مدیر دفتر توسعه كسب و كار بین الملل:

آئین نامه جدید پشتیبانی از صادرات دانش بنیان ۱۰روز آینده ابلاغ میشود

آئین نامه جدید پشتیبانی از صادرات دانش بنیان ۱۰روز آینده ابلاغ میشود شاه بلاگ: به گزارش شاه بلاگ، مدیر دفتر توسعه کسب و کار بین الملل مرکز تعاملات بین الملل اظهار داشت: حمایت هایی در جهت توانمندکردن دانش بنیان ها در صادرات در نظر گرفته شده و آئین نامه جدید حمایتی تا ۱۰روز آینده ابلاغ می شود.



به گزارش شاه بلاگ به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، نشست شرکتهای حوزه فناوری زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی به همت باشگاه شرکتهای صادراتی دانش بنیان برگزار گردید.
سید مجتبی قدمگاهی، مدیر دفتر توسعه کسب و کار بین الملل مرکز تعاملات بین الملل معاونت علمی طی سخنانی در این جلسه که با حضور مدیران شرکتهای این حوزه و سیاستگذاران و فعالان حوزه دانش بنیان برگزار شد، عنوان کرد: تسهیل امور کسب و کار شرکتهای حوزه فناوری های زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی از اولویت های معاونت علمی است. خوشبختانه در قسمت کشاورزی و صنایع غذایی تحریم ها کمتر اثرگذار بوده اند چون که تابحال غذا به صورت رسمی و مستقیم تحریم نشده است. هدف ما توانمند کردن شرکتهای حوزه های مختلف در صادرات بین الملل است؛ مثلا مدتی قبل برای شرکتهای دارویی، مباحث رجیستر دارو در کشورهای مختلف را طی کارگاهی آموزش دادیم.
وی اشاره کرد: در بحث کشاورزی، استانداردهای مختلفی برای صادرات وجود دارد و هر کشور برای ورود ماشین آلات، سموم، آفت کش ها، کودها و … مقرراتی را تدوین کرده است. توانمندسازی شرکت ها در دریافت استانداردهای لازم در کریدور صادرات به انجام می رسد. در راه توانمندسازی شرکت ها، شناخت نقاط ضعف و قوت شرکت ها برای ما بسیار اهمیت دارد و بنا بر این به برگزاری گردهمایی در حوزه های صنعتی مختلف با حضور شرکت ها اقدام می نماییم. نکته اصلی اینجاست که شرکت ها باید توجه نمایند، نقش ما در نهایت تسهیل کننده است و صرفا به طی مسیر صادرات کمک می نماییم. پل های اولیه را ایجاد می نماییم و تلاش داریم مشکلات و چالش های پیش روی شرکت ها برای ورود به بازار بین الملل را رفع نماییم.
به گفته قدمگاهی، این خود شرکت ها هستند که باید برای برندینگ، مارکتینگ، توسعه بازار صادراتی و … هزینه کنند. دفتر توسعه کسب و کار بین الملل هم در این جهت حمایت هایی را برای شرکتهای دانش بنیان، خلاق و فناور در نظر گرفته است که طی آیین نامه هایی با بندهای مختلف که به صورت تخصصی تدوین شده اند، عرضه می شوند.
وی خاطرنشان کرد: اخیرا این آیین نامه ها ویرایش و اصلاح شده به صورتی که اعداد حمایتی بیشتر و برای شرکت ها جذابیت بیشتری داشته باشد. این آیین نامه طی ۱۰ روز آینده ابلاغ می شود. تمام این حمایت ها به شرکت ها کمک می کنند که در شروع مسیر صادرات و ورود به بازار با مشکلات کمتری مواجه شوند.
مدیر دفتر توسعه کسب و کار بین الملل مرکز تعاملات بین الملل معاونت علمی اشاره کرد: همچون این خدمات، ارسال نمونه محصول، پشتیبانی از حضور در نمایشگاه های بین المللی، بازاریابی، مشاوره، تحقیقات بازار، دریافت گواهینامه ها و استانداردها، انباداری در کشور مقصد و …است. یکی دیگر از حمایت های مهم در ارتباط با بحث تأمین مالی برای شرکت هاست. منظور از تأمین مالی فقط اعطای وام نیست و درصدد هستیم در ضمانت های وام و کل فرایند تأمین مالی کمک کننده باشیم.
وی با اعلان اینکه برند مشترک برای صادرات یکی از روش های تثبیت یک محصول در بازار و حضور قدرتمند شرکت ها در بازار هدف است، اضافه کرد: مسلم است که حضور شرکت ها به صورت مستقل، نتیجه چشم گیری در بر ندارد چون که در بین دیگر رقبا که سالهاست درحال صادرات هستند، نمی توان به سادگی فعالیت کرد. حتی به اذعان مدیران شرکتهای بزرگ ایرانی، این شرکت ها در سطح بین الملل، کوچک محسوب می شوند. چاره ما برای این مسئله، ایجاد کنسرسیوم، تعاونی، شرکت مشترک و … است که با به هم پیوستن شرکت ها، یک برند مشترک برای فروش ایجاد شود.
