در سی و ششمین جلسه از سلسله نشست های نقد و اندیشه مطرح شد:

كارآفرینی آینده ایران را می سازد

كارآفرینی آینده ایران را می سازد شاه بلاگ: میهمانان سی و ششمین جلسه از سلسله نشست های نقد و اندیشه، آینده كسب وكارها در فضای مجازی را روشن دانستند به شرط آنكه استارتاپ ها برمبنای نیاز واقعی جامعه و درك واقعیت ها راه اندازی شوند و درعین حال بیش ازپیش به فكر خلق ارزش باشند.


در سی و ششمین جلسه نقد و اندیشه با سوژه «كارآفرینی در فضای مجازی جهش ها و چالش ها» و با حضور سعید محمدی مدیرعامل دی جی كالا، محمدرضا سبحان مدیرعامل باشگاه كارآفرینی تیوان و آیدین سلام زاده مدیرعامل شتاب دهنده سریر؛ در وزارت ارتباطات برگزار گردید.
كارآفرینی یك سبك زندگی است
به گزارش مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در ابتدای این جلسه سلام زاده با تاكید بر اینكه تعریف كارآفرینی با اشتغال زایی متفاوت می باشد، اظهار داشت: بعضاً حتی بین مسؤولان ما هم این اشتباه بروز می كند كه اشغال زایی را معادل كارآفرینی می دانند. درصورتی كه فارغ از تعارف كلاسیك دانشگاهی، كارآفرینی در واقع انتخاب یك سبك خاصی از زندگی است كه یك فرد آنرا انتخاب می كند و خویش را درگیر چالش ها می كند كه خیلی ها شاید حاضر نباشند با آن مواجه شوند. این سبك زندگی درنهایت می تواند منجر به ارائه سرویس و خلق ارزش شود.
وی بابیان اینكه البته درصد كمی از مردم این نوع سبك زندگی را برمی گزینند، اظهار داشت: دولت ها برای ترویج این نوع از سبك زندگی سه رویكرد را دنبال می كنند. اول ایجاد انگیزه برای جوانان، بعد در اختیار گذاشتن ابزار و مهارت و درنهایت آنها را در معرض فرصت قرار می دهند.
مدیرعامل شتاب دهنده سریر اضافه كرد: مسئله ای كه در كشور وجود دارد این است كه امكان دارد انگیزه و ابزار به اندازه كافی در فضای كارآفرینی ما وجود داشته باشد اما آنچه وجود ندارد این است كه جوانان در معرض فرصت ها قرار نمی گیرند.
باید فرصت شكوفایی ایده های نو به همه داده شود
در ادامه سبحان بابیان اینكه باشگاه كارآفرینی تیوان بستری است برای شكوفا كردن ایده های نو در حوزه كسب وكار، اظهار داشت: اعتقاد ما بر این است كه نمی توانیم منتظر بمانیم یك اتفاق خارق العاده رخ دهد و آنرا كشف نماییم. معتقدیم كه باید فرصت دهیم به هزاران تیم تا امكان بروز پیدا كنند، بسیاری از آنها شكست بخورند و درنهایت یك تیم تبدیل گردد به آن اتفاق خارق العاده.
وی اضافه كرد: من همیشه می گویم در سیلیكون ولی تنها یك فیسبوك و آمازون وجود نداشت. هزاران شركت مشابه و در حد و اندازه آنها بودند اما دیگر فعالیت نمی كنند. تنها دلیلی كه فیسبوك و آمازون رشد كردند این است كه این فرصت برای بسیاری فراهم گردید تا از میان آنها این كسب وكارها بتوانند رشد كنند.
مدیرعامل باشگاه كارآفرینی تیوان افزود: شاید یكی از نقاط ضعف ما در ایران این است كه منتظریم تا فرصت ها به وجود بیاید. فكر می نماییم كه فرصت ها یك كوه بزرگ الماس هستند كه به راحتی دیده می شوند. درحالی كه فرصت ها به عقیده من یك شن ریزه است در بین سایر شن ریزه ها كه باید به سختی آنها را پیدا كرد.
دی جی كالا با درك نیاز واقعی جامعه شكل گرفت
در ادامه محمدی با تاكید بر اینكه پشت هر كارآفرینی و هر برندی یك جرقه و یا ایده ای نو و بدیع وجود دارد، اظهار داشت: این جرقه برای ما در دی جی كالا زمانی زده شد كه مواجه شدیم با یك نیاز واقعی در جامعه. یك زمانی دیدیم بستری وجود دارد به نام اینترنت كه به وسیله آن می شود به افراد برای تهیه كالاهایی كه از پیچیدگی های خاصی برخوردار می باشند كمك كرد. بهرحال همه افراد جامعه سواد كافی جهت بررسی این پیچیدگی ها را ندارند.
