ژن بی نیازی به خواب شبانه شناسایی شد

ژن بی نیازی به خواب شبانه شناسایی شد شاه بلاگ: پژوهشگران آمریكایی بتازگی ژن در رابطه با نیاز به خواب كمتر از حد معمول در افراد را شناسایی كرده اند.

به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا، شاید تابحال برایتان سوال بوده كه چرا برخی افراد حتی با ۷ تا ۸ ساعت شبانه بازهم تمایل به بیشتر خوابیدن دارند و در مقابل برخی دیگر با حتی ۳ تا ۴ ساعت خواب شبانه فعال و پرانرژی هستند حالا پژوهشگران "دانشگاه كالیفرنیا سن فرانسیسكو"(UCSF) اظهار كرده اند كه موفق به شناسایی ژنی شده اند كه احیانا با نیاز به خواب كم مرتبط می باشد.
محققان معتقدند كه ژن جدیدی را شناسایی كرده اند كه احیانا تأثیر مستقیمی بر میزان خواب افراد دارد.
طی این مطالعه پژوهشگران چند خانواده را كه به میزان قابل توجهی خواب كمتر از حد متوسط(حدود ۲ ساعت كمتر از حد متوسط) داشتند را مورد بررسی قرار دادند.
"لوئیس پتچك"(Louis Ptáček) متخصص مغز و اعصاب دانشگاه كالیفرنیا، سانفرانسیسكو(UCSF) و یكی از نویسندگان این مطالعه اظهار داشت: نكته قابل توجه این است كه ما در مورد خواب اطلاعات بسیار كمی داریم ونیاز داریم دانش خودرا در این زمینه ارتقا دهیم چونكه یك فرد بطور متوسط یك سوم زندگی خودرا صرف خوابیدن می كند. این تحقیق بسیار هیجان انگیز است برای اینكه به ما امكان درك پیچیدگی مدارها در مغز و انواع مختلف سلول های عصبی كه در خواب و بیداری نقش دارند كمك می كنند.
طی این مطالعه "پتچك" و "یینگ هوفو"(Ying-Hui Fu) متخصص ژنتیك دانشگاه كالیفرنیا سانفرانسیسكو نویسنده ارشد دیگر این مقاله، چندین خانواده كه برای عملكرد عادی به خواب كمتر از حد متوسط نیاز داشتند را مورد بررسی قرار دادند. آنها با استفاده از مطالعات پیوند ژنتیكی و تعیین توالی كامل، ژن "ADRB۱" را شناسایی نمودند كه به عقیده آنها این ژن در بدن افرادی كه به خواب كمتری نیاز دارند، نقش اساسی دارد.
پژوهشگران كار خودرا با رمزگشایی نقش نوع ژن با مطالعه پروتئین آن در لوله آزمایش شروع كردند.
فو اظهار داشت: ما می خواستیم مشخص نماییم كه آیا این جهش ها موجب ایجاد تغییرات عملكردی در مقایسه با نوع جهش یافته این ژن می شود یا خیر. ما دریافتیم كه این ژن برای گیرنده "بتا ۱-آدرنرژیك "(beta-1 adrenergic receptor ) كدگذاری می كند و دیگر اینكه نسخه جهش یافته این پروتئین پایداری كمتری دارد و این مساله عملكرد گیرنده را تغییر می دهد.
پژوهشگران در آزمایشی دیگر موش هایی را كه دارای یك نسخه جهش یافته از ژن بودند، آزمایش كردند. موش های حامل ژن بطور متوسط ۵۵ دقیقه كمتر از موش های معمولی می خوابیدند و بنا بر این پژوهشگران دریافتند كه این ژن در مقادیر زیاد در "پل مغز پشتی"(dorsal pons) بیان شده است.
پل مغز ناحیه ای از ساقه مغز است كه در فعالیت های ناخودآگاه مانند خواب نقش دارد. پل مغز قسمتی از ساقه مغز است كه مراكز مهار تنفسی و بازدارندگی را دربرمی گیرد و با مخچه ارتباط دارد.
محققان همین طور دریافتند كه نورون های عادی "ADRB۱ "در این منطقه نه تنها در هنگام بیدار شدن بلكه در هنگام حركت تند چشم در خواب نیز فعال تر هستند، اما در هنگام غیر حركت تند چشم در خواب ساكت هستند.
فو در ادامه اضافه كرد: ما با استفاده از روش اپتوژنتیك توانستیم نقش این پروتئین را تایید نماییم. هنگامی كه ما برای فعال كردن نورون های ADRB۱ از نور استفاده می كردیم، موش ها بلافاصله از خواب بیدار می شدند.
با این وجود، محدودیت هایی در استفاده از موش ها برای مطالعه خواب وجود دارد. برای اینكه بعنوان مثال موش ها دارای الگوی خواب مختلفی نسبت به انسان ها هستند.
فو در ادامه اضافه كرد: اما مطالعه خواب در انسان چالش برانگیز است، برای اینكه خواب یك رفتار و همین طور تابعی از زیست شناسی است. ما قهوه می نوشیم تا بتوانیم تا دیر وقت بیدار بمانیم و بتوانیم كارهای دیگری را انجام دهیم كه این مساله برخلاف گرایش های بیولوژیكی طبیعی ماست.
اكنون پژوهشگران قصد دارند تا پروتئین ADRB۱ را در سایر قسمت های مغز نیز مورد مطالعه قرار دهند و خانواده های دیگر را نیز مورد بررسی قرار دهند.
پتچك نیز اظهار داشت: خواب پیچیده است ما تابحال فكر نمیكردیم یك ژن یا یك ناحیه در مغز وجود دارد كه به بدنمان دستور می دهد بیدار باشد یا بخوابد.
فو در اختتام اضافه كرد: این مطالعه می تواند منجر به ایجاد انواع جدیدی از داروها برای كنترل تنظیم خواب شود. خواب یكی از مهمترین كارهایی است كه ما انجام می دهیم. عدم خواب كافی با افزایش شیوع خیلی از بیماری ها همچون سرطان، اختلالات خود ایمنی، بیماری های قلبی عروقی و آلزایمر مرتبط می باشد.
یافته های این مطالعه در مجله "Neuron" منتشر گردید.

1398/06/10