پروژه اكتشاف نفت های نامتعارف به دانشگاه تهران واگذار شد

پروژه اكتشاف نفت های نامتعارف به دانشگاه تهران واگذار شد شاه بلاگ: پردیس دانشكده های فنی دانشگاه تهران و یك شركت نفتی دو قرار داد همكاری در حوزه پژوهشی-فناوری منعقد نمودند.



به گزارش شاه بلاگ به نقل از دانشگاه تهران، در مراسمی كه امروز برگزار شد، دو قرارداد همكاری پژوهشی–فناوری بین ناصر سلطانی، میان پردیس دانشكده های فنی دانشگاه تهران و یك شركت نفتی به امضا رسید.
در این نشست، قرارداد پروژه پژوهشی و تحقیقاتی «انتقال دانش فنی و فناوری اكتشاف نفت های نامتعارف (شیل های نفتی)» و هم چنین قرارداد پروژه «ساخت سیال حفاری پایه آبی فشار و دما بالا (HPHT)»، با حضور مجریان هر دو پروژه منعقد شد.
ناصر سلطانی رئیس پردیس دانشكده های فنی، تغییر رویكرد فعالیت های پژوهشی به سمت فعالیت های فناورانه و محصول محور را نقطه آغاز تحول بنیادی در اقتصاد و تولید كشور برشمرد.
پروژه كلان «اكتشاف نفت های نامتعارف»، برای نخستین بار در ایران با هدف انتقال دانش فنی و تكنولوژی های جدید و پیشرفته و به منظور اكتشاف تخصصی ذخایر نفت نامتعارف (شیل های نفتی) اجرا خواهد شد. این پروژه فناورانه به مدت ۴۸ ماه به انجام خواهد رسید. در این جهت و برای دستیابی به فناوری و دانش فنی مورد نیاز، از تجربیات باارزش كشورهای اروپایی صاحب صنعت و فناوری شیل نفتی استفاده خواهد شد.
مهمترین دستاورد فناورانه این پروژه، علاوه بر بومی سازی مهارت، دانش تخصصی، طراحی و ساخت نخستین سامانه پایلوت و پروتوتایپ اكتشافی نفت شیل در ایران است.
این پژوهش با تدوین یك برنامه جامع اكتشافی و نقشه راه كارآمد، زمینه را برای پایه گذاری فنی، ایجاد و توسعه صنعت جدید نفت شیل (shale oil industry) را در ایران فراهم خواهدنمود. صنعت جدید نفت شیل از لحاظ اقتصادی با ایجاد فرصت های جدید شغلی و رونق اقتصادی خصوصاً در مناطق محروم و هم چنین از لحاظ سیاسی و بین المللی، برای كشور بسیار سودمند و باارزش است.
پروژه پژوهشی ساخت ۱۰ هزار بشكه سیال حفاری پایه آبی فشار و دما بالا (HPHT) جهت حفاری چاه اكتشافی عمیق با فشار و دمای بالا به منظور جایگزینی سیال پایه روغنی برای نخستین بار در كشور با مشاركت انستیتو مهندسی نفت دانشگاه تهران و شركت دانش بنیان سیالات حفاری پارس و نظارت مدیریت اكتشاف شركت ملی نفت ایران در مدت ۱۸ ماه اجرا خواهد شد.
با توجه به حفاری در مناطق عمیق تر اكتشافی در كشور، استفاده از سیالات حفاری با مقاومت بالای فشار و دما امری لازم است تا از بروز مشكلات سیالات حفاری پایه آبی و پایه روغنی كه هم اكنون پاسخگوی عملیات حفاری چاه های فشار و دما بالا نیستند، جلوگیری شود.
از مهمترین دستاوردهای این پروژه می توان به جایگزینی سیالات پایه روغنی مورد استفاده در حفاری چاه های عمیق اكتشافی، برطرف نمودن مشكلات در زمان نمودارگیری الكتریكی و دستیابی به اطلاعات مخزنی دقیق تر و كاهش بالغ بر ۷۵ درصدی آلودگی زیست محیطی نسبت به سیالات پایه روغنی اشاره نمود.


منبع:

1398/05/21
15:45:18
5.0 / 5
4549
تگهای خبر: بین الملل , پژوهش , پیشرفت , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است