وی اضافه كرد: بر همین مبنا دی جی كالا شكل گرفت تا امكان معرفی و بررسی كالاهای پیچیده را به افراد بدهد تا خرید بهتری داشته باشند. بر این اساس این پلتفرم با تركیب دو مدل كسب وكار خرده فروشی و نقد و بررسی شكل گرفت.
مدیرعامل دی جی كالا افزود: سال ۸۵ كه ما دی جی كالا را راه انداختیم، خیلی ایده ای نداشتیم كه شبیه آمازون و یا مدلهای موفق امروزی دیگر همچون علی بابا در چین شویم؛ ازاین رو آنچه ما را به سمت دی جی كالا برد درك نیاز واقعی جامعه بود.
پول و سرمایه از اولویت های آخر شكل گیری استارت آپ است
در ادامه سلام زاده با تاكید بر اینكه درك نیاز واقعی جامعه جهت راه اندازی یك كسب وكار موفق امری ضروری می باشد، اظهار داشت: هر استارتاپی در مرحله شكل گیری باید به دنبال نیاز واقعی جامعه برود. صرفاً با رؤیاپردازی نمی توان دستاوردی را به دست آورد. بحث جدی در ابتدای شكل گیری هر استارتاپی از كجا شروع كردن است. آن شروع هم باید به دنبال حل مسئله جامعه باشد. زمانی كه چنین ایده ای شكل گرفت آن وقت سرمایه گذار و خریدار آن هم پیدا می شود.
وی اضافه كرد: از جانب دیگر استارتاپ ها باید یك نكته را مدنظر داشته باشند كه قرار نیست از همان ابتدا و شروع كار به دنبال پول زیادی باشند. چنین تفكری هم موجب ناامیدی و سرخوردگی می شود و هم موجب می شود كه از اهداف توسعه ای دور بمانند.
مدیرعامل شتاب دهنده سریر بابیان اینكه آخرین مشكل برای استارتاپ ها پول است اظهار داشت: مهم ترین و اصلی ترین عامل شكل گیری یك استارتاپ و كسب وكار موفق تیم است. تیم درست می تواند تفكر درست را شكل بدهد و این تفكر درست هم تیم را در راه درست قرار می دهد؛ ازاین رو پول و سرمایه در اولویت های آخر شكل گیری استارتاپ قرار دارند.
سلام زاده اضافه كرد: فكت های دانشگاهی هم این مسئله را تائید می كند كه آخرین گزینه ای كه كارآفرینان سراغ آن می روند بانك، وام و مشوق هایی مالی است؛ اما متأسفانه هم اكنون بازیگرانی در اكوسیستم استارتاپی به دنبال تزریق این تفكر هستند كه این گزینه نه گزینه آخر كه گزینه اول است و همین مساله موجب خراب شدن تیم ها می شود؛ تیم هایی كه باید در ابتدا دنبال بسط و توسعه ایده خود باشد به دنبال این می رود كه چه اندازه پول را از چه كسی بگیرند.
استارتاپ ها باید بدانند در راه راه اندازی با چه سختی هایی مواجه اند
در ادامه سبحان با تاكید بر اینكه در فرهنگ ما شكست خوردن بد است اظهار داشت: در این فرهنگ این گونه جاافتاده است كه اگر كسی شكست خورد دفعات بعد هم حتما شكست می خورد و دیگر نمی تواند موفق باشد. درحالی كه خیلی از كسب وكارهای موفق بر پایه تجربیات شكست های قبلی توانسته اند به موفقیت برسند.
وی اضافه كرد: خوب است كه كسب وكارها روایت شكست خوردن های خویش را ارائه نمایند تا جوانانی كه وارد این عرصه می شوند بدانند در راه راه اندازی یك استارتاپ و كسب وكار نوپا امكان دارد با چه سختی های مواجه شوند. وقتی این آگاهی به وجود آمد متناسب به آن برنامه ریزی انجام می گیرد و تحمل سختی های راه آسان تر می شود.
