تسكین درد با سم مار

تسكین درد با سم مار به گزارش شاه بلاگ نتایج یك تحقیق جدید نشان داده است كه سم استخراج شده از زهر یك نوع مار زنگوله دار آمریكای جنوبی، می تواند بعنوان یك مسكن موثر برای دردهای نوروپاتی (عصبی) عمل كند.


به گزارش پایگاه اینترنتی اطلس نیوز، دردهای نوروپاتی معجونی از دردهای مزمنی هستند كه به دنبال صدمه بافتی ایجاد می شود. در دردهای نوروپاتی، رشته های عصبی امكان دارد صدمه دیده یا نا كارآمد و آسیب دیده باشند.
این مطالعه كه در برزیل انجام شده است، نشان داده است كه می توان سم زهر مار را با محصور كردن در ذرات بسیار كوچك سیلیس كم كرد. مطالعات اولیه در این حوزه نتایج امیدواركننده ای عرضه می دهند.
سم اصلی یافت شده در زهر این مار زنگوله دار كه Crotalus durissus terrificus نام دارد، كروتوكسین است. ده ها سال است كه محققان در مورد پتانسیل های درمانی این سم از یك اثر چشم گیر ضدالتهابی گرفته تا پتانسیل های ضدسرطانی آن مطالعه كرده اند.
كشف روشی برای كاهش خصوصیت مضر سم كروتوكسین در ضمن حفظ و یا حتی تقویت اثر درمانی آن همواره برای محققان یك چالش بوده است. اما بعد از عرضه متد جدیدی برای اعمال واكسن ها، محققان به چاره بالقوه ای برای از بین بردن این مانع دست پیدا كردند.
محققان در آزمایش های انجام شده بر روی اسب ها برای تولید سرم ضد دیفتری با وجود داشتن سم كزاز متوجه شدند كه سیلیس سبب می شود آنتی ژن ها از قدرت كمتری برخوردار شوند و اثرات جانبی سم دیفتری را كاهش دهند.
این یافته محققان را بر آن داشت تا این مورد را مورد بررسی قرار دهند كه آیا ذرات سیلیس می توانند روشی مؤثر برای آزاد سازی كروتوكسین عرضه كنند. نتایج آزمایش های اولیه بر روی حیوانات نشان داد كه فرمولاسیون «كروتوكسین/سیلیس» در واقع سمی تر از زمانی بود كه كروتوكسین به تنهایی اعمال می شد. درحقیقت محققان با محصور كردن كروتوكسین در ذرات سیلیس توانستند دوز كروتوكسین اعمال شده را ۳۵ درصد بالا برند.
آزمایش های بعدی نشان داد كه این فرمولاسیون جدید كروتوكسین، نه تنها در كاهش دردهای نوروپاتی حاد و مزمن موثر بود بلكه مدت زمان خاصیت ضد دردی آنرا زمانی كه با سیلیس اعمال می شد، افزایش می داد. این فرمولاسیون حساسیت به درد را تا ۴۸ ساعت بعد از اعمال تنها یك دوز كم كرد. این ساختار جدید ذرات سیلیس همینطور مانع از تجزیه كروتوكسین در معده شده كه اجازه می دهد آنرا به صورت خوراكی مصرف كرد.
همچنین این ساختار جدید سیلیس، آزادسازی كنترل شده كروتوكسین را در ارگانیسم تضمین می نماید كه این مورد خصوصیت ضد درد پایدار آنرا توضیح می دهد. این تحقیق به رغم نتایج امیدوار كننده ای كه دارد اما هنوز در مراحل اولیه خود سپری می كند. هنوز این فرمولاسیون جدید بر روی انسان ها آزمایش نشده است و حتی درصورت موثر بودن این فرمولاسیون جدید در كارآزمایی های بالینی، هنوز موانع دیگری وجود دارد كه باید برطرف شوند.


1398/11/28
13:52:51
5.0 / 5
4219
تگهای خبر: اینترنت , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است