وی خاطرنشان کرد: فروش محصولات در یک سبد واحد و با هم افزایی توان شرکت ها می تواند در میزان فروش آنها اثر چشم گیری داشته باشد. هم اکنون ما ۳۰ کارگزار بین المللی در کشورهای مختلف برای تسهیل امور صادراتی شرکت ها داریم. این کارگزاران شبکه ها و کانال هایی دارند ولی در خیلی از موارد به صورت سنتی فعالیت می نمایند و تلاش می نماییم تا این کارگزاران را به سمت حوزه های دانش بنیان هدایت نماییم. به صورتی که بتوانیم از شبکه های ارتباطی آنها به نفع شرکتهای دانش بنیان استفاده نمائیم. همینطور تلاش می نماییم تعداد این کارگزاران و دفاتر تا انتهای سال به ۶۰ عدد افزایش یابد.
قدمگاهی اشاره کرد: مزیت استفاده از این ظرفیت، برای شرکت ها در اینست که به جای ورود به یک بازار ناشناخته بدون هیچ گونه شبکه، می توانند از تجربیات بعضاً ۳۰ و ۴۰ ساله کارگزاران در کشور هدف بهره گیرند. یک شرکت در بدو ورود به کشور هدف باید فقط یک سال برای شناخت خود، ثبت شرکت، بررسی رقبا، مطالعه بازار و … زمان و هزینه صرف کند. در حالیکه همین امور در مراکز و دفاتر صادراتی یک هفته زمان نیاز دارد. بعلاوه شما می توانید از یک تجربه ۳۰ ساله هم بهره ببرید.
در ادامه، راضیه کهنسال، مدیر کریدور توسعه صادرات و باشگاه شرکتهای صادراتی دانش بنیان به معرفی این دو مرکز برای شرکت ها پرداخت.
وی ضمن اشاره به این مورد که این دو مرکز ذیل مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری فعالیت می نمایند اظهار داشت: هدف از ایجاد باشگاه تقویت برند ملی و تغییر نگرش کشورها به محصولات ایرانی است. مسئله اصلی در واقع این بود که ما یک محصول را در سطح بین الملل عرضه می کردیم و حتی قرارداد فروش آنرا امضا می کردیم، اما بعد از بازگشت به کشور برای تأمین محصول گرفتار مشکل می شدیم. چون که خیلی از شرکت ها مشکلات ساختاری داشتند یا نمی توانستند محصول را تحویل دهند. برای حل این مشکل ما آغاز به گروه بندی شرکت ها در درجه های کیفی مختلف کردیم. در واقع مأموریت باشگاه به صورت شناسایی و رتبه بندی شرکت ها، ترسیم مسیر رشد شرکت ها، پشتیبانی از رشد شرکت ها و استفاده از ظرفیت تمام نهادها برای توسعه بازار بین المللی شرکت ها تعریف شده است.
کهنسال خاطرنشان کرد: ارزیابی و رتبه بندی شرکت ها فرایند ارزیابی و رتبه بندی شرکت ها در باشگاه شرکتهای صادراتی دانش بنیان با شاخصهای ساخت ایران بودن و برخورداری از تیم R&D متخصص، توان تولید انبوه، مجوزهای لازم کیفیت عملکردی، سابقه فروش داخلی، سابقه صادراتی، داشتن محصول Hi-Tech، طراحی صنعتی مطلوب، رقابت در قیمت و… به انجام می رسد. باشگاه شرکتهای صادراتی دانش بنیان امسال کارگاه های مختلفی برای شرکت ها برگزار کرد. کارگاه قوانین و مقررات رفع تعهد ارزی که با حضور ۱۰۰ شرکت برگزار شد یکی از این برنامه ها بود. برنامه دیگر، نشست آشنایی با بازار قاره آفریقا در اتاق بازرگانی آفریقا بود که با حضور فعالان و سیاستگذاران بازار آفریقا برگزار شد و طی آن مدیران صندوق ها و مسؤلان اتاق بازرگانی ایران-آفریقا به سوالات شرکت ها در حوزه صادرات به آفریقا پاسخ دادند. همینطور در آینده برنامه هایی با مبحث صادرات به اسپانیا و تجارت با چین برگزار خواهیم کرد. همینطور باشگاه شرکتهای صادراتی دانش بنیان، دو نشست هم اندیشی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی برگزار کرده است. برنامه نشست شرکتهای ماشین آلات و تجهیزات پزشکی هم در تاریخ ۱۶ آذرماه در تبریز انجام خواهد شد.
شرکت های حاضر در نشست در ادامه این نشست، چالش ها و مشکلات خود در حوزه صادرات را بیان نمودند. اغلب مسائل در ارتباط با نقل و انتقال ارز، زمان کوتاه ایفای تعهدات ارزی، مشکلات گمرک و … بود که مسؤلان به پیگیری حل آن می پردازند.

1402/08/12
18:23:47
5.0 / 5
240
تگهای خبر: بازرگانی , بین الملل , تاریخ , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است