مدیرعامل باشگاه كارآفرینی تیوان در ادامه درباره عوامل شكست استارتاپ ها اظهار داشت: آماده نبودن برای سختی های راه، نشناختن بازار و نداشتن یك تیم منسجم ازجمله مهم ترین عوامل شكست استارتاپ ها است؛ ازاین رو من هم معتقدم كه پول و سرمایه گذار آخرین نیاز كسب وكارها است درصورتی كه سرمایه گذار تنها ابزاری برای رشد كسب وكار است.
وی اضافه كرد: اگر بخواهم با جامعه صحبت كنم درباره اینكه چرا از استارتاپ ها حمایت می نماییم باید بگویم كه استارتاپ ها چیزی نیستند كه چون مد شده از آنها حمایت می نماییم. جامعه باید این را بداند كه جهان رشد سریعی كرده است. این سرعت تغییر و تحول در ظرفیت هر مجموعه ای نیست. برای عقب نماندن چاره این است كه بستر رشد را فراهم نماییم و این فرصت را ایجاد نماییم كه ایده های نو امكان ظهور و بروز پیدا كنند.
سبحان افزود: متأسفانه بخش هایی از دولت نگاه های متفاوتی به استارتاپ ها دارند. عده ای استارتاپ را ابرازی می بینند برای نمایش، برخی هم فكر می كنند چون از دیگران عقب مانده اند حالا باید از استارتاپ ها حمایت كنند. اگر سیاست گذاری درست نداشته باشیم و اگر قبول نكنیم كه نهاد واحدی در این عرصه باید تصمیم گیرنده باشد به این ساختار آزار می زنیم.
مدیرعامل باشگاه كارآفرینی تیوان خاطرنشان كرد: در ضمن باید بدانیم فضای كارآفرینی فضای رأی آوردن، گروگان گیری و رقابت سیاسی نیست. فضایی است كه آینده مان را شكل می دهد؛ ازاین رو باید خیلی مراقب این فضا باشیم چونكه این فضا آینده ایران را می سازد.
كارآفرینی از جنس باغبانی است
در ادامه محمدی با تاكید بر اینكه كارآفرینی از جنس باغبانی است، اظهار داشت: حتما نیاز است كه یك نگاه بسیار بلندمدت به سوژه كارآفرینی داشت، چون كارآفرینی ذاتاً در دل خود همراه با ارزش آفرینی است؛ یعنی نمی توانید برند و استارتاپی را بدون ارزش آفرینی شكل دهید. ارزش آفرینی هم معمولاً به آسانی به دست نمی آید بلكه باید انرژی و تلاش بسیار زیادی صرف آن كرد.
وی اضافه كرد: استارتاپی كه می خواهد امروز حول یك ایده و تیم شكل بگیرد با این امید و چشم انداز كه مثلاً شش ماه دیگر جذب سرمایه گذار كند و خوشبخت شود بیشتر شبیه یك داستان فانتزی است. كارآفرینی با یك ایده و تیم خوب و تلاش زیاد و تمركز بسیار زیاد حاصل می شود.
مدیرعامل دی جی كالا افزود: لازمه یك اكوسیستم موفق كارآفرینی كه بتوان آنرا با اكوسیستم موفق آمریكا و چین مقایسه نماییم، داشتن نگاه بلندمدت است. اگر امروز به هر علتی، اقتصاد كشور با تلاطم شدید روبرو است یا به هر علت جو ناامیدی و نگرانی و فقدان چشم انداز از آینده میان جوانان حكم فرماست بدانیم كه این مسئله مهم ترین چالش و عامل بازدارنده كارآفرینی در كشور است.
حلقه كارآفرینی نیازمند رشد همه جانبه اكوسیستم استارتاپی است
سبحان نیز در ادامه با تأیید سخنان محمدی با اشاره به راه افتادن موج تازه مهاجرت بخصوص مهاجرت از راه استارتاپ اظهار داشت: ما در اكوسیستم استارتاپی با آدم هایی مواجه می باشیم كه امید و انگیزه بسیار زیادی برای ماندن، ساختن و شكست نخوردن دارند. خیلی باید كوشش كرد تا این تخم بی انگیزگی و ناامیدی را در دل آنها كاشت و آنها را به مهاجرت واداشت.
وی در ادامه بابیان اینكه درست كار كردن حلقه كارآفرینی نیازمند رشد همه جانبه اكوسیستم استارتاپی استف اظهار داشت: اگر یك بخشی از اكوسیستم رشد كند اما هم زمان بخش های دیگر مثل بیمه، مالیات و قانون تجارت با كسب وكارهای نوین منطبق نشود این حلقه تكمیل نمی گردد و نمی توان امیدی به آینده این اكوسیستم داشت.
سلام زاده نیز با تاكید بر اینكه رشد اكوسیستم استارتاپی نیازمند به روز شدن قوانین منطبق بر كسب وكارهای نو است، اظهار داشت: دیگر نمی توانیم با قوانینی از جنس شبه سنتی برای استارتاپ ها مقررات گذاری نماییم. یكی از اشكالات اصلی استارتاپ های هم اكنون قوانینی از جنس دنیای ذهن مسؤولانی است كه كوچك ترین دركی از فضای كار استارتاپی ندارند.
در ادامه محمدی با تاكید بر اینكه قوانین و مقررات و موانع دولتی خیلی نباید بعنوان عامل بازدارنده برای استارتاپ ها معرفی شوند، اظهار داشت: هر كسب وكاری اگر بتواند نیاز جامعه و بازار را شناسایی كند و محصول و خدمت مناسبی را خلق كند كه این محصول امكان ارزش آفرینی داشته باشد، آن استارتاپ عمده راه موفقیت را طی كرده است.
كارآفرینان دائم توپ را به زمین دولت ارسال نكنند
وی اضافه كرد: ازاین رو بهتر است كه كارآفرینان خیلی هم فرافكنی نكنند و دائم توپ را به زمین دولت و قوانین دست و پاگیر آنها ارسال نكنند. توپ در زمین خود كارآفرینان است، بخش عمده ای از مسیر موفقیت بستگی به خود ما دارد كه چه طور بتوانیم ارزش آفرینی كنیم؛ ازاین رو دولت نباید محل تمركز كارآفرینان باشد.
مدیرعامل دی جی كالا افزود: البته دولت هم وظایفی در قبال كسب وكارها دارد كه مهم ترین آن تسهیل گری است. از جانب دیگر یكی از وظایف دولت ایجاد امید انگیزه برای سرمایه گذاری در حوزه كسب وكارهای نوپا است كه متأسفانه به علت عدم ثبات اقتصادی، سرمایه گذاری در این عرصه دیگر جذاب نیست و این وظیفه دولت می باشد كه نسبت به تغییر این فضا اقدام و انگیزه را برای سرمایه گذاری ایجاد كند.
كارآفرینان موفقیت را در انجام كارهای ساده و نه پیچیده ببینند
در انتهای این نشست سلام زاده در جمع بندی سخنان خود اظهار داشت: كارآفرینان اهتمام كنند تمركز خویش را معطوف به حل مسائل خود كنند و بر مبنای تعاریف ابتدایی مدیریت، موفقیت را در انجام كارهای ساده و نه پیچیده و برداشتن گام های كوچك روبه جلو ببینند و هرروزشان نسبت به روز گذشته همراه با یك تغییر كوچك باشد.
سبحان در جمع بندی سخنان خود موفقیت در حوزه كسب وكارهای نوپا را صرف كردن فعل خواستن دانست و اظهار داشت: خواستن به تنهایی اتفاق نمی افتد و این خواستن با عمل كردن ممكن خواهد شد. فرهنگ این خواستن هم در كل كشور باید ایجاد شود كه لازمه اش یك تعامل و صحبت همه جانبه است.
مدیرعامل باشگاه كارآفرینی تیوان اضافه كرد: باید در جامعه و بین مردم این دیالوگ برقرار شود كه ۱۰ سال دیگر می خواهیم كجا باشیم. ۱۰ سال دیگر بازهم می خواهیم مصرف كننده كشورهای دیگر باشیم یا تولیدكننده. اگر می خواهیم تولیدكننده باشیم باید از همین امروز تلاشمان را دو چندان و زمینه را برای شكل گیری كارآفرینی فراهم نماییم. اگر صرف این فعل خواستن در اكثریت جامعه شكل بگیرد می توان به آینده كشور امیدوار بود.
محمدی هم در خاتمه اظهار داشت: معتقدم با همه صحبت های بعضاً ناامیدانه این جلسه، ما در كشوری فعالیت می نماییم كه پتانسیل زیادی دارد و چشم انداز خوب و روشنی در انتظارش است. همه كسانی كه در حوزه ای فعالیت می نمایند، می توانند با داشتن تمركز و نگاه بلندمدت و قدم های كوچك و بهبودهای مستمر چشم انداز بهتری برای ایران ترسیم كنند.



منبع:

1398/09/29
21:00:04
5.0 / 5
4185
تگهای خبر: اینترنت , توسعه , تولید , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است