عكس روز ناسا؛

سحابی سر جادوگر

سحابی سر جادوگر شاه بلاگ: ناسا به تازگی در حساب كاربری خود در اینستاگرام تصویر خاصی از سحابی ˮسر جادوگرˮ را منتشر نموده است.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا، ناسا در شبكه اجتماعی خود تصویر فروسرخ "سحابی سرجادوگر" یا سحابی "آی سی ۲۱۱۸"(Witch Head nebula) منتشر نموده است.
آی سی ۲۱۱۸ یك سحابی بازتابی در نزدیكی ستاره ابرغول" رجل الجبار" است كه در صورت فلكی "شكارچی" قرار دارد و فاصله اش تا زمین برابر ۱۰۰۰ سال نوری است.
ستاره شناسان می گویند كه ابرهای موج مانند این سحابی، كه مكانی برای زایش ستارگان هستند، توسط ستارگان عظیم روشن می شوند.
در اخترشناسی، "سحابی بازتابی"(reflection nebulae) به ابر میان ستاره ای گفته می گردد كه نور ستاره یا ستارگان نزدیك خویش را منعكس می كند. نور اگر به اندازه ای نباشد كه بتواند اتم های سحابی را یونیزه كند و فقط با استفاده از پراكندگی بازتاب كند، سحابی بازتابی است اما در صورتیكه بتواند یونیزه كند به آن سحابی گسیلشی می گویند. پراكندگی معمولا سبب می گردد كه سحابی های بازتابی به رنگ آبی دیده شوند.
نزدیك ۵۰۰ سحابی بازتابی تابحال شناخته شده اند. معروف ترین آنها شامل سحابی موجود در خوشه پروین، سحابی سه تكه و آی سی ۲۱۱۸ هستند. همینطور این سحابی ها می توانند مكانی برای زایش ستارگان باشند.
این تصویر بی نظیر توسط كاوشگر نقشه بردار فروسرخ میدان وسیع ناسا ثبت شده است. "كاوشگر نقشه بردار فروسرخ میدان وسیع"(WISE) تلسكوپ فضایی فروسرخ اخترشناسی ناسا است كه در دسامبر ۲۰۰۹ به فضا فرستاده شد. این كاوشگر به جستجوی اجرام نزدیك زمین مثل دنباله دارها و سیارك ها می پردازد.




1397/08/11
00:03:49
5.0 / 5
4791
تگهای خبر: جت , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است