دبیر انجمن سیمان:

عرضه سیمان در بورس کالا، حقوق تولیدکننده و مصرف کننده را تأمین می کند

عرضه سیمان در بورس کالا، حقوق تولیدکننده و مصرف کننده را تأمین می کند به گزارش شاه بلاگ دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با تکیه بر تدبیر و نقش حمایتی وزارت صنعت در ورود سیمان به بورس کالا، اجبار عرضه این کالا فقط در بورس کالا را یک تصمیم درست توصیف کرد که حقوق تولیدکننده و مصرف کننده را حمایت می کند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از خبرگزاری ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «عبدالرضا شیخان» عنوان کرد: از آغاز سال جاری با پیگیری ها و رایزنی های انجام شده و موافقت وزارت صنعت، به تدریج کارخانجات و واحدهای تولیدی سیمان به صورت داوطلبانه وارد بورس کالا شدند.
وی اظهار داشت: به علت شفافیتی که با انجام این کار در قیمت ها به وجود آمد، تمایل واحدهای تولیدی برای عرضه محصولات خود در بورس کالا افزایش پیدا کرد، به صورتی که حالا نزدیک به ۸۵ درصد از واحدهای تولیدی سیمان، محصولات خویش را در بورس کالا عرضه می کنند.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، اجبار واحدهای تولیدی برای عرضه محصولات خود در بورس کالا را تصمیمی درست توصیف کرد و اضافه کرد: عرضه بخشی از سیمان در بورس باعث چندنرخی شدن محصول و سو استفاده سودجویان و دلالان می شود.
وی با تقدیر از نقش حمایتی وزارت صنعت در این حوزه، بیان داشت: این مورد برای وزارت صنعت از دو جنبه بازرگانی و صنعتی قابل توجه است؛ از منظر صنعتی ورود سیمان به بورس یعنی پشتیبانی از تولید و دادن ضمانت به تولیدکننده و فروش محصول، از جنبه بازرگانی هم در کنار ایجاد دسترسی مصرف کننده به کالا، سایر اهداف بازرگانی و تجاری مورد نظر وزارت خانه تأمین خواهد شد.
شیخان تصریح کرد: این تصمیم باعث افزایش شفافیت در بخش های مختلف بازار شده و امکان رصد و پایش را برای دستگاه ها و نهادهای متولی و نظارتی فراهم نموده است.
وی اظهار داشت: این تصمیم نه تنها قیمت ها را کنترل و آرامش بازار را تأمین می کند، بلکه در حوزه مالیاتی هم بسیار کمک کننده خواهد بود.
این مقام صنفی افزود: البته هر تغییر روش با مقاومت هایی روبه رو خواهد بود و در این مورد که مقرر است یک روش عرضه با قدمت ۸۸ سال تغییر کند قطعا با مقاومت ها و چالش هایی روبه رو خواهد شد، اما در نهایت این تغییر به نفع تولیدکننده و مصرف کننده خواهد بود.
تداوم آرامش بازار سیمان در صورت تأمین برق و سوخت
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در ادامه به چالش های بازار سیمان و نوسانات قیمتی آن اشاره نمود و اضافه کرد: از نیمه تیرماه سال جاری به علت محدودیت هایی که از جانب وزارت نیرو به واحدهای تولیدی سیمان درمورد تأمین برق مصرفی اِعمال شد، فضای روانی سنگینی بر بازار سیمان حاکم شد.
وی عنوان کرد: به دنبال اطلاعیه وزارت نیرو، افرادی که سیمان خریداری نموده بودند از عرضه سیمان خود به بازار جلوگیری کردند و این مورد باعث ایجاد بازار سیاه سیمان شد.
شیخان افزود: در آن زمان چون فقط بخشی از سیمان در بورس عرضه می شد، با بالا رفتن قیمت در بازار آزاد، قیمت در بورس هم افزوده شد.
طبق گفته های دبیر انجمن سیمان، با تأمین برق واحدهای تولیدی سیمان به صورت نیمه پایدار و افزایش عرضه سیمان در بورس کالا، هم اکنون آرامش نسبی در بازار شکل گرفته است که در صورت تداوم تأمین برق و سوخت کارخانجات، این آرامش استمرار خواهد داشت.
به گزارش شاه بلاگ به نقل از خبرگزاری ایرنا، پیش تر «سیف الله امیری» مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت با اشاره به اینکه ۶۲ واحد سیمانی در سامانه بورس کالا ثبت نام کرده اند، افزود: ۵۲ واحد سیمانی هم درحال عرضه در بورس هستند، اما ۹ واحد سیمانی هنوز در بورس کالا وارد نشده اند که تا هفته آینده تکلیف آنها هم مشخص خواهد شد.

1400/06/16
23:38:05
5.0 / 5
952
تگهای خبر: بازرگانی , تولید , خرید , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است