کلیه خوک پیوند زده شده به انسان، بعد از یک ماه همچنان کار می کند

کلیه خوک پیوند زده شده به انسان، بعد از یک ماه همچنان کار می کند به گزارش شاه بلاگ، گروهی از پژوهشگران «دانشگاه نیویورک» یک ماه پیش، یک کلیه خوک را به بدن انسان پیوند زدند و الان اعلام نموده اند که کلیه پیوندی همچنان درحال کار کردن است.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، به محض اینکه خبر موفقیت گروهی از پژوهشگران «دانشگاه آلاباما»(University of Alabama) در پیوند یک کلیه خوک اصلاح ژنتیکی شده به یک بیمار انسان و کار کردن آن به مدت یک هفته انتشار یافت، خبر رسید که گروه دیگری موفق شده اند از این مدت زمان فراتر برود. در یک گام دلگرم کننده دیگر برای رفع کمبود اعضای پیوندی، جراحان مرکز پزشکی «لانگون هلث دانشگاه نیویورک»(NYU Langone Health) یک کلیه خوک اصلاح شده ژنتیکی را برای نخستین بار بیشتر از یک ماه زنده نگه داشتند و کلیه پیوندی به صورت کامل در بدن یک بیمار مرگ مغزی عمل کرد.
پیوند اعضا از معجزات جراحی مدرن است که جان صدها هزار نفر را نجات داده و در عین حال، کیفیت زندگی آنها را هم بهبود بخشیده است. مشکل اینجاست که اندام های مناسب خیلی کم هستند و عرضه به هیچ وجه به تقاضا نزدیک نمی گردد. تنها در آمریکا، ۲۶ هزار نفر در سال ۲۰۲۲ کلیه های جدید دریافت نمودند. با این حال، ۸۰۸ هزار نفر به بیماری کلیه در مرحله نهایی مبتلا هستند و لیست انتظار پیوند، ۱۰۳ هزار نفر را در بر دارد.
از آنجائیکه اندام های انسانی کافی جهت استفاده وجود ندارد، پزشکان، جراحان و دانشمندان به دنبال جایگزین هایی هستند که اندام های مصنوعی ساخته شده از بافت زنده و اندام های حیوانات نسبتا سازگار را در بر می گیرند. خوک ها بخصوص مورد علاقه دانشمندان هستند چونکه از بسیاری جهت ها، اندام های داخلی آنها شباهت بسیاری به بدن ما دارند.


یکی از اشکالات بزرگ اینست که خوک ها مولکول قندی به نام «آلفا گال»(alpha-gal) دارند که انسان ها فاقد آن هستند. این بدان معناست که بعنوان مثال، وقتی یک کلیه خوک در بدن انسان قرار می گیرد، سیستم ایمنی گیرنده به حالت اخطار فوری می رود که به آن «رد فوق حاد» می گویند و در عرض چند دقیقه بعد از اتصال اندام خوک پیوندی به جریان خون رخ می دهد.
روش معمول برای رسیدگی به این امر، اصلاح ژنتیکی خوک برای عدم تولید آلفا گال با استفاده از ۱۰ ویرایش کد ژنتیکی خوک است. پژوهشگران لانگون هلث برای این پروژه، یک اصلاح حذفی را همراه با داروهای استاندارد سرکوب کننده ایمنی و غربال گری فشرده برای «سیتومگالوویروس خوک»(pCMV) و شش ویروس خوکی دیگر که می توانند سبب نارسایی اندام شوند، انتخاب کردند.


به علل اخلاقی واضح، پیوند روی یک بیمار مرد ۵۷ ساله مرگ مغزی انجام شد که از قبل با این روش موافقت نموده بود و اعضای او برای پیوند نامناسب بودند. کلیه های خود بیمار برداشته شدند و کلیه خوک جایگزین یکی از آنها شد. کلیه با قرار دادن غده تیموس خوک در زیر لایه بیرونی اندام اصلاح گردید. تیموس به بدن گیرنده کمک می نماید تا اندام جدید را تشخیص دهد و از واکنش های ایمنی بعدی جلوگیری می کند.


تابحال کلیه بیشتر از ۳۲ روز زنده و سالم باقی مانده و به صورت کامل کار کرده که یک رکورد جدید است. بیوپسی و نظارت ها نشان می دهند که اندام در سطح مطلوب کار می کند. خوک «گال سیف»(GalSafe) توسط یکی از شرکتهای تابعه «یونایتد تراپیوتیکس»(United Therapeutics) ساخته شده و توسط «سازمان غذا و داروی آمریکا»(FDA) برای کاربرد پزشکی و بعنوان منبع غذایی برای افرادی که از آلرژی گوشتی به نام سندروم آلفا گال رنج می برند، تایید شده است.
آزمایش ها مقرر است با اجازه خانواده بیمار، کمیته اخلاق و حمایت های یونایتد تراپیوتیکس تا سپتامبر ادامه یابند.
دکتر «رابرت مونتگومری»(Robert Montgomery) از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: ما تمایل داریم از خوکی استفاده نماییم که ایمنی آن قبلا توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شده است. ترکیب این نتایج با آن چه تابحال در پژوهش های پیوند خارجی خود یافته ایم، ما را به مرحله کارآزمایی بالینی نزدیک تر می کند. ما می دانیم که این روش، پتانسیل نجات دادن جان هزاران نفر را دارد اما می خواهیم از حداکثر ایمنی و مراقبت در حین حرکت به جلو اطمینان حاصل نماییم.



1402/05/27
00:27:43
5.0 / 5
239
تگهای خبر: پژوهش , تولید , دانش , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است