توسط محققان دانشگاه صنعتی امیركبیر محقق شد؛

تولید هیدروژن خالص و گاز با تاكید بر سوخت پاك

تولید هیدروژن خالص و گاز با تاكید بر سوخت پاك به گزارش شاه بلاگ محققان دانشگاه صنعتی امیركبیر موفق به تولید هیدروژن خالص با تاكید بر سوخت های پاك شدند كه می توان در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی از آن بهره برد.



به گزارش شاه بلاگ به نقل از دانشگاه صنعتی امیركبیر، هادی ابراهیمی فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیركبیر و مجری طرح «مدلسازی و مطالعات تجربی تولید گاز سنتز با استفاده از حامل های اكسیژن پروسكایتی در یك میكرو راكتور به كمك فرآیند چرخه شیمیایی» اظهار نمود: هدف از انجام این پروژه تولید هیدروژن خالص و تكیه بر سوخت های پاك است؛ از آنجایی كه كاهش انتشار و ذخیره سازی CO۲ در تبدیلات گازی ضروری می باشد این پروژه را اجرایی كردیم.
وی با اشاره به اینكه كاربرد میكرو راكتور بستر ثابت برای غلبه بر معایب راكتورهای بستر متحرك همچون ساییدگی ذرات در این پروژه مورد نظر بوده است، بیان داشت: در این طرح تولید هیدروژن و گاز سنتز در میكرو راكتور جهت كاهش آلودگی محیط زیست، كاهش مصرف انرژی در مقایسه با روشهای موجود توسط شیوه مدلسازی ریاضی بررسی گردید و از جانب دیگر روش نوین چرخه شیمیایی جهت این كار تحقیقاتی مورد استفاده قرار گرفت.
وی با اشاره به روش كار خود در این طرح اظهار داشت: با استفاده از روش مدلسازی ریاضی و با بررسی كارهای گذشته پروژه را شروع و با اعتبارسنجی و استفاده در ایده های مطرح شده پروژه را به نتیجه رساندیم.
ابراهیمی با اشاره به كاربرد طرح اظهار داشت: از نتیجه این پروژه می توان در صنعت نفت، پالایشگاه، پتروشیمی و صنایع فولاد بهره برد.
ابراهیمی با اشاره به خصوصیت های طرح اظهار داشت: تولید هیدروژن خالص و تكیه بر سوخت های پاك، كاهش انتشار و ذخیره سازی CO۲، كاربرد میكرو راكتور بستر ثابت برای غلبه بر معایب راكتور های بستر متحرك همچون ساییدگی ذرات، ساخت راكتور با ابعاد كوچك (از جمله قابل حمل بودن و كاهش مقاومت های انتقال حرارت و جرم) و عرضه مدلی برای درك بیشتر از پدیده های موجود در فرآیند همچون خصوصیت های این طرح به حساب می آید.
وی با تاكید بر اینكه این طرح هیچگونه نمونه داخلی و خارجی ندارد، عنوان كرد: طرح های عرضه شده توسط داوران بین المللی بررسی و به چاپ رسیده اند.
این محقق دانشگاه صنعتی امیركبیر تاكید داشت: كاهش الودگی محیط زیست- كاهش مصرف انرژی- استفاده بهینه از حجم راكتور همچون مزیت های رقابتی این پروژه به حساب می آید.
وی اظهار داشت: تولید هیدروژن و گاز سنتز بعنوان خوراك واحد های تولید متانول، آمونیك، سوخت مایع (مثل بنزین) از گاز طبیعی، احیای سنگ آهن در صنعت فولادمورد استفاده قرار می گیرد.
از این رساله ۳ مقاله چاپ شده، ۲ مقاله تحت داوری در مجلات ISI و ۶ مقاله كنفرانس بین المللی بدست آمد. مهمترین مقاله در مجله Journal of Cleaner Production با ایمپكت بالای ۵ به چاپ رسید. این پروژه به راهنمایی دكتر محمد رحمانی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیركبیر انجام شده است.
 

1396/10/16
22:55:52
5.0 / 5
5234
تگهای خبر: بین الملل , تولید , دانش , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است