بررسی تاثیر ویروس زیكا بر جنین پیش و بعد از تولد

بررسی تاثیر ویروس زیكا بر جنین پیش و بعد از تولد پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدیدی، تاثیر ویروس ˮزیکاˮ را بر جنین، پیش و بعد از تولد ارزیابی کردند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، در صورتیکه کروناویروس، اخبار را تحت سلطه خود قرار داده است، پژوهشگران، بررسی اثرات ویروس "زیکا" (Zika) را که وجود آن در ۸۶ کشور جهان گزارش شده، ادامه می دهند.
ویروس زیکا در درجه اول، با نیش پشه "آئدس" (Aedes) منتقل می شود اما می تواند بواسطه تماس جنسی، انتقال خون، پیوند اعضا و همین طور طی دوره حاملگی از مادر به فرزند انتقال یابد. ثابت شده که این ویروس، عامل بروز انواع نقایص مادرزادی همچون "میکروسفالی"(Microcephaly) و انواع اختلالات عصبی، اسکلتی- عضلانی و همین طور ناهنجاری های چشمی است.
پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدیدی دریافتند که عفونت ناشی از ویروس زیکا در سه ماه نخست حاملگی می تواند بر رشد شبکیه جنین اثر بگذارد و به ناهنجاری های مادرزادی چشم منجر شود. به نظر نمی رسد که ویروس بعد از زایمان بر رشد چشم اثر بگذارد.
"گلن ییو"(Glenn Yiu)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: این مساله مشخص شده که عفونت مادرزادی ناشی از ویروس زیکا می تواند به نقص چشم منجر شود اما معین نیست که ویروس بعد از تولد نیز همچنان به تکثیر ادامه می دهد و بر رشد چشم اثر می گذارد یا خیر. پژوهش ما نشان میدهد که ویروس در درجه نخست، رشد جنین در دوره حاملگی را تحت تاثیر قرار می دهد اما بر رشد چشم بعد از تولد تاثیری ندارد.
پژوهشگران در این پروژه که با همکاری مرکز چشم "دانشگاه کالیفرنیا، دیویس"(UC Davis) انجام شده است، دو "میمون رزوس"(rhesus monkey) حامله را به ویروس زیکا آلوده کردند و رشد چشم نوزادان آنها را به مدت دو سال بعد از تولد مورد بررسی قرار دادند.
میمون های نوزاد که در معرض ویروس زیکا قرار گرفته بودند، میکروسفالی، نقایص عصبی و یا رفتاری آشکاری را از خود نشان ندادند اما چندین نقص مادرزادی در چشم خود داشتند. همچنین، فقدان گیرنده های نوری و عصب های گانگلیون شبکیه نیز در این نوزادان دیده شد.
به رغم وجود ناهنجاری های چشمی در بدو تولد، بنظر می رسد که چشم ها طی دو سال نخست، رشد طبیعی خودرا پشت سر می گذارد.
یافته های پژوهش حاکی از آنست که نقص چشمی ناشی از عفونت زیکا در درجه نخست در رحم رخ می دهد و احیانا بر رشد چشم بعد از تولد، تاثیر مستمر ندارد.
میمون های رزوس، میزبان طبیعی ویروس زیکا هستند و خاصیت های ایمنی و چشمی مشابه انسان دارند که آنها را از دیگر حیوانات آزمایشگاهی متمایز می سازد.
این پژوهش، در مجله "JCI Insight" به چاپ رسید.



1399/09/30
13:54:27
5.0 / 5
1115
تگهای خبر: آزمایشگاه , پژوهش , جهان , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است