پرونده مرموز یكی از پرنورترین ستاره ها بسته شد

پرونده مرموز یكی از پرنورترین ستاره ها بسته شد شاه بلاگ پرونده مرموز یکی از پرنورترین ستاره ها بسته شد

به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، ستاره شناسان بتازگی با بررسی هایی که انجام داده اند، دریافتند علت کاهش درخشندگی این ستاره ترکیب ابر غبار بزرگ و افت دما بوده و این ستاره درحال نابودی نیست. ستاره شناسان می گویند که پرونده کم نور شدن مرموز و بی سابقه ستاره شبان شانه در ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ را بسته اند.
"اِبط الجوزا" یکی از درخشان ترین ستاره های آسمان شب است. در اواخر سال ۲۰۱۹ ستاره شناسان شاهد کاهش درخشش بودند، به شکلی که گویا این ستاره به کمتر از یک سوم روشنایی معمول خود کم نور شد و این موارد گمانه زنی هایی را در مورد انفجار آن ایجاد کرد. اما نکته عجیب آن بود که ستاره مذکور بعد از مدتی و در آوریل سال ۲۰۲۰ به سطح نور منظم خود بازگشت.
علت اصلی کاهش درخشش آن طی یک مقطع زمانی نامشخص بود، اما بعد از بررسی ایده های اصلی ستاره شناسان این بود که یا ابر غباری سبب مسدود شدن نور آن شده است یا نواحی بزرگ خنک به نام لکه های ستاره ای موجب این امر شده اند. حالا، ستاره شناسان مرکز اخترفیزیک تصاویر این ستاره را تجزیه و تحلیل کرده و نتیجه گرفته اند که دلیل کاهش درخشش آن هر دو علت بوده است.

این تصاویر توسط تلسکوپ وی ال تی در ژانویه و مارس ۲۰۲۰ گرفته شده و سپس این تصاویر با سایر تصاویر که در ژانویه و دسامبر ۲۰۱۹ گرفته شده، مقایسه شده است.
پژوهشگران گفتند که پیش از شروع کاهش درخشش، این ستاره حباب بزرگی از گاز را که از ستاره دور می شد، بیرون رانده است. اندکی بعد از آن، یک لکه ستاره ای در سطح زمین شکل گرفت و آن منطقه را خنک کرد. این خنک سازی موجب شد که عناصر سنگین تری مانند سیلیکون به غبار تبدیل شوند. تلفیقی از آن گرد و غبار و لکه ستاره ای می تواند عامل کم نور شدن مشاهده شود.
یافته های این مطالعه در مجله "Nature" انتشار یافته است.

1400/03/28