با همكاری پژوهشگر ایرانی دانشگاه استنفورد ارائه شد

روشی كه تاثیر ایمنی درمانی را در مقابله با سرطان بالا می برد

روشی كه تاثیر ایمنی درمانی را در مقابله با سرطان بالا می برد شاه بلاگ: پژوهشگران ˮدانشگاه استنفوردˮ با همكاری ˮاندرو رضوانیˮ پژوهشگر ایرانی تبار این دانشگاه، تصمیم دارند با بررسی میكروبیوم بدن انسان، تاثیر ایمنی درمانی را در مقابله با سرطان بررسی نمایند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از وب سایت رسمی دانشگاه استنفورد، ایمنی درمانی، روش امیدواركننده ای برای درمان سرطان است اما درمان های كنونی فقط روی بعضی از بیماری ها موثر هستند. پژوهشگران "دانشگاه استنفورد" (Stanford University) هم اكنون، میكروارگانیسم های روده را بعنوان یك عامل تصمیم گیرنده آزمایش می كنند.
ایمنی درمانی سرطان، به بیماران مبتلا به سرطان های غیرقابل كنترل، امید باردیگر ای می بخشد اما برای همه افراد سودمند نیست. یكی از انواع ایمنی درمانی موسوم به "CAR T" فقط روی یك سوم بیمارانی كه آنرا دریافت می كنند، موثر است. شاید دلیل این مساله در میكروب های ساكن روده باشد.
گروهی از پژوهشگران دانشگاه استنفورد و "دانشگاه كارولینای شمالی"(UNC) اهتمام دارند میلیون ها میكروب كوچك ساكن در بدن انسان را بررسی نمایند تا بین موفقیت یك درمان و شكست آن تمایز قائل شوند.
"آمی بهات"(Ami Bhatt)، استادیار پزشكی و ژنتیك دانشگاه استنفورد اظهار داشت: شواهد مقدماتی و موقعیتی بسیاری وجود دارند كه نشان می دهند "ریزاندامگان همزیست" یا "میكروبیوتا"(microbiota)، نقش مهمی در بدن بر عهده دارد. ما اهتمام داریم عاملی را كشف نماییم و این عامل می تواند یك مولكول یا قسمتی از DNA باشد كه با بهبود واكنش نسبت به درمان همراه می باشد.

روش جدیدی برای درمان سرطان
بهترین روش های درمان سرطان تا سال ها، جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی بوده اند اما پزشكان در دهه گذشته تلاش نموده اند تا سیستم ایمنی بدن بیماران را برای مبارزه با سرطان تحت كنترل درآورند.
پزشكان در روش CAR T، سلول های تی را كه در واكنش ایمنی بدن نسبت به بیماری نقش دارند، حذف و اصلاح می كنند؛ در نتیجه توانایی سلول ها در حمله به سلول های سرطانی بهبود می یابد.
"اندرو رضوانی"(Andrew Rezvani)، استادیار پزشكی دانشگاه استنفورد اظهار داشت: CAR T، تابحال برای درمان سرطان های غیرقابل كنترل همچون "لنفوم"(lymphomas) مورد استفاده قرار گرفته اما كارآیی آن فقط بین 30 تا 40 درصد بوده است.
هیچ كس از رخدادهای این پروسه مطمئن نیست اما طی دهه گذشته، سرنخ هایی در مورد نقش مهم میكروبیوم به دست آمده است. برای مثال، پژوهشگران بتازگی دریافته اند كه تومورها، با سرعت های گوناگونی در موش های آزمایشگاهی كه محل سكونت متفاوتی دارند، رشد می كنند. هنگامی كه موش ها در كنار هم ساكن شدند، تفاوت ها از بین رفتند و مشخص شد كه یك عامل قابل انتقال، روی گسترش سرطان تاثیر می گذارد.
بهات اضافه كرد: علاوه بر این، ما دریافتیم كه موش ها مدفوع یكدیگر را می خورند و این موضوع، تاثیر قابل توجهی بر سرطان دارد.



تاثیر میكروبیوم بر روند درمان
بهات، رضوانی و "تسا آندرمن"(Tessa Andermann)، استادیار پزشكی دانشگاه كارولینای شمالی جهت بررسی این مساله كه آیا اثر میكروبیوم بر انسان مانند تاثیر میكروبیوم بر موش ها است یا خیر، دو آزمایش بالینی CAR T را شروع كردند. آنها نمونه های خونی حدود 100 نفر را كه به لنفوم و سرطان خون وخیم مبتلا بودند، مورد بررسی قرار دادند.
آندرمن اظهار داشت: آزمایش ها، فرصت منحصر به فردی را برای ما فراهم كردند تا بتوانیم نمونه های خون و مدفوع را ادغام نماییم و میكروبیوم میزبان و اثر آنرا بر نتایج درمان CAR T تشخیص دهیم.
از آنجائیكه هیچ كس دقیقا مطمئن نیست كه چگونه میكروبیوتا، بر نتایج درمان CAR T اثر می گذارد، پژوهشگران در نظر دارند تا یك شبكه گسترده در این رابطه ایجاد كنند. آنها ارتباطات احتمالی سلول های تی و تاثیر آنها را بر نتایج درمان CAR T را بررسی كردند.
رضوانی افزود: هدف نهایی پژوهشگران، تنها بررسی تاثیر میكروبیوم بر درمان CAR T نیست. ما می خواهیم بفهمیم كه چه كسی می تواند بهترین نتیجه را از ایمنی درمانی بگیرد و چه كسی در معرض خطر عوارض جانبی آن قرار دارد.
وی ادامه داد: سوال مهم این است كه چگونه می توانیم تاثیر روش CAR T را افزایش دهیم اما بعنوان یك پزشك، برای من مهم می باشد تا بیمارانی كه به این روش، واكنش مثبت نشان می دهند و بیمارانی كه هیچ واكنشی ندارند را شناسایی نماییم. هر نكته ای كه به ما در شناسایی بیمارانی كه از این روش سود می برند و یا این روش برای آنها مفید نیست، كمك نماید، موثر خواهد بود.




منبع:

1398/06/08
11:02:01
5.0 / 5
4686
تگهای خبر: آزمایشگاه , پژوهش , دانش , سایت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است