با حمایت بنیاد ملی علم ایران بررسی شد؛

بهینه سازی رفتار ساختمان های چندطبقه هنگام وقوع زلزله

بهینه سازی رفتار ساختمان های چندطبقه هنگام وقوع زلزله به گزارش شاه بلاگ، طرح تحلیل ارتعاشی سیستمی از ورق های موازی به صورت الاستیک متصل به هم با استفاده از روش مربع سازی دیفرانسیلی به همت بنیاد ملی علم ایران در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه صنعتی اصفهان اجرا شد.



به گزارش شاه بلاگ به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، علیرضا آریایی، عضو هیئت علمی گروه مهندسی مکانیک دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه اصفهان در رابطه با طرح تحقیقاتی خود اظهار داشت: پدیده ارتعاشات همواره برای محققان و مهندسان دارای اهمیت بوده است. هنگامی که یک سازه تحت ارتعاش قرار می گیرد، امکان دارد مشکلات بزرگی نظیر کاهش عملکرد، کارکرد نادرست، نویز و یا شکست در آن ایجاد شود.
وی اضافه کرد: در دهه های اخیر به خاطر کاربرد زیاد ورق مستطیلی در کشتی سازی و هواپیماسازی، تحقیقات و پژوهش های فراوانی روی ارتعاشات آنها انجام شده است. یافتن خصوصیت های ارتعاشی دستگاههای متعدد همواره دارای اهمیت بوده است؛ اما یکی از سیستم هایی که کمتر مورد توجه قرار گرفته، سیستم ورق هایی است که به صورت الاستیکی متصل به هم هستند.
این محقق در ادامه بیان نمود: تحلیل ارتعاشی این سیستم ها با عنایت به کاربردهای فراوانی که دارند این امکان را به طراح می دهد که با پیشبینی رفتار ارتعاشی اجزای مختلف سیستم، طراحی مطلوبی برای بازدهی حداکثری و کاهش خسارات مالی و جانی وارد بر اثر ارتعاشات نامطلوب داشته باشد. همچنین، بررسی ارتعاشات صفحات موازی می تواند در طراحی و نگهداری سازه های مختلفی همچون توربین ها، بال های هواپیما یا سازه های عمرانی در هنگام وقوع زلزله استفاده گردد.
آریایی افزود: مدل سازی و تعیین معادلات حاکم بر چند ورق به صورت الاستیکی متصل به هم و عرضه روشی جدید جهت تحلیل و جداسازی معادلات متصل به هم ورق ها، از اهداف انجام این طرح بوده است. همینطور در این طرح به بررسی تاثیر پارامترهای متعدد همچون سفتی لایه های الاستیک بر خصوصیت های ارتعاشی سیستم هم پرداخته شد. علاوه بر این، در این طرح به پیشبینی و پیشگیری از صدمه های ناشی از ارتعاش سازه های ساخته شده از ورق های موازی متصل به هم و امکان بهینه سازی رفتار ساختمان های چندطبقه در هنگام وقوع زلزله هم پرداختیم و خوشبختانه این تحقیقات، نتایج مطلوبی را به دنبال داشته است.

این دانش آموخته دکتری تخصصی مهندسی مکانیک (طراحی کاربردی - دینامیک کنترل) در انتها تصریح کرد: چاپ مقاله در نشریات معتبر به علل مختلفی نظیر تحریم ها، یکی از چالش های موجود در انجام این طرح بود. در سایر موارد با کمک دانشجویانم، توانستیم تحلیل های مناسب را عرضه دهیم تا این تحقیق مثمر ثمر واقع شود.

1402/11/07
09:33:07
5.0 / 5
248
تگهای خبر: پژوهش , دانش , دانش بنیان , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است