بازنشستگی موشك قدرتمند اروپا پس از ۲۷ سال

خداحافظ آریان ۵ !

خداحافظ آریان ۵ ! شاه بلاگ: موشک پر قدرت اروپا دو ماهواره را در ماموریت نهایی خود به مدار برد.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، آریان ۵ قدرتمند در روز پنجم ژوئیه در آخرین ماموریت خود، که از سال ۱۹۹۶ شروع شده بود و شامل ۱۱۷ پرتاب مداری می شد، به فضا پرواز کرد.
ماموریت در ساعت ۱۸ به وقت منطقه زمانی شرقی (۰۱: ۳۰ بامدادان روز پنجشنبه به وقت تهران) شروع شد و آریان ۵ از فرودگاه فضایی اروپا در کورو، گویان فرانسه به فضا پرتاب شد. حدود ۲.۵ دقیقه بعد از پرواز، پیشران های جامد ۱۰۳ فوتی (۳۱.۶ متری) موشک از مرحله اصلی جدا شدند و مرحله اصلی با تک موتور روشن، دو ماهواره را به مدار حمل کرد.
مرحله اصلی حدود ۹ دقیقه بعد از بلند شدن خاموش شد و پروسه بازگشت به مدار زمین را شروع کرد. تقریباً ۳۰ دقیقه بعد از پرواز، نخستین ماهواره به نام هاینریش-هرتز در مدار انتقال زمین، ثابت در بالای زمین قرار گرفت. حدود سه دقیقه بعد، دومین محموله، معروف به Syracuse 4B، وارد مدار شد.
مدیر عامل آریان اسپیس، شرکتی مستقر در فرانسه که این موشک را اداره می کرد، در پخش اینترنتی پرتاب امروز اظهار داشت: آریان ۵ کار خودرا کاملا به انتها رسانده است. این موشک واقعا یک پرتابگر افسانه ای است.
هاینریش-هرتز یک ماهواره ارتباطی آزمایشی است که سخت افزار جدیدی را آزمایش می کند و به عنوان یک سکوی آزمایشی برای آزمایش های علمی و فنی دانشگاه و بخش دولتی عمل می کند.
ماموریت این ماهواره توسط آژانس فضایی آلمان دنبال شده و با نام اختصاری DLR شناخته می شود. هاینریش-هرتز نخستین ماهواره آلمانی است که به نمایش چنین فناوری و تحقیقات ارتباطی اختصاص یافته است.
Syracuse 4B نیز به Syracuse 4A می پیوندد که در سال ۲۰۲۱ پرتاب شده بود. این جفت توسط ایرباس برای دولت فرانسه ساخته شدند و به عنوان رله های ارتباطی نظامی جایگزین ماهواره های Syracuse 3A و 3B می شوند.
هردوی این ماهواره ها به سمت مدار زمین ایستا حرکت می کنند که در حدود ۲۲۲۰۰ مایلی (۳۵۸۰۰ کیلومتر) بالاتر از سطح زمین قرار دارند.
پرواز امروز به یک فعالیت تقریباً ۳۰ ساله برای آریان ۵ تمام کرد.
سخنگوی آژانس فضایی اروپا (ESA) می گوید: آریان ۵ میراثی باورنکردنی از مهارت فنی و اطمینان را از خود بجای گذاشته است. آریان ۵ در طول عمر عملیاتی خود یک دارایی مهم برای اروپا برای اطمینان از دسترسی مستقل به فضا بوده است.
مدیریت این موشک دو مرحله ای توسط آریان اسپیس و تحت نظر آژانس فضایی اروپا و فرانسه انجام می شد و توسط ایرباس تولید شده بود.
آریان ۵ چندین مرحله ارتقاء را پشت سر گذاشته و در پنج پیکربندی مختلف پرواز کرده است.
آریان ۵ برای نخستین بار در سال ۱۹۹۶ به فضا پرتاب شد، اما در همان نخستین پرواز موفق به رسیدن به مدار نشد و موجب شد تا در اواسط پرواز متوقف شود. بعد از آن شکست اولیه، موشک به یکی از قابل اعتمادترین پرتابگرهای جهان تبدیل شد. طبق گفته آژانس فضایی اروپا، از ۱۱۷ ماموریت آریان ۵ و ۲۳۹ محموله تحویل شده به مدار، این موشک ۹۶ درصد موفقیت کسب کرده است.
توسعه جایگزینی برای آریان ۵ به نام آریان ۶ بیش از یک دهه است که ادامه دارد. یکی از نمایندگان آژانس فضایی اروپا می گوید: آریان ۶ یک سیستم پرتاب کننده جدید است که انعطاف پذیرتر، مقرون به صرفه تر است و در مقایسه با آریان ۵ تنوع پرتاب های بیشتری را ارائه می دهد. موشک جدید اروپا برای پرواز در دو پیکربندی A62 و A64 طراحی خواهد شد که به ترتیب دارای دو و چهار پیشران جامد موشک هستند.
در ابتدا انتظار میرفت این موشک جدید در سال ۲۰۲۰ رونمایی شود، اما شکست های به وجود آمده بارها این هدف را در تقویم به تعویق انداخته است. حالا انتظار می رود که آریان ۶ اواخر سال ۲۰۲۳ ارائه شود و تا آن زمان که آماده شود.
تا آن زمان اروپا باید از گزینه های دیگری برای پرتاب محموله های خود استفاده نماید.
یک مقام آژانس فضایی اروپا می گوید: در صورت لزوم، گزینه های جایگزین توسط آژنس فضایی از نقطه نظر فنی، برنامه زمانی و امنیتی مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهند گرفت تا از ادامه برنامه های فضایی اروپای اطمینان حاصل شود.
در ماه آوریل، گزارش شد که کمیسیون اروپا درحال بررسی امکان پرتاب تعدادی از ماهواره های ناوبری گالیله اتحادیه اروپا با بهره گیری از موشک فالکون هوی اسپیس ایکس است.




منبع:

1402/04/15
15:47:20
5.0 / 5
354
تگهای خبر: امنیت , اینترنت , توسعه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است