آیا هوش مصنوعی درمانگر می تواند روند مراقبت های بهداشت روان را متحول کند؟

آیا هوش مصنوعی درمانگر می تواند روند مراقبت های بهداشت روان را متحول کند؟ به گزارش شاه بلاگ، آیا می خواهید با یک چت بات درمانگر صحبت کنید؟ چت بات درمانگر مبتنی بر هوش مصنوعی سیستم پشتیبانی امیدوارکننده ای را برای افرادی که به کمک در قسمت سلامت روان نیاز دارند عرضه می دهند، اما سوالات اخلاقی زیادی هم در اینباره مطرح است.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از آی او، بات مکالمه یا چت بات های(Chatbot) هوش مصنوعی مانند «Replika» بعنوان همراهان بالقوه پشتیبانی از سلامت روان برای بیشتر از دو میلیون کاربر فعال، درحال ظهور هستند. با این وجود کارشناسانی مانند دکتر «پال مارسدن»(Paul Marsden) یکی از اعضای انجمن روان شناسی بریتانیا، اخطار داده که چنین برنامه هایی فقط باید مکملی برای درمان حضوری باشند.
چت بات هوش مصنوعی «Replika» از فناوری OpenAI استفاده می نماید و افراد از آن استفاده می نمایند. محققان آنرا مورد بررسی قرار دادند و در ایتالیا استفاده از آن برای افراد زیر سن قانونی و افراد شکننده از نظر احساسی به سبب نگرانی دولت ایتالیا در این حوزه، ممنوع گردید.
«جن پرسون»(Jen Persson) مبارز حریم خصوصی آنلاین بریتانیا، خواهان تنظیم جهانی چت بات درمانگر است، در حالیکه برنامه مراقبه Headspace با استفاده از هوش مصنوعی به صورت انتخابی به بهبودی تمرکز در انسان کمک می نماید.
چت بات درمانگران: مکملی برای مراقبت از انسان
چت بات درمانگر هوش مصنوعی مانند Replika یک سیستم پشتیبانی امیدوارکننده را برای کسانی که به کمک سلامت روان نیاز دارند عرضه می دهند. Replika که توسط Eugenia Kuyda تأسیس شد، برای عرضه بازخورد مثبت بر مبنای رویکرد درمانی کارل راجرز، روانشناس آمریکایی طراحی شده است. این چت بات بیشتر از ۱۰ میلیون کاربر دارد و خصوصیت هایی مانند مربیگری یا کوچینگ، حافظه و عملکردهای خاطرات را عرضه می دهد. باآنکه Replika امکان دارد در شرایط ویژه ای مفید باشد، پل مارسدن از انجمن روانشناسی بریتانیا، اخطار می دهد که این برنامه ها فقط باید بعنوان مکملی برای درمان انسان عمل کنند.
به رغم مزایای بالقوه چت بات های هوش مصنوعی، نگرانی هایی در مورد نتایج اخلاقی استفاده از فناوری هوش مصنوعی در پشتیبانی از سلامت روان مطرح گردیده است. کوکو(Koko)، یک شرکت فناوری بهداشت روان مستقر در سانفرانسیسکو، به سبب اجرای آزمایشی با استفاده از چت بات هوش مصنوعی GPT-۳ برای نوشتن پاسخ برای بیشتر از ۴۰۰۰ کاربر با انتقاد مواجه گردید.
مقررات و نگرانی های اخلاقی
همانطور که چت بات های درمانگر مبتنی بر هوش مصنوعی به شهرت می رسند، درخواست ها برای تنظیم جهانی در این حوزه بیشتر می شود. جن پرسون، فعال حریم خصوصی آنلاین بریتانیا، پیشنهاد می دهد که شرکتهای هوش مصنوعی که ادعاهای در ارتباط با محصولات سلامت روان را عرضه می کنند، باید تحت استانداردهای کیفیت و ایمنی، مشابه محصولات بهداشتی، قرار گیرند. در مورد Replika، آژانس محافظت از داده های ایتالیا این برنامه را به سبب نگرانی در مورد محتوای نامناسب برای افراد زیر ۱۸ سال و افراد از نظر عاطفی شکننده منع کرد.
متخصصان و اخلاق گرایان هوش مصنوعی استدلال می کنند که استفاده از هوش مصنوعی برای اهداف روانشناختی باید ذینفعان کلیدی مانند کارشناسان حوزه سلامت روان و حامیان جامعه را در فرایند توسعه مشارکت دهد و به آنها کمک نماید.
«الیزابت مارکیز»، محقق ارشد تجربه کاربری در شرکت مث ورکس(MathWorks) و محقق مقطع دکترا در دانشگاه میشیگان، اشاره نمود که اغلب هیچ اشاره ای به فرایند رضایت یا بررسی اخلاقی در آزمایش های ربات چت هوش مصنوعی وجود ندارد. محققان و متخصصان هوش مصنوعی به سبب عواملی مانند منابع در دسترس و سود، امکان دارد بخواهند از هوش مصنوعی برای اهداف روانی استفاده نمایند.
نقش هوش مصنوعی در مراقبت از انسان
در حالیکه بعضی از برنامه ها روی چت بات های درمانگر هوش مصنوعی تمرکز می کنند، برخی دیگر مانند Headspace به تمرکز انسان می پردازد. با بیشتر از سی میلیون کاربر و تاییدیه سازمان سلامت ملی انگلیس(NHS) در بریتانیا، اعتقاد اصلی Headspace بر مراقبت انسان استوار است. این شرکت از هوش مصنوعی گزینشی استفاده می نماید و عمق مشارکت انسان را حفظ می نماید و در عین حال از سلامت روان پشتیبانی می کند.
نتایج یک تحقیق اخیر توسط دانشگاه کرنل نشان داد که ربات گفتگوگر «ChatGPT»، همدلی شناختی معادل یک کودک ۹ ساله را نشان داده است. با پیشرفت مداوم در فناوری چت بات هوش مصنوعی، پتانسیل ایجاد تحول در مراقبت از سلامت روان مشهود است، اما باید تعادلی بین کمک هوش مصنوعی و مراقبت های انسانی ایجاد شود تا از حمایت اخلاقی و مؤثر برای افراد نیازمند اطمینان حاصل شود.




منبع:

1402/01/26
15:27:57
5.0 / 5
360
تگهای خبر: آنلاین , پیشرفت , توسعه , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است