معاون سازمان محیط زیست:

شیوع بیماری هایی با درصد مرگ ومیر بالا در حیات وحش نگران كننده است

شیوع بیماری هایی با درصد مرگ ومیر بالا در حیات وحش نگران كننده است به گزارش شاه بلاگ معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح كرد: طی سال های اخیر به علل مختلف مبحث شیوع بیماری ها در حیات وحش كشور بخصوص بیماری هایی با درصد مرگ و میر بالا در گونه های شاخص جانوری، همینطور بیماری های نوپدید و باز پدید بعنوان یكی از عوامل تهدید در حیات وحش مطرح شده كه نگران كننده است.


كیومرث كلانتری در نخستین كنگره ملی حفاظت و بیماری های حیات وحش با تاكید بر چالش ها، نیازها و راهكارهای حفاظت و نقش آن در جهت سلامت واحد ملی حفاظت و بیماری های حیات وحش اضافه كرد: ایران با عنایت به شرایط و خصوصیت های خاص آب و هوایی، جغرافیایی و توپوگرافی از تنوع زیستی خوبی برخوردار می باشد. همینطور بیشتر از ۸۲۰۰ گونه گیاهی و ۱۳۰۰ گونه جانوری مهره دار در كشور ما وجود دارد اما به رغم تنوع زیستی مناسب در كشور متاسفانه محیط زیست با انواع تهدیدها و چالش ها همچون آلودگی ها، تخریب و جزیره ای شدن زیستگاه ها و جنگل ها، تغییرات جهانی آب و هوا، پدیده گرد و غبار، افزایش حوادث طبیعی مانند خشكسالی ها، سیل و شیوع بیماری ها روبه رو است.
رییس كنگره ملی حفاظت و بیماری های حیات وحش افزود: با وجود همه تلاش هایی كه در سطح ملی و بین المللی صورت گرفته است، محیط زیست جهان امروز وضعیت بهتری از اوایل قرن بیستم ندارد. در جامعه ای كه تصرف و بهره برداری از منابع طبیعی از روی تدبیر نباشد مسلما آن جامعه در استفاده از منابع و عرصه های طبیعی آینده ای روشن نخواهد داشت.
وی در ادامه با بیان این كه حفاظت از تنوع زیستی در مقابل فعالیت های غیراصولی انسانی، بلایای طبیعی و بیماری های واگیردار دامی و بیماری های مشترك انسان و حیوان در واقع حفاظت از میراث گرانبهایی به نام ژن های جانوری و گیاهی است؛ اظهار داشت: انسان و همه گونه های جانوری و گیاهی در مقابل بیماری ها صدمه پذیر هستند و اگر اقدامات پیشگیرانه بموقع صورت نگیرد، در نهایت به جمعیت و ذخایر ژنتیكی جانوری و گیاهی و همینطور به سلامت جامعه و صنعت دامپروری صدمه خواهد رسید.
معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه كرد: برنامه ریزی برای پیشگیری و كنترل بیماری ها توسط سازمان های متولی همگام با حفاظت از محیط زیست، آموزش و اطلاع رسانی مستمر، پژوهش و رونق اقتصادی بعنوان بخشی از مهم ترین شاخصهای ارزیابی پیشرفت جوامع نقش مهمی در اعتلای جامعه دارند و ارتقای هر یك از این شاخص ها در جامعه جز با همكاری دستگاه های متولی و عزم ملی امكان پذیر نیست.
وی افزود: در دهه های گذشته در مقوله حفاظت از محیط زیست همواره یك سری عوامل تهدید همچون تخریب زیستگاه، شكار غیرمجاز، قاچاق گونه و اجزای آن، تعلیف دام بیشتر از ظرفیت مناطق وجود داشته است اما طی ۱۵ تا ۲۰ سال قبل به علل مختلف مبحث شیوع بیماری ها در حیات وحش كشور، بیماری هایی با درصد مرگ ومیر بالا در گونه های شاخص جانوری و بیماری های نوپدید بعنوان یكی از عوامل تهدید در حیات وحش كشور مطرح بوده است.
كلانتری اظهار داشت: بر این اساس، برگزاری اولین كنگره ملی حفاظت و بیماری های حیات وحش مدنظر قرار گرفت تا برای نخستین بار مقوله حفاظت از محیط زیست با رویكرد مدیریت بیماری های شایع در حیات وحش كشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.
وی اضافه كرد: این كنگره در ۸ محور شامل چهار محور برای مبحث حفاظت و چهار محور در مبحث بیماری ها است كه پس از اعلام فراخوان ۱۱۰ مقاله به دبیرخانه ارسال شد كه ۲۱ مقاله به صورت مقاله، یك مقاله به صورت سخنرانی و بقیه به صورت پوستر عرضه می شوند.


1398/09/05
15:08:07
5.0 / 5
4292
تگهای خبر: بین الملل , پژوهش , پیشرفت , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است