اهمیت كاهش انتشار گازهای گلخانه ای بیش از همیشه؛

احتمال تعطیلی سیستم جریان اقیانوسی و فاجعه آب و هوایی قریب الوقوع

احتمال تعطیلی سیستم جریان اقیانوسی و فاجعه آب و هوایی قریب الوقوع به گزارش شاه بلاگ، دانشمندان می گویند سیستم جریان اقیانوسی احیانا در اوایل سال ۲۰۲۵ به صورت کلی مختل و منجر به فاجعه آب و هوایی شود، چون که جریان گردش وارونه نصف النهاری اقیانوس اطلس ضعیف شده است و پیشبینی های جدید نشان داده است که می تواند بین سالهای ۲۰۲۵ تا ۲۰۹۵ به صورت کامل خاموش شود.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، بر اساس پیشبینی های جدید، سیستم اصلی جریان های اقیانوسی که گرما را از مناطق استوایی به اقیانوس اطلس شمالی منتقل می کند، می تواند خیلی زودتر از حد انتظار تعطیل شود. چنین فروپاشی برای آب و هوای زمین فاجعه بار خواهد بود.
این سیستم که بعنوان جریان گردش وارونه نصف النهاری اقیانوس اطلس(AMOC) شناخته می شود، قبلاً در ارتباط با افزایش دمای اقیانوس ها به صورت قابل ملاحظه ای ضعیف شده بود. با این حال، هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی(IPCC) اخیرا اعلام نموده بود که دانشمندان آب و هوا انتظار ندارند AMOC به صورت کامل در قرن آینده خاموش شود.
این در شرایطی است که یک مطالعه جدید حالا این نتیجه گیری را به چالش کشیده است و می گوید احتمال توقف AMOC تا سال ۲۰۲۵ وجود دارد.
پیتر دیتلوسن(Peter Ditlevsen) رهبر این مطالعه از موسسه نیلز بور در دانشگاه کپنهاگ دانمارک در اطلاعیه ای اظهار داشت: فروپاشی AMOC می تواند عواقب بسیار جدی برای آب و هوای زمین داشته باشد. بعنوان مثال می تواند با تغییر نحوه توزیع گرما و بارندگی در سطح جهان فاجعه بیافریند.
این گروه از پژوهشگران با دریافتن اینکه اندازه گیری های مستقیم قدرت AMOC تنها در ۱۵ سال قبل انجام شده است، ابزارهای آماری پیچیده ای را برای داده های دمای اقیانوس ها به کار بردند که تا دهه ۱۸۷۰ عقب رفتند.
این تحلیل و بررسی دقیق در نهایت علایم اخطار دهنده قابل توجهی از فروپاشی AMOC بین سالهای ۲۰۲۵ تا ۲۰۹۵ با درصد اطمینان قابل توجه ۹۵ درصدی را نشان داد.
به صورت دقیق تر، نتایج این گروه نشان داده است که محتمل ترین زمان برای این فروپاشی حدود سال ۲۰۵۷ خواهد بود.
با این وجود، سایر دانشمندان اقلیم محتاط هستند و می گویند که هنوز عدم قطعیت در این داده ها وجود دارد که می تواند بر صحت آن تاثیر بگذارد. با این وجود، شایان ذکر است که حتی احتمال خاموش شدن AMOC هم نگران کننده است.
AMOC روش اصلی سیاره ما برای انتقال گرما به دور از مناطق استوایی است. بدون آن، مناطق استوایی به سرعت با افزایش دما مواجه می شوند، در حالیکه باران های حیاتی استوایی مختل می شوند. چنین باران هایی برای محیط های آمریکای جنوبی، غرب آفریقا و همینطور در هند و سایر مناطق جنوب آسیا ضروری هستند.
در همین حال، شمال و غرب اروپا منبع آب گرم خویش را از مناطق استوایی از دست می دهند که منجر به طوفان های بیشتر و زمستان های شدیدا سرد در این مناطق می شود. از دست رفتن جریان اقیانوسی به صورت ویژه منجر به افزایش سطح دریا در ساحل شرقی ایالات متحده هم خواهد شد.
دیتلوسن می گوید: نتیجه ما بر اهمیت کاهش انتشار گازهای گلخانه ای جهانی در اسرع وقت تاکید می کند.
وی ادامه داد: در سالهای اخیر، خطرات ناشی از گرم شدن آب و هوا توسط انسان را که طی آن موج گرما بیشتر نیم کره شمالی را فرا گرفته است، دیده ایم و باآنکه امکان دارد از دست دادن AMOC سبب خنک شدن شمال و غرب اروپا شود، اما این فروپاشی به افزایش گرمای مناطق استوایی کمک می نماید، جایی که افزایش دما سبب ایجاد شرایط زندگی چالش برانگیز می شود.
این یافته ها اخیرا در مجله Nature Communications انتشار یافته است.



1402/05/06
18:18:02
5.0 / 5
257
تگهای خبر: پژوهش , جهان , دانش , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است