توسط محققان كشور؛

موقعیت یاب بومی جایگزین جی پی اس طراحی شد

موقعیت یاب بومی جایگزین جی پی اس طراحی شد شاه بلاگ: محققان دانشگاه صنعتی مالك اشتر موفق به طراحی و بومی سازی موقعیت یاب زمین پایه شدند كه می تواند جایگزین مناسبی برای جی پی اس باشد.



احیا یاوری، مجری طرح «سامانه موقعیت یاب زمین پایه» و برگزیده سی و یكمین جشنواره بین المللی خوارزمی، در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: موقعیت یابی، ناوبری و زمان سنجی از نیازهای دیرین بشری و یكی از اركان جوامع اطلاعاتی آینده به حساب می آید.
وی اضافه كرد: برای پاسخگویی به این نیاز سامانه های مختلفی همچون سامانه های زمین پایه مانند «OMEGA و Loran-c» و سامانه های فضا پایه نظیر «GOLANS، GPS، IRNSS Beidou» توسعه داده شده است.
یاوری با اشاره به اینكه سامانه موقعیت یابی Loran-c و نسخه بهبود یافته آن امروزه بعنوان یك سامانه محلی در خیلی از كشورهای جهان تعبیه شده و به كاربران محلی خدمات عرضه می كند، اظهار داشت: طرح ما بعنوان بومی سازی فناوری و تولید یك سامانه موقعیت یابی، ناوبری و زمان سنجی ملی برای ایران تدوین شده است. این طرح تمامی فناوری های لازم همچون فرستنده، گیرنده، سامانه های كنترل، شبیه سازی و طراحی را دارد.
وی با اشاره به اینكه این طرح برای نخستین بار در ایران انجام شده است، عنوان كرد: از نتایج این طرح می توان به ساخت یك فرستنده رادیویی با دو نوع فناوری، سوئیچینگ پانزده كیلوواتی و یك مگاواتی، شبیه ساز سیگنال eLoran اشاره نمود.
این محقق اضافه كرد: همینطور طراحی نیم موج با ماژول پایه چهارصد آمپری قابل موازی سازی برای ساخت فرستنده تا چهار مگاوات، پژوهش و ساخت گیرنده و آنتن های گیرنده و... همچون نتایج این طرح به شمار می روند.
وی با تاكید بر اینكه این طرح می تواند جایگزین مناسبی برای «جی پی اس» شود، اضافه كرد: بدین واسطه می توانیم به «جی پی اس» وابسته نباشیم و خدمات اصلی كشور را با سیستم بومی عرضه نماییم.
یاوری اظهار داشت: فرستنده این سامانه ای كه طراحی نموده ایم بر خلاف مكان یاب های فعلی در فضا نیست و روی زمین قرار می گیرد.
مجری طرح با اشاره به مزیت سامانه موقعیت یاب زمین پایه اضافه كرد: این سامانه مقاوم در برابر اختلالات و شرایط جوی است و در هر شرایطی سرویس مطمئنی عرضه می كند.
وی تصریح كرد: «جی پی اس» های فعلی كه بعنوان سامانه موقعیت یابی كنونی به كار می روند صدمه پذیر هستند و در شرایط آب و هوایی ممكن است نتوانیم از آنها سرویس بگیریم.
یاوری با اشاره به اینكه مردم و بخش های مختلفی همچون مخابرات، نیرو، راه و ترابری، نظامی و... مخاطبان این طرح هستند، تصریح كرد: هم اكنون این فناوری تكمیل شده و در صدد هستیم آن را در چند نقطه از كشور نصب نماییم.
به گزارش شاه بلاگ به نقل از مهر، طرح سامانه موقعیت یاب زمین موفق به كسب رتبه اول پژوهش های كاربردی در گروه تخصصی برق و كامپیوتر سی و یكمین جشنواره بین المللی خوارزمی شد. سازمان مجری این طرح دانشگاه صنعتی مالك اشتر است.

1396/12/06
14:22:56
5.0 / 5
4679
تگهای خبر: بین الملل , پژوهش , خدمات , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است