با سختی و قدرت ویژه؛

ساخت ابرچوبی كه با فولاد رقابت می كند

ساخت ابرچوبی كه با فولاد رقابت می كند شاه بلاگ: محققان دانشگاهی با استفاده از روشی نوین ابر چوبی ساخته اند كه در قدرت و سختی با فولاد رقابت می كند.



به گزارش شاه بلاگ به نقل از نیواطلس، آلیاژهای تیتانیوم یكی قدرتمندترین مواد ساخت انسان اما بسیار سنگین و گرانبها هستند. در همین راستا محققان دانشگاه مریلند راهی جدید برای تولید ماده با قدرت این آلیاژ یافته اند كه روی درختان می روید!
در حقیقت آنها با به كار گیری فرایند فشرده سازی توانسته اند «ابرچوبی» بسازند كه قدرت و سختی فولاد را دارد.
چوب یك ماده بسیار كارآمد است اما محققان دانشگاهی تصمیم دارند به قابلیت های آن بیافزایند. آنها طی سال های اخیر چوب شفاف، فیلترهای آب از چوب سوخته و باتری های سدیم-یونی با چوب و برگ درختان ساخته اند.
ابر چوب مذكور طی فرایندی دو مرحله ای ساخته می گردد. نخست محققان نمونه هایی از چوب را در تركیب هیدروكسید سدیم و سولفیت سدیم جوشاندند تا لیگنین و همی سلولز را از آن جدا كنند. سپس چوب در فرایند پرس داغ فرآوری شد. در این مرحله سلول های دیوار ماده از بین می روند ونوعی نانوفیبر سلولزی متراكم تشكیل می هند.
نتیجه نهایی الواری متراكم است كه بسیار قدرتمندتر از نمونه های طبیعی است.
محقق ارشد این پژوهش می گوید: با كمك روش جدید الوار ۱۲ بار قدرتمندتر و ۱۰ بار سخت تر از نمونه های طبیعی می گردد. این ماده می تواند با فولاد یا آلیاژهای تیتانیوم رقابت كند. می توان آن را مشابه فیبر كربنی دانست كه كمی ارزانتر تولید می گردد.
از چنین چوبی می توان در خودرو، هواپیما و ساختمان بهره برد.

1396/11/21
14:14:30
5.0 / 5
4435
تگهای خبر: تولید , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است