كشف قدیمی ترین ماده جامد روی زمین

كشف قدیمی ترین ماده جامد روی زمین به گزارش شاه بلاگ ذرات ریزگرد ستاره ای كه محققان از یك شهاب سنگ كشف كردند با قدمتی بین ۵ تا ۷ میلیارد سال بعنوان قدیمی ترین ماده جامد موجود در زمین معرفی گشتند.


به گزارش تارنمای روزنامه گاردین، ذرات ریزگرد ستاره ای كه از مرگ ستاره های قدیمی برجای مانده است، سرنخ هایی را درباره نحوه شكل گیری ستارگان در راه شیری آشكار می كند. شهاب سنگی كه دانشمندان بر روی آن تحقیق می كردند این ذرات را در طول میلیاردها سالی كه در فضا شناور بوده، جمع كرده است. این شهاب سنگ در سال ۱۹۶۹ میلادی در شهری واقع در كشور استرالیا به زمین برخورد كرد.
محققان پیشتر هم می دانستند كه این شهاب سنگ حاوی ذرات معدنی قبل از خورشید (presolar grains – minerals) یا مواد معدنی كه ستاره ها به هنگام مرگ در فضا رها می كنند است، اما قدمت این نمونه تابحال تایید نشده بود. پژوهشگران برای این منظور قطعات خرد شده این شهاب سنگ را در اسید حل كردند تا جایی كه تنها ذرات ریزگرد ستاره ای برجای ماند.
آن ها در ادامه به تجزیه و تحلیل این كه مواجهه با پرتو كیهانی در گذر زمان چگونه این نمونه ها را تغییر داده است، پرداختند. پرتوهای كیهانی ذرات پر انرژی ای هستند كه در فضا معلق اند و در هنگام تعامل با ماده جامد، می توانند با شكافتن هسته عناصر جدید تشكیل دهند. ازاین رو هر چه یك نمونه به مدت طولانی تری در معرض این پرتوها قرار داشته باشد، عناصر ثانویه بیشتری تشكیل خواهند شد.
نتایج این بررسی ها در نهایت نشان داد كه قدمت قدیمی ترین این ذرات به بیشتر از ۵ و نیم میلیارد سال قبل یعنی مدت ها قبل از تشكیل خورشید، باز می گردد.
دامنه قدمت این ذرات نكته دیگری بود كه توجه دانشمندان را به خود جلب كرد؛ بیشتر این ذرات ۴.۶ تا ۴.۹ میلیارد سال پیش تشكیل شده بودند كه نشان داده است با عنایت به این كه عمر هر ستاره به صورت معمول تنها چند میلیارد سال است، حدود ۷ میلیارد سال پیش تعداد زیادی ستاره جدید در كهكشان راه شیری متولد شده اند.


1398/10/24
14:29:33
5.0 / 5
4301
تگهای خبر: پژوهش , دانش , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است