با آزمایش روی موشها؛

امیدها برای درمان چاقی و بیماری کبدی با نوعی نانوژل افزوده شد

امیدها برای درمان چاقی و بیماری کبدی با نوعی نانوژل افزوده شد شاه بلاگ: بررسی های دانشمندان نشان میدهد که استفاده از نانوژل حاوی دارو می تواند برای درمان چاقی و برخی بیماریهای کبدی استفاده گردد.



به گزارش شاه بلاگ به نقل از مهر، یک مهندس زیست پزشکی دانشگاه ماساچوست حاملی از جنس نانوژل طراحی نموده و از آن برای حمل دارو بهره برده است. نتایج نشان داده است که این دارو به کبد موش مبتلا به چاقی رسیده و به صورت موثری در درمان بیماری ناشی از رژیم غذایی موش اثربخش بوده است.
تای تایوماناوان استاد برجسته شیمی و مهندسی زیست پزشکی دانشگاه ماساچوست می گوید: موش های تحت درمان وزن خویش را به صورت کامل از دست دادند و ما هیچ عارضه جانبی غیرطبیعی ندیدیم. با عنایت به این که ۱۰۰ میلیون آمریکایی چاقی و اختلالات قلبی و عروقی دارند، ما از نتیجه های این کار بسیار هیجان زده شدیم.
برای تجاری سازی این یافته ها و استفاده از آن در انسان ها، یک شرکت نوپا به نام سیتا تراپیوتیکس (Cyta Therapeutics) تاسیس شده است که مقرر است این فناوری نانوژل را توسعه دهد. این شرکت نوپا در اواخر ماه ژوئیه، در شانزدهمین نشست سالانه نوآوری علوم زندگی ماساچوست (MALSI) در بوستون، جایزه بهترین استارت آپ را از نگاه داوران به دست آورد.
تایوماناوان می گوید: توسعه این فناوری و انتقال آن از موش به انسان یک گام بزرگ به حساب می آید، ما امیدواریم که این یافته ها در آینده بلاخره به یک دارو تبدیل گردد.
یکی از اهداف اصلی این مرکز، فهمیدن چگونگی رهایش داروی در جای مناسب در بدن با تشکیل پلت فرم های تحویل جدید برای مولکول های کوچک و بزرگ است.
Thyromimetics یا داروهایی که از هورمون تیروئید تقلید می کنند، بعنوان یک روش بالقوه برای مقابله با مشکل چاقی، دیابت نوع ۲، کلسترول بالا، اختلال عملکرد متابولیک (MASH) و سایر شرایط متابولیکی در نظر گرفته شده است. با این وجود، درمان هدفمند مهم می باشد. تایوماناوان و همکارانش به دنبال استفاده از این راهبرد هستند.
وی می گوید: ما فهمیدیم که باید این دارو را به صورت انتخابی به کبد تحویل دهیم چونکه اگر به جاهای دیگر برود، می تواند سبب ایجاد عوارض ناخواسته شود. علاوه بر عوارض جانبی، انتظار می رود مصرف این دارو به صورت سیستماتیک اثربخشی آنرا بکاهد، که این مورد در مطالعه های مختلف هم تأیید شده است.
محققان این پروژه موش ها را به مدت ۱۰ هفته تحت رژیم غذایی با چربی بالا، قند بالا و کلسترول بالا قرار دادند و وزن آنها را دو برابر کردند. یک گروه کنترل هم با یک رژیم غذایی سالم تغذیه شدند.
تایوماناوان می گوید: «ما با استفاده از اختراع منحصر به فرد خود، یک رویکرد بسیار ساده عرضه دادیم که می توانیم به صورت انتخابی به اهداف مختلفی دارو را هدایت نماییم.»
هنگامی که نانوژل در داخل سلول های کبدی قرار دارد، گلوتاتیون در سلول ها پیوندهای موجود در نانوژل را تجزیه می کند و دارو را آزاد می شود. این دارو سپس گیرنده بتا هورمون تیروئید را فعال می کند و منجر به کاهش چربی، افزایش سنتز اسید صفراوی و اکسیداسیون چربی می شود. بعد از پنج هفته درمان، موش ها به وزن طبیعی بازگشتند.


منبع:

1402/06/22
08:16:47
5.0 / 5
332
تگهای خبر: تجاری سازی , توسعه , دانش , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است