برای سامول که در بدعت و ذوق ورزی هم تراز نداشت

برای سامول که در بدعت و ذوق ورزی هم تراز نداشت شاه بلاگ: عباس بهارلو به بهانه مستندی درباره ساموئل خاچیکیان، از چهل ساعت مصاحبه خود با این فیلمساز فقید و خاصیت های فیلم تولید شده، سخن گفت.


این پژوهشگر و مورخ سینما که خیلی از کتاب ها و نوشته های قدیمی اش با نام «غلام حیدری» پخش شده، درباره مستند «ساموئل خاچیکیان: یک گفت ­وگو» به کارگردانی امید نجوان یادداشتی نوشته و در اختیار ایسنا قرار داده است.


بهارلو در این متن با عنوان "«ساموئل خاچیکیان: یک گفت ­وگو»؛ مستندی گفت ­وگو محور" نوشته است:
«تابستان 1370 که روزهای متوالی را با ساموئل خاچیکیان برای گفت­ وگوی بلندی درباره‌ی زندگی و فیلم­ هایش گذراندم، وی در فضایی کاملاً صمیمانه به پرسش­ های گوناگون من پاسخ داد. آن روزها تنها ابزار کار من یک ضبط صوت کوچک با جلد چرمی قهوه­ ای بود و بس. نه دوربین فیلم­برداری در اختیار داشتم و نه حتی دوربین عکاسی. بدین سبب از آن گفت­ وگوی بلند نه تصویر و نه عکسی ثبت نشده است. حاصل چهل ساعت گفت­ وگوی ما چندین نوار صوت است، و کتابی که در سال 1371 با نام «ساموئل خاچیکیان: یک گفت ­وگو» و سپس در سال 1396 با عنوان «پرونده‌ی یک جنایی ­ساز: ساموئل خاچیکان» انتشار یافته است.
خاچیکیان، یا آن­طور که دوستان نزدیکش خطابش می­ کردند «ساموِل»، برای من فیلم­سازی است، که در سال ­های دهه‌ی سی و چهل، در بین هم­ نسلانش، نمی ­توانم کسی را از لحاظ بدعت و ذوق­ ورزی در حوزه ­های فنی و صناعتی سینما هم ­تراز او قرار بدهم؛ فیلم­سازی که در طول آن دو دهه حضوری نظرگیر در سینما داشت، و با شور و شعفی وصف ناپذیر سرِ صحنه‌ی فیلم ­هایش حاضر می­ شد.
هفت سال بعد از این گفت ­وگو، امید نجوان هم برای انجام گفت ­وگوی کوتاهی، که قرار بود در مجله ­ای سینمایی منتشر شود، سراغ خاچیکیان رفت. ابزار کار او هم یک ضبط صوت بود، و فقط صدای خاچیکیان را ضبط کرد، و البته یک عکاس هم همراهش بود که چند عکس از گفت­ وگوشان ثبت کرده است. نجوان بیش از دو دهه بعد به صرافت افتاد که بر طبق همان مقدار صدایی که از گفت ­وگوشان باقی مانده فیلمی درباره‌ی خاچیکیان بسازد. او بنیان فیلمش را بر گفت و گو گذاشته است؛ گفت ­وگویی که با کارکرد چاپ در مطبوعات انجام شده، و حالا می ­بایست شکل بصری به خود بگیرد، و در عین حال شواهدی را ارائه بدهد و اطلاعاتی را عرضه نماید که هم جذابیت داشته باشند و هم حس پی گیری را در مخاطب تقویت نمایند. بدین سبب از بریده ­هایی از فیلم ­ها و آنونس ­ها و عکس­ هایی که از پشت صحنه فیلم­ های خاچیکیان در اختیار داشته است، یا در اختیارش گذاشته ­اند، به مقدار فراوان، بهره برده است.
«ساموئل خاچیکیان: یک گفت ­وگو» مستندی در ستایش و تقدیر از خاچیکیان است؛ و نجوان به­ جز انتخاب صحنه­ های شایان توجهی از فیلم ­های او، با نشاندن مسعود کیمیایی، هوشنگ گلمکانی و نظام­ الدین کیایی جلو دوربین و ثبت خاطرات و دیدگاه­ های ستایش­ آمیز آن ­ها تلاش نموده است تصویر منصفانه ­ای از کارنامه‌ی حرفه ­ای خاچیکیان و گوشه ­هایی از تاریخ سینمای ایران به ­دست بدهد. خود «سامول» هم، با همان مقدار حرف­ هایی که نجوان در اختیار داشته، تلاش نموده است چنین تصویری از خود و سینمای ایران باقی بگذارد، و البته نجوان بخت­ یار بوده که خاچیکیان، مثل همیشه، از فعالیت طولانی و حرفه­ ای خود نه فقط از منظری انفرادی و مقطعی یا کاملاً شخصی، بلکه با چشم­ اندازی وسیع­ تر و عمومی ­تر سخن گفته است.
(این فیلم را 19 آذر در خانه ­ام دیدم؛ به لطف آقای نجوان که یک کپی از آن برایم ارسال کرد)»
این مستند روزهای آینده در پانزدهمین جشنواره سینما حقیقت به نمایش درخواهد آمد.






منبع:

1400/09/21
14:19:29
5.0 / 5
1284
تگهای خبر: پژوهش , تاریخ , دوربین , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب شاهبلاگ
اسم شما:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است

شاه بلاگ پلتفرمی است که استفاده از آن آسان می باشد و می‌توانید با مطالعه مقالات و بررسی نظرات کاربران، از اخبار فناوری و دانش مطلع شوید. شاه بلاگ یکی از محبوب‌ترین سایت‌های خبری علمی پژوهشی در زمینه فناوری است که اخبار جدید در زمینه‌های مختلف علمی را پوشش می‌دهد.