کبد اهدایی سالمندان می تواند بیشتر از یک قرن کار کند

کبد اهدایی سالمندان می تواند بیشتر از یک قرن کار کند به گزارش شاه بلاگ، پژوهشگران با ذکر این نکته قابل توجه که کبد اهدا شده از طرف افراد سالخورده می تواند بیشتر از ۱۰۰ سال کار کند، می گویند حالا زمان آن رسیده است که پیوند کبد را در دسترس تر نماییم.



به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، گروهی از پژوهشگران، کبدهایی را که بین سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۲ پیوند شده بودند، بررسی کردند و ۲۵ کبد خارق العاده را شناسایی نمودند که این پتانسیل را دارند که برای بیشتر از ۱۰۰ سال عملکرد خویش را حفظ کنند.

این پژوهش همینطور نشان داده است که کبدهای پیوند شده از افراد مسن به احتمال زیاد طولانی تر از کبدهایی که از اهداکنندگان در سنین جوانی اهدا می شود، عمر می کنند.

پژوهشگران حدود ۲۵۳ هزار و ۴۰۶ کبد پیوندی را مورد مطالعه قرار دادند و متوجه گروه خاصی از کبدها متشکل از کبدهایی شدند که در مجموع بیشتر از ۱۰۰ سال عمر کرده بودند که شامل سن پیش از پیوند به اضافه سن بعد از پیوند است. بعضی از کبدهای این گروه حتی توانستند به مدت ۱۰۸ سال کار کنند، به این مفهوم که کبدها می توانند بعد از مرگ نخستین گیرنده به گیرنده دیگری پیوند زده شوند.

شگفت انگیزتر اینست که کبدهای یک قرنیِ شناسایی شده از اهداکنندگانی با میانگین سنی ۸۴.۷ سال پیوند زده شده بود. به صورت کلی فرض بر اینست که اعضای اهداکنندگان جوان به احتمال زیاد عمر طولانی تری خواهند داشت، اما یافته های این پژوهش جدید تصویر کاملاً متفاوتی را بخصوص در مورد پیوند کبد نشان داده است.

چه چیزی کبدهای قدیمی را تا این حد خاص می کند؟

وقتی کبد یک فرد به علت صدمه یا بیماری کبدی از کار می افتد، پزشکان آنرا با کبد سالم دیگری جایگزین می کنند. اهداکننده کبد می تواند مرده یا زنده باشد. در حالت دوم، به صورت کلی بخشی از کبد اهداکننده برداشته شده و در داخل بدن گیرنده قرار می گیرد.

از آنجاییکه کبد، یک اندام خود-احیا و بازسازی شونده است که قدرت رشد مجدد خویش را دارد، بخش های کوچک و باقی مانده کبد در داخل بدن اهداکننده و گیرنده به یک کبد سالم با عملکرد کامل تبدیل می شوند. با این وجود، هر عمل پیوند کبد موفقیت آمیز نیست، چونکه بدن گیرنده می تواند پیوند را به علت عوامل مختلف پس بزند. بعنوان مثال، گاهی اوقات ساختار ژنتیکی یک کبد اهدایی با فرد گیرنده بسیار متفاوت می باشد و این سبب می شود که سیستم ایمنی بدن گیرنده به آن حمله کند و عضو پیوند شده را پس بزند.

عامل دیگری که منجر به شکست پیوند کبد می شود یا سن کبد پیوندی را محدود می کند، در ارتباط با سطوح بالای آنزیمی به نام "ترانس آمیناز" است. این آنزیم برای عملکرد طبیعی کبد و برای حذف سموم از بدن انسان مهم می باشد. پژوهشگران در طول مطالعه خود دریافتند که کبد اهداکنندگان سالمند دارای سطوح پایینی از ترانس آمیناز است که سبب سازگاری و ماندگاری بیشتر آنها در مقایسه با کبدهای اهداکنندگان در سنین پایین می شود.

این می تواند دلیلی باشد که اهداکنندگان کبدهای یک قرنی (۱۰۰ ساله)، اکثراً افراد بالای ۸۰ سال بوده اند. پژوهشگران همینطور می گویند که امتیاز MELD (مدلی برای تشخیص بیماری کبدی مرحله پایانی) که برای تعیین احتمال بیماری مزمن کبدی استفاده می شود، برای کبدهای مسن پایین است. این امتیاز در مورد کبد یک قرنی برابر با ۱۷ و برای کبدهایی که توسط افراد با میانگین سنی حدود ۳۸ سال اهدا شده بودند، ۲۲ بود.

کریستین هوانگ، یکی از نویسندگان این مطالعه و دانشیار دانشگاه تگزاس می گوید: قبلاً از پیوند کبد از اهداکنندگان مسن تر اجتناب می کردیم، اما حالا اگر بتوانیم خصوصیت های خاص این اهداکنندگان را مشخص نماییم، به صورت بالقوه می توانیم کبدهای در دسترس بیشتری برای پیوند داشته باشیم و نتایج خوبی داشته باشیم.

آینده روشن پیوند کبد

بیماری های کبدی مسئول بیشتر از دو میلیون مرگ و میر سالانه در جهان هستند. چیزی که وضعیت را بدتر می کند اینست که دوره انتظار برای بیمارانی که به دنبال پیوند کبد هستند، گاهی اوقات حتی در کشورهای توسعه یافته مانند ایالات متحده امکان دارد از چند ماه تا چند سال متغیر باشد. دکتر هوانگ و گروه پژوهشی اش تاکید می کنند که هم اکنون، ۱۱ هزار و ۱۱۳ بیمار در انتظار پیوند کبد هستند و پژوهش آنها راهی را برای کاهش این بحران عرضه و تقاضا نشان داده است.

این پژوهش اشاره می کند که کبدهای پیر، بیشتر عمر می کنند و احتمال رد شدن و پس زدن آنها کمتر است. بنابراین، کبدهایی که از افراد مسن به دست می آیند، می توانند تعداد کبدهای قابل پیوند در دسترس پزشکان را بهبود ببخشند.

این مطالعه توسط پژوهشگران مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس ساوث وسترن در دالاس و مرکز TransMedics در ماساچوست انجام شده است و نویسندگان آن اخیرا یافته های خویش را در کنگره بالینی کالج جراحان آمریکا(ACS) عرضه کرده اند.






1401/07/27
09:50:14
5.0 / 5
391
تگهای خبر: پژوهش , توسعه , جت , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است