نمایی از مریخ که پیش از این ندیده اید

نمایی از مریخ که پیش از این ندیده اید شاه بلاگ: به گزارش شاه بلاگ، تصاویر اعجاب انگیز ناسا مریخ سرخ را در نور فرابنفش نمایش می دهند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، اخترشناسان با استفاده از مأموریت تکامل مواد فرار و جو مریخ(MAVEN) ناسا به اختصار «ماون» از سیاره سرخ در ماه ژوئیه ی سال ۲۰۲۲، در طول فصل تابستان نیمکره ی جنوبی، زمانیکه این سیاره در نزدیکترین فاصله به خورشید قرار داشت و سپس در ماه ژانویه ۲۰۲۳ بعد از عبور از نیمکره ی شمالی مریخ در دورترین فاصله در مدار خود از خورشید، تصاویری ثبت کردند.
دستگاه طیف نگار فرابنفش تصویربرداری(IUVS) ماون طول موج های بین ۱۱۰ تا ۳۴۰ نانومتر را در خارج از طیف مرئی اندازه گیری می کند. نواحی ارغوانی عکس ها نمایانگر اُزن در جو مریخ است، در حالیکه نواحی سفید و آبی نشان دهنده ی ابرها یا مه در آسمان این سیاره است. سطح این سیاره در تصاویر جدید مایل به زرد یا سبز به نظر می آید.
مقامات ناسا در اطلاعیه ای اعلام کردند: با مشاهده ی سیاره سرخ در طول موج های فرابنفش، دانشمندان می توانند درکی از جو مریخ به دست آورند و خصوصیت های سطح آنرا به روش های قابل توجهی مشاهده کنند.
این تصاویر که ناسا در روز ۲۲ ژوئن به اشتراک گذاشته است، زمانی ثبت شده اند که این سیاره در نزدیکی دو طرف مدار خود به دور خورشید قرار داشت و فصول مریخ که به سرعت درحال تغییر بودند، به ثبت رسید. مریخ مانند زمین بر روی یک محور کج می چرخد که سبب می شود این سیاره چهار فصل مختلف را تجربه کند. با این وجود، فصول در مریخ حدودا دو برابر فصول روی زمین است چونکه سال مریخی حدودا دو برابر سال زمینی است.
مریخ زمانیکه نیمکره ی جنوبی آن به سمت خورشید متمایل است به نزدیکترین فاصله به خورشید می رسد، در حالیکه زمانیکه نیمکره ی شمالی به سمت خورشید متمایل می شود، در دورترین فاصله قرار می گیرد. در نتیجه، دما در تابستان جنوبی بسیار گرم تر از تابستان شمالی است. افزایش دما سبب تلاطم بیشتر، بادهای قوی تر و طوفان های گرد و غبار بزرگتر در نیمکره جنوبی می شود.


نخستین تصویر که در ماه ژوئیه ۲۰۲۲ ثبت شده است، یکی از عمیق ترین دهانه های مریخ، یعنی دهانه «Argyre»، در نزدیکی سمت چپ پایین سیاره را به تصویر می کشد. این دهانه مملوء از مه اتمسفر به نظر می آید، در حالیکه دره های عمیق «Valles Marineris» در نزدیکی سمت چپ بالای سیاره پر از ابر به نظر می رسند.
گرمای هوای تابستان سبب کوچک شدن یخ های قطب جنوب می شود که به نوبه خود دی اکسید کربن آزاد می کند و سبب ضخیم تر شدن جو می شود. ماون که در ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ برای مطالعه گازهای جوی سیاره به فضا پرتاب شد، همینطور افزایش اتلاف هیدروژن از مریخ را در این زمان از سال شناسایی کرده است که احیانا در نتیجه ی طوفان های گرد و غباری که بخار آب را به ارتفاعات بسیار بالا هدایت می کند، ایجاد می شود.
مطالعه این سیستم ها دید بهتری در مورد نحوه ی تکامل سیاره ی سرخ در طول زمان عرضه می دهد. مقامات ناسا در این بیانیه گفتند: تلفات جوی به دانشمندان درکی از تاریخچه ی جو و آب و هوا، آب مایع و سکونت پذیری سیاره مریخ می دهد.
تصویر دوم که در ماه ژانویه سال ۲۰۲۳ ثبت شده است، نیمکره ی شمالی سیاره سرخ را بعد از عبور از دورترین نقطه در مدار خود به دور خورشید، به تصویر می کشد که سبب ایجاد انبوهی از ابرهای سفید در ناحیه قطب شمال شده است. انباشته ای از اُزن را میتوان در بالای سیاره به رنگ سرخابی مشاهده کرد که در طول شبهای قطبی سرد زمستان شمالی تجمع یافته است. با این وجود، افزایش بخار آب در فصل بهار این لکه ی اُزن در نیمکره ی شمالی را از بین می برد.
مأموریت ماون ناسا در پاییز سالجاری ۱۰ سالگی خویش را جشن می گیرد. این کاوشگر در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۴ وارد مدار مریخ شد.




منبع:

1402/04/04
08:53:30
5.0 / 5
416
تگهای خبر: تاریخ , دانش , دستگاه , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است