجرا می شود، به دنبال ترویج فناوری های نوظهور در بین علاقه مندان و فرهیختگان دانشگاهی است.
تقدیر از استقبال گسترده جامعه نخبگانی
روح الله دهقانی فیروزآبادی دراین مراسم اظهار نمود: یکی از دغدغه های امروز من حفظ ارتباط و تعامل با دانشگاه است و از همین رو، باوجود همه مشغله هایی که به واسطه تعهدم در معاونت علمی دارم، حفظ این تعامل را بر خود واجب می دانم و می کوشم حداقل یک تا دو کلاس در هفته را برای تدریس در دانشگاه در برنامه کاری خود قرار دهم اما حضور امروز من در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران نه فقط از سر این علق و دلبستگی به ساحت دانشگاه که از سر قدردانی از استقبال گسترده جامعه نخبگانی ای بود که به آینده ایران می اندیشند. وقتی بانیان برگزاری رویداد از ثبت نام ۵۰۰ نفر علاقه مند جهت شرکت در این رویداد باخبر شدم بر خود واجب دیدم که برای قدردانی از این سطح از دغدغه مندی به دانشگاه بیایم. این عدد(۵۰۰ نفر متقاضی ثبت نام) به اندازه دستیابی به فناوری ویژه برای من مغتنم بود.
وی افزود: در روزگاری زیست می نماییم که اغلب افراد می کوشند اقدامات و برنامه هایشان را در دوران مدیریتی خود به نتیجه برسانند غافل از این که بعضی از دستاوردها، پروژه‎ای زمانبر است اگر امروز شرکتهای دانش بنیان به این توانمندی رسیده اند که فناوری را به محصول تبدیل کنند، نتیجه و ماحصل تلاشهای ۱۰، ۲۰ سال قبل مدیران، پژوهشگران و فناوران است. «کاشتن برای آینده» همچون این تلاش ها است که ماحصل و نتیجه آنرا باید در سالهای آینده دید.
تلاش و صبر عالمانه، پیش شرط کاشتن برای آینده است
شقایق حق جوی جوانمرد، رییس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست ‎جمهوری، دیگر سخنران این رویداد بود. او که از بانیان اصلی «کاشتن برای آینده» است، اظهار داشت: در کشوری زندگی می نماییم که از سابقه درخشانی در زمینه علم و دانش برخوردار است، اما با این وجود، در مقطعی از تاریخ، گرفتار عقب ماندگی شدیم و نتوانستیم با علم جدید همسو و هم داستان شویم.
به باور او، رشد و توسعه علمی در کشورهای توسعه یافته نتیجه انبوهی از کار و تلاش علمی است. ازاین رو، برای پر کردن گپ تاریخی باید تلاش عالمانه و صبر را سرلوحه خود قرار دهیم.
رئیس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی در ادامه به کتاب «جامعه شناسی کوتاه مدت» گریز زد و با استناد به این کتاب عنوان کرد: این روزها، همه و به صورت ویژه اهالی علم به دنیال نتایج کوتاه مدت هستیم غافل از این که دستاوردهای علمی همواره به دنبال تلاش توام با صبر محقق شده است و این نکته ای است که هم دانشگاهیان، هم ساختار حکمرانی و هم همه اجزای اکوسیستم فناوری و نوآوری باید به آن التزام داشته باشند.
وی در ادامه با طرح این پرسش که در «کاشتن برای آینده» کدام آینده را جست وجو می نماییم، اضافه کرد: بدون رویا نمی توان شوق و انگیزه برای این صبوری علمی را حفظ کرد، و هدف ما در کاشتن برای آینده، ساختن این رویا است و در میانه همه روزمرگی ها، زنده نگه داشتن این رویاها کاری به غایت دشوار است و این هدفی است که ما در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان جست وجو می نماییم.
پزشکی بازساختی، پزشکی آینده
احسان عارفیان، دبیر ستاد توسعه فناوری های پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی در بحث خود بر آینده حوزه درمان متمرکز شد و استفاده از سلول های بنیادی، ژن درمانی، مهندسی سلول ها، مهندسی بافت و... را همچون درمان های نوظهور دانست.
وی افزود: آن چه می کوشم در این بحث عرضه کنم، توضیحی است از مختصات اکوسیستم پزشکی بازساختی و این که حوزه می تواند بعنوان یکی از دستاوردها، افقی برای پزشکی در آینده باشد. پزشکی بازساختی همچون موضوعات پرحاشیه و پرداستان در دانش پزشکی است و باز ساخت مغز انیشتین همچون موردهایی است که پزشکی بازساختی دنبال می کند.
به گفته او پزشکی بازساختی، برای نخستین بار در سال ۲۰۰۸ طرح شد و در سال ۲۰۲۲ در این عرصه چیزی حدود ۱۲ میلیارد دلار سرمایه ‎گذاری شد که افقی درخشان در بازار را نوید می دهد. گفته ها از آن حکایت می کند که حجم بازار این حوزه تا ۲۰۳۰ به ۲۰۰ میلیارد دلار می رسد. آمریکای شمالی، اروپا، آسیای جنوب شرقی مثل ژاپن و چین و آسیای غربی مثل عربستان، کویت و مصر سرمایه گذاری جدی در این عرصه داشته اند.
عارفیان با طرح این پرسش که سهم ما در این بازار کجا است؟ اظهار داشت: نگاه ما به حوزه پزشکی بازساختی تنها مارکتینگ و بازار نیست و باید نگاه راهبردی به این عرصه را نیز ضمن توجه به بازار این حوزه محل توجه داشته باشیم و در این حوزه به یک تکنولوژی راهبردی برسیم و این نکته ای است که در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان دنبال می نماییم.
عارفیان، مهم ترین خصیصه این جنس از درمان ها را هزینه بالای آنها عنوان کرد؛ بخصوص این که در بعضی از این درمان ها عملا با تعداد بیماران محدودی مواجه هستیم که همین محدود بودن بیماران، بازار درمان این بیماری ها را راکدتر و در نتیجه هزینه های درمان را بیشتر می کند.
دبیر ستاد توسعه فناوری های پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی افزود: داروهایی که دایره تاثیرگذاری گسترده تری دارند، ضمن داشتن بازار مطلوب، هزینه تولید کمتری هم دارند؛ اما در بعضی از بیماری ها همچون هموفیلی و برخی سرطان ها نیازمند درمان هایی خاص هستیم که همین خاص بودگی، هزینه های بسیاری را به حوزه درمان تحمیل می کنند.
او در انتها با طرح این پرسش که آیا این هزینه های سنگین در حوزه درمان ادامه می یابد؟ ابراز عقیده کرد که فناوری پنجره ای مغتنم است که می تواند در این راه تسهیلگر بوده و خیلی از مسائل حوزه درمان را که هزینه های تولید، تنها بخشی از آن است حل کند.


منبع:

1402/09/22
18:04:16
5.0 / 5
275
تگهای خبر: پژوهش , تاریخ , تكنولوژی , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است