ویتامینی که کمبود آن، به افزایش ریسک زوال عقل و مرگ منجر می شود

ویتامینی که کمبود آن، به افزایش ریسک زوال عقل و مرگ منجر می شود شاه بلاگ: بررسی ها نشان می دهند که کاهش سطح ˮویتامین B9ˮ در خون می تواند عامل افزایش زوال عقل و مرگ و میر افراد مسن باشد.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از سایتک یلی، کاهش سطح "فولات"(Folate) یا "ویتامین B۹" در خون ممکنست با افزایش ریسک زوال عقل و مرگ ناشی از هر دلیلی در افراد مسن ارتباط داشته باشد.
بگفته پژوهشگران، سطح فولات خون باید بصورت منظم کنترل شود و کمبود آن در سنین بالاتر اصلاح گردد؛ خصوصاً باتوجه به اینکه سطح فولات خون با افزایش سن کاهش پیدا می کند و بگفته پژوهشگران، از هر پنج شخص مسن یک نفر به کمبود فولات مبتلا می شود.
شواهدی که تا به امروز به دست آمده اند، نشان می دهند که کمبود فولات، بر شناخت و سیگنال های عصبی مغز تأثیر می گذارد و می تواند یک عامل خطر احتمالی برای زوال عقل در آینده باشد. معدود پژوهش هایی که به این مساله پرداخته اند، تعداد کمی از شرکت کنندگان را شامل می شوند و نتایج متفاوتی را به همراه داشته اند.
به سبب مدت زمانی که طول می کشد تا زوال عقل ظاهر شود، ردیابی علت دشوار است برای اینکه کمبود فولات می تواند نتیجه زوال عقل پیش بالینی باشد نه علت آن. بدین سبب پژوهشگران می خواستند ببینند که آیا کمبود فولات در سرم خون ممکنست با خطرات زوال عقل و مرگ به هر علتی در یک نمونه بزرگ از افراد مسن ارتباط داشته باشد یا خیر.
آنها از سوابق پزشکی ۲۷ هزار و ۱۸۸ نفر استفاده کردند که همه آنها بین ۶۰ تا ۷۵ سال داشتند و حداقل تا ۱۰ سال قبل از شروع بررسی فولات خون در سال ۲۰۱۳، به زوال عقل مبتلا نبودند. سوابق شرکت کنندگان برای تشخیص زوال عقل یا مرگ، تا آخر سال ۲۰۱۷ بررسی گردید.
حدود ۳۴۱۸ از شرکت کنندگان، کمبود فولات داشتند که بعنوان سطح زیر ۴.۴ نانوگرم در میلی لیتر تعریف می شود. کمبود فولات با افزایش قابل توجه خطر زوال عقل و مرگ بهر دلیلی مرتبط بود.
در بین افراد مبتلا به کمبود فولات، میزان زوال عقل حدودا ۳.۵ درصد و مرگ و میر بهر دلیلی، کمتر از هشت درصد بود. در بین افرادی که کمبود فولات نداشتند، میزان زوال عقل کمی بیش از سه درصد و مرگ ناشی از هر دلیلی حدودا چهار درصد بود.
بعد از در نظر گرفتن عوامل بالقوه تأثیرگذار همچون دیابت، افسردگی، زوال شناختی، کمبود ویتامین B۱۲، سیگار کشیدن و استفاده از مکمل های اسید فولیک، کمبود فولات با ۶۸ درصد تشخیص بیشتر مبتلاشدن به زوال عقل همراه شد و احتمال مرگ بهر دلیلی حدودا سه برابر بیشتر بود.
در هر حال، این یک بررسی مشاهده ای است و بنا بر این نمی تواند علت را مشخص نماید اما این احتمال وجود دارد که کمبود فولات، بر سطح "هوموسیستئین" (Homocysteine) اثر بگذارد و خطر زوال عقل، به خطر انداختن ترمیم DNA نورون ها و لطمه پذیر کردن آنها در مقابل لطمه اکسیداتیو را به همراه داشته باشد که به نوبه خود ممکنست پیری و لطمه رسیدن به سلول های مغز را سرعت ببخشد.
پژوهشگران نتیجه گرفتند که غلظت فولات در سرم خون ممکنست بعنوان یک نشانگر زیستی برای اصلاح خطر زوال عقل و مرگ و میر در سنین بالا عمل کند. آنها خاطرنشان کردند که افراد مسن باید بصورت منظم از نظر کمبود فولات بررسی شوند.
این پژوهش، در مجله "Evidence Based Mental Health" به چاپ رسید.




منبع:

1400/12/26
16:44:53
5.0 / 5
519
تگهای خبر: پژوهش , سایت , نانو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است