با استفاده از اشعه ایكس انجام شد؛

رساندن دمای آب به دمای هسته زمین!

رساندن دمای آب به دمای هسته زمین! شاه بلاگ: پژوهشگران آلمانی و سوئدی، ابزاری ابداع نموده اند كه با جوشاندن آب به وسیله اشعه ایكس، آن را به دمای هسته زمین رسانده و از حالت مایع به پلاسما تغییر می دهد.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، منتظر ماندن برای جوشیدن آب، همیشه خسته كننده است اما شاید دلیل این موضوع، فقط استفاده از ابزار نامناسب باشد. قوی ترین لیزر اشعه ایكس جهان كه كه هم اكنون برای جوشاندن آب تا دمای 100 هزار سلسیوس(180 هزار درجه فارنهایت) به كار می رود، می تواند راه حلی برای این مشكل باشد.
این ابزار كه ادعا می گردد هم اكنون سریع ترین وسیله گرمایشی است، "منبع منسجم نور لیناك"(LCLS) نام دارد. لیزری كه از این وسیله ساطع می شود، اشعه ایكس شدیدی را به همراه انرژی كافی برای نفوذ در فولاد، منتشر می كند.
پژوهشگران مركز پژوهشی "دسی"(DESY) آلمان و " دانشگاه اوپسالا"(Uppsala University) در سوئد، این انرژی را بر یكی از عجیب ترین مواد جهان یعنی آب، متمركز كردند. هدف این گروه پژوهشی، درك بیشتر این مایع زندگی بخش و مراحل گوناگونی است كه احیانا در آن وجود دارند. معمولا، گرم كردن آب، حركت مولكول های آن را بالا می برد اما LCLS، روش تهاجمی تری در پیش می گیرد.
"كارل كیلمن"(Carl Caleman)، پژوهشگر ارشد این بررسی می گوید: روش گرمایشی LCLS، اساسا متفاوت می باشد. اشعه ایكس پرانرژی، در الكترون های خارج از مولكول های آب نفوذ می كند و تعادل بارهای الكتریكی را از بین می برد. بنابراین، اتم ها، یك نیروی مخرب قوی را احساس و با شدت بیشتری حركت می كنند.
با خروج الكترون ها، آب در كمتر از 75 فمتوثانیه، از حالت مایع به شكلی پلاسما تبدیل می گردد. گرچه این پلاسما، یك نوع ساده و معمول نیست.


"الف جانسون"(Olof Jönsson)، از نویسندگان این پژوهش می گوید: هنگامی كه آب، از حالت مایع به پلاسما تبدیل می شود، هنوز در چگالی آب مایع باقی است زیرا اتم ها، هنوز زمانی برای حركت قابل ملاحظه ندارند. در این حالت، آب، خصوصیت هایی شبیه به برخی پلاسماهای خورشید و مشتری دارد اما چگالی آن پایین تر است؛ درحالی كه، نسبت به هسته زمین، حرارت بیشتری دارد.
پژوهشگران در نظر دارند از سنجش ها و شبیه سازی های این فرآیند برای بررسی حالت جدید و عجیب آب استفاده كنند. هدف نهایی این پژوهش، درك بیشتر آب به صورت كلی است كه در خصوصیت هایی مانند ضخامت، ظرفیت گرمایی و رسانایی وجود دارد. همچنین، این آزمایش، به پژوهشگران در درك چگونگی استفاده از LCLS و دیگر لیزرهای اشعه ایكس برای شرح گونه های متفاوتی از مولكول ها كمك می نماید.
این پژوهش، در مجله " journal Proceedings of the National Academy of Sciences" به چاپ رسید.



1397/02/26
15:26:25
5.0 / 5
4353
تگهای خبر: پژوهش